Google+ Riddick's Realm: Knižná reťazovka - dodatok

20 apríla 2011

Knižná reťazovka - dodatok

Zamýšľala som sa nad svojimi "intímnymi čitateľskými záležitosťami", keď som si uvedomila, že v nedávnej Knižnej reťazovke chýbala jedna dôležitá otázka. Anketa sa síce viacerými spôsobmi opýtala na naše zlozvyky, robenie somárskych uší a písanie poznámok do kníh. No zabudla na to pozitívne! Na nejakú kladnú čitateľskú úchylku :-)

Tak som sa rozhodla, že si tú otázku položím sama. Lebo na ňu chcem odpovedať.


56. Máte nejakú čitateľskú úchylku?
Áno, mám :-) Možno ich je viac, ale tri sú hlavné.
1. Mám vlastné ex libris. Z finančných dôvodov som si ho dala vyrobiť ako pečiatku tuším v roku 1999. Osobne poznám iba troch ďalších ľudí, ktorí ho majú tiež. Jeden je moja sestra, s druhým už roky žijem a ten tretí je môj kamarát. Znie to romanticky, však? :-) Málo vecí v mojom živote je romantických, ale pripúšťam, že táto áno.
2. Mám zošit, kam si zapisujem všetky prečítané knihy, chronologicky podľa mesiacov. Vediem si ho od roku 1991, v septembri to teda bude 20 rokov.
3. Z lásky ku knihám som vyštudovala knihovníctvo a aj dnes pracujem v odbore, i keď dnešná knihovnícka realita má oveľa viac spoločného s počítačmi a databázami, než s idylickou predstavou tetušky sediacej za pultom medzi drevenými policami plnými kníh. Navyše naše fondy videli beletriu naposledy asi keď sa nejaký tvorivý študent ponáhľal s diplomovkou a nemal odkiaľ odpisovať ;-)

(text nadväzuje na Knižnú reťazovku)

A čo vaše čitateľské úchylky? Podeľte sa o ne v diskusii :-)

26 komentárov:

  1. 1. ex libris od roku 2010 :)
    2. notes vyhradený iba na knihy od roku 2010 - až dovtedy som to vždy zapisovala do osobného notesu, určeného na moje denno denné bludy (táto tradícia započala niekedy v deväťdesiatych rokoch)
    3. hoci som nevyštudovala knihovníctvo, knihy ku svojej práci potrebujem - som klasický archeológ :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. čo si??? :-o
    kokso, tak archeologičku tu ešte nemáme!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Iha...no tak ja tiez ex libris a zositok...od 2004 tusim.
    Este mam zoznam...stale nekompletny v exceli :)
    a som sucha referentka :((( No...co uz? Ku knihovnikom, archivarom a archeologom mozem iba vzhliadat.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. no, tak pritrafilo sa:) ale veľmi ma teší, že nie som jediný cvok, čo si vypisuje do samostatného zošitka rôzne postrehy o knižkách :D
    Meave, hlavne, že si rovnako postihnutá knihožrútom obecným ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. BTW, všimli ste si? tento príspevok zaokrúhlil počet článkov s tématikou "knihy" na rovnú stovku! :-)))

    OdpovedaťOdstrániť
  6. aaah, ex libris som vzdy chcela a nikdy som sa nedopracovala k dostatocne dobremu navrhu, s ktorym by som bola spokojna. tusim musim tuto ideu oprasit.

    a uchylku mam taku spojlersku - obcas si precitam posledne dve strany knizky ako prve a potom cely cas popri citani rozmyslam, ako sa k tomu koncu dopracuju.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. aký návrh prosím ťa? :-) ja som šla do pečiatkovej služby, z knižky plnej fontov a obrúb som si vybrala písmo + rámik a bolo hotovo. ukázali mi to na počítači, povedala som, že sa mi to páči - a o pár dní bola pečiatka hotová. dala som za ňu asi 300 korún a dostala ju v papierovom sáčku. ach, tá romantika! :-)))

    je mi jasné, že ak chce niekto niečo umelecké, má vyššie požiadavky. ale ja som aj po tých 12-tich rokoch stále spokojná so svojím extra jednoduchým jemne stredoveko-bourbonským štýlom. aspoň to nie je preštylizované :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. no, tak ja som si vyrobila sama, niežeby to bolo umelecké dielo, alebo niečo extra, ale ja som spokojná, a sovičky som mala vždy rada :)
    http://bit.ly/hBwkQA

    OdpovedaťOdstrániť
  9. šikovná :-) aj ho používaš? tlačíš ako nálepku? a kde sú iniciály?

    OdpovedaťOdstrániť
  10. používam, tlačím a lepím normálnym lepidlom, lebo je to na takom krémovom kartónovitom papieri. a iniciálky nie sú, pretože som totálny blázon a kaligraficky si ich tam dopisujem sépiovým atramentom :D

    OdpovedaťOdstrániť
  11. ja viem, mala by som sa dať liečiť :D

    OdpovedaťOdstrániť
  12. no ked mi ocino este za davnych cias obcas kupil casopis jazdectvo, vzdy tam bola rubrika "kon nametom v ex libris". preto mi nikdy nenapadlo dat si len text. vzdy som tam chcela mat jednorozca. ale doteraz som nebola so ziadnym velmi spokojna.
    hm, ked tak nad tym rozmyslam, mozno pouzijem svoj povodny nacrt toho slavconoveho...

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Strašne off topic, ale nedá mi : Bude aj budúci rok Cena Fanty alebo ju kvôli časopisu zrušia ? :-/ Tohto roku to už asi zasa nestihnem, ale budúci rok plánujem niečo poslať (len tak zo srandy, či sa niečo udeje).

    OdpovedaťOdstrániť
  14. No bolo povedané, že CF zostáva. Tak dúfajme, že to nebude platiť iba tento rok :-) Ale tam sponzoruje Brloh a trošku aj Incheba (neviem či iba Cenou Bibliotéky alebo aj inak), neviem z čoho ide zvyšok peniažkov. Ale porotcovia to robia zadarmo, takže peniaze na ocenenia sa snáď nájdu. Rozhodne je to menej, než zafinancovať vychádzanie časopisu.

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Vďaka, Aneta. Bol by v tom už fakt nejaký murphyho zákon, keby som budúci rok niečo poslal a práve by zrušili súťaž. :-))

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Vystudovala knihovnictvo vysoke alebo aj stredne? Ak sa smiem spytat.

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Cervenam sa :)))

    1. ex libris asi tak od roku 2003 - v corel draw som si napisal text, trosku ho pootacal a odftedy tlacim na priesvitnu samolepiacu foliu :))

    2. zoznam od zaciatku 2010 ale len autor, nazov knihy a odkedy dokedy som cital a kolko mi to trvalo. krasne sa z toho maju dat komplexy ze citam tak strasne malo a pomaly :D ... inak mam uz len evidenciu vsetkych knihy ktore mam v kniznici (pouzivam program Tellico)

    Meave klide, ja som tiez len kancelarska krysa nevyznamna ... vraj zeleznicny spediter, oficialny pracovny titul mam ze transport manager (aby mi nemuseli dat deputy lebo to sa im nezdalo vhodne) a v podstate nerobim nic ine len krmim pocitac datami, robim fakturaciu a statistiky. a ked sa nieco dokurvi tak som na vine :D

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Od roku 1991, tak to chce obdiv ;-)
    Teraz som strávila solídnych 5 minút rozmýšľaním... a očividne som neúchylný čitateľ, vôbec nič ma nenapadá :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Cize Kadnarova 7 v BA? :) (ale nejako ziskavam pocit, ze som sa ta na to uz niekedy pytal, hmm.)

    OdpovedaťOdstrániť
  20. áno. pokiaľ si spomínam, pýtala som sa ja teba :-) našla som to niekde spomenuté na FB tuším. chodil si tuším že o 2 roky nižšie?

    OdpovedaťOdstrániť
  21. Nj, vies ja stary, skleroticky clovek :)
    V 98 som koncil.

    OdpovedaťOdstrániť
  22. @geronimo72: tellico je super, ja ho pouzivam zatial na DVD, ale planujem aj knihy. Ako doplnas informacie k jednotlivym titulom, mas rozbehany nejaky plugin, lebo pri knihach sa mi este nepodarilo nacitat udaje z internetu. Cize by som musel vsetko zadavat rucne a to ma trosku odradzuje.

    OdpovedaťOdstrániť
  23. @gandy. ha, dlho som cakal kym sa niekto chyti a ja zamachrujem :D ... ja pouzivam tri sposoby:
    1. plugin sckn.cz ktory je medzi pluginmi rovno na tellico stranke, treba len trosku pohladat

    2. mam pridane databazy ceskej narodnej kniznice: http://aleph.nkp.cz/web/Z39_NK_cze.htm

    3. mam pridane databazy slovenskej narodnej kniznice:
    Informácie o nastaveniach sú na adrese https://www.kis3g.sk/dokumenty/Z39_50_Info.html

    Dá sa tam i preklikať:
    www.kis3g.sk
    vybrať: Dokumenty (hore)
    Vybrať: Z39.50 server - informácie o pripojení
    Je tam i výber formtov (html, doc, pdf).

    no a ked si to vsetko nastavis v programe tak potom uz staci len hromadne vyhladavanie podla ISBN a vacsinu knih to najde. samozrejme sa asi nevyhnes doplnaniu nejakych detailov - iba ak by ti defaultne info uplne vyhovovalo - a obcas budes musiet aj nejaku tu knihu pridat rucne. na cudzojazicne knihy pouzivam plugin na vyhladavanie na amazonackych strankach, ale ten vyzaduje nejaku registraciu na amazon.com tykajucu sa prenosu dat. zo skusenosti mozem povedat, ze detaily tykajuce sa autora, vydavatela atd. byvaju spravne aj ked obcas v roznych formatoch a tak si ich manualne menim tak aby mi vyhovovali (poradie meno priezvisko, edicie atd.), slabota je to co sa tyka anotacii a uryvkov, tie vzdy odpisujem priamo z knihy ale pre mna to nie je problem. kazdopadne mozem odporucit, uz aj preto ze sa z toho daju robit pekne tabulky a html stranky so zoznamom, ktore pouzivam potom pri nakupoch a tak :)... smelo do toho....

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).