Google+ Riddick's Realm: Dialógy o fantastike 10 - Ivan Pullman

21 augusta 2009

Dialógy o fantastike 10 - Ivan Pullman

Ivana Pullmana by som s chuťou nazvala šedou eminenciou súčasného fandomového diania, aj keď nie v doslovnom významne tohto prirovnania. Nemyslím si, že ho z pozadia šéfuje, to nie. Ale jeho podiel na mnohých aktivitách je nemalý a predsa nenápadný.
Napriek tomu, že mnohým fantazistom jeho meno nemusí byť známe, podieľa sa na príprave časopisu Fantázia aj rovnomenného portálu, porotcuje a spoluorganizuje Cenu Fantázie, pridal si k tomu (ne)pravidelné interview so slovenskými prekladateľmi fantastiky, súťaž Keď si vymýšľam, recenzovanie kníh...

A pretože je taký univerzálny, porozprávame sa o fantastike všeobecne, knihách, ich vydávaní, o tom, prečo muži milujú Homera Simpsona... a ohovoríme Ďura Červenáka aj fandom.
Verte, že to bude nanajvýš zaujímavý rozhovor plný vzácnych informácií zo zákulisia, mno, všeličoho ;-)

Dialóg o fantastike desiaty:
Riddick vs. Ivan Pullman

Ivan Pullman sa narodil v roku 1979 a vyrástol na počítačoch a knihách. K fantastike bol priklincovaný otcom, ktorý už nedokázal zniesť slabú slovnú zásobu a tak mu šmaril do náruče zbierku poviedok od Stephena Kinga. Langolieri sú doteraz jeho nočnou morou.
Dnes ho pre zmenu viac "berie" horor v literárnej forme (nie filmovej), po ňom sci-fi a klasická fantasy až nakoniec.
Pokiaľ som mohla odpozorovať, svojej láske fantastike venuje všetok voľný čas, ktorý mu zostane popri práci, manželke a dvoch malých dcérkach. Zároveň je teda dôkazom, že sa to dá.




Ivan, napriek tomu, že takmer denne komunikujeme online a pitveme fantastiku a fandom zo všetkých strán (neprezrádzam niečo?;-), priznám sa, že už aj strácam prehľad o tom, do čoho všetkého si zamontovaný a ako konkrétne. Môžeš nám to zrekapitulovať?
Stručne povedané do ničoho a zároveň do takmer všetkého. V prvom rade som asi zamontovaný do tajných štruktúr časopisu Fantázia (tajne preto, lebo nemám pozíciu, aj keď už asi rok to stojí na mne, aby som si ju pomenoval), kde som takým dievčaťom pre všetko (ale na zmenu pohlavia sa naozaj nechystám). Hlavnou úlohou je dokopávanie Ivana a občas aj Juraja k dodržiavaniu termínov a teda ak Fantázia mešká, tak zlyhávam hlavne ja, lebo som málo kopal (ale fakt, musel som začať pracovať na zlepšení fyzickej kondície). Ďalšou podstatnou vecou, ktorá mi tak nejak asi aj prirodzene prischla je literárna časť, najmä hľadanie vhodných poviedok a zháňanie recenzných výtlačkov a ich následná distribúcia medzi recenzentov.
Keďže už dávny cieľ Fantázie bol podpora slovenskej fantastickej obce, tak nejako sa tu okrajovo vyskytujem aj ja. V súčasnosti je toho síce kus pomenej, ale už si vek žiada aj čas na regeneráciu, tak som za to aj povďačný. Ale aby som aj konkretizoval - aktuálna téma je blížiaci sa Istrocon a s ním príprava Fantáziastanu, ktorý sa tohto roku podstatne rozrastie a prinesie aj okrem samotnej prezentácie časopisu a vecí, čo nás bavia aj samostatnú programovú líniu.
Dalo by sa povedať, že Ivan Aľakša spolu s Henkou Galgóciovou vypočuli prosby hlavného organizátora a pokúsia sa do súčasnej podoby festivalu vniesť trošku nostalgickej atmosféry vytvorením miesta, kde sa čas spomalí. No a keďže Ivan má práce viac ako dosť (teda, kto nemá?), tak som sa nejako ocitol na zozname troch spolutvorcov tohto priestoru. Peknú reklamu na Icon si robím, nie? Celé by som to asi ale v súčasnej dobe generalizoval tak, že ak má v niečom v súčasnosti prsty časopis Fantázia, tak je viac ako isté, že moja osoba do toho bola zapletená tiež.
Na koniec asi to pre mňa najzaujímavejšie - Cena Fantázie. Síce nie je mojím pravým dieťaťom (zakladal ju pod názvom Raketa Martin Králik), neskôr, zhodou rôznych náhod a nezhôd skončila z veľkej časti na mne. Dalo by sa povedať, že mám záujem a pestujem si literárnu súťaž, pričom mám nateraz chápavého a ochotného donora, ktorý jej cenu z veľkej časti dotuje. Som rád, že sa mi Ivanovi Aľakšovi podarilo vsugerovať, že špeciálna soška a zborník zo súťaže je vlastne jeho vlastný skvelý nápad :-)

Reklama sem, reklama tam - dáš aj nejaký konkrétnejší teaser? Na čo nalákaš návštevníkov Istroconu práve do Fantázia-stanu? (teda okrem mojich dvoch geniálnych prednášok;-)
Ty budeš mať až dve prednášky? To sú mi veci, odídem na dovolenku a takéto zaujímavosti sa tu dejú :-) Ale konkrétne ešte asi nie, keď že do Iconu ešte mesiac a veľa vecí je v štádiu rokovaní. Teda, vraj tam budem mať live vydanie "Tak som to preložil", ukážu sa nejakí známi autori a bude hlavne úplne fajn.


Nadviažem na ďalšiu tému - poviedok pre Cenu Fantázie si už teda prečítal slušnú kopu. To ťa tak strašne baví, alebo čo v tom je?
(Ľuďom neznalých pomerov vo fantastike pripomínam, že peniaze to nie sú)
No, slušná kopa sena má vyššiu hodnotu ako kopa poviedok z Ceny Fantázie :-) Ale fakt je ten, že tých poviedok, ktoré som prečítal veľa nebolo. Keď to zrekapitulujem, tak ostatné dva ročníky som prečítal všetky prijaté poviedky, predchádzajúce dva ročníky takmer všetky kvôli príprave zborníka a predtým to bolo už len pár okrem finálových. Teda, v prvom ročníku aj svoje dve, ktoré neskončili posledné a to bolo pre mňa asi najlepšie možné ocenenie.
A či ma to baví? No, baví ma Cena ako taká, keďže stále je tu možnosť, že sa objavia noví autori, ktorí sa tak môžu spropagovať a vlastne napĺňajú dôvod, pre ktorý pri Cene ešte stojím a prečo každý rok premýšľam, koho pozvať do poroty, komu dať namaľovať obálku zborníka, nájsť si dôvod na odpratanie rodinky k starým rodičom, aby som mohol poviedky prečítať a ďalšie drobnôstky, ktoré k tomu patria. A teda, posledné ročníky ukazujú, že sa ten môj cieľ darí plniť, veď minimálne je nutné spomenúť dvojicu autorov - Jozef Karika, Lívia Hlavačková - ktorá má silný potenciál tešiť svojich čitateľov cez vlastnú knižnú produkciu.


Takto Riddick a dvaja Ivanovia v roku 2007 krstili zborník Ceny Fantázie.

Tento rok ťa bolo vidieť chvíľku aj vo verejnoprávnej televízii, keď si odovzdával ocenenia na súťaži Keď si vymýšľam, určenej pre žiakov základných a stredných škôl. Aj tam ťa dokopali rovnaké pohnútky?
Pohnútky áno, dá sa povedať že takmer totožné - získať prehľad o tom, akí autori sa nám rodia. Miesto v porote som takpovediac zdedil po Janovi Žižkovi, ktorý sa už ďalej nestíhal venovať porotcovaniu. Takže teraz mám možnosť prečítať si tých poviedok viac, ako tie, ktoré vychádzajú v zborníku z tejto súťaže. Keďže súťaž sledujem už niekoľko rokov, tak môžem povedať, že kvalita prác má stúpajúcu tendenciu, čo je dobré nielen pre fantastiku, ale pre slovenskú literatúru ako takú.

Keď sa už točíme okolo tých poviedok, skúšal si ty sám niekedy písať?
Ako som spomenul, zúčastnil som sa s mojimi dvoma prvotinami prvého ročníka Ceny Fantázie. Okrem toho to už boli len také cvičenia, pričom jedno také cvičenie skončilo spoluprácou s Mischom Jedinákom a celkom podarenou mikropoviedkou Genetické úpravy. Ale ja si radšej čítam, prípadne dokopávam autorov k tomu, aby konečne napísali nejaký ten román, aby som mal čo čítať.

Ehm, dokopávaš... čo to vtáčiky na mojej novej streche čvirikali, že Ivan Pullman má zásluhy na tom, že Mischo Jedinák niektoré svoje veľdiela napísal? A čo Michal Spáda, od ktorého stále túžime vidieť aj pokračovanie jeho finálovej Violy? Koho všetkého ty dokopávaš k práci, prosím ťa? A hodí sa na to najlepšie označenie manažér, motivátor alebo buzerant?
Ja skôr dúfam, že Mischo svoje veľdiela ešte len napíše. Ale už je načase možno prezradiť, že po dôkladnom zvážení faktov sa Mischo konečne odhodláva k napísaniu svojho prvého románu a tak mi neostáva už nič iné, ako dúfať, že sa doň pustí čím skôr, aby som si najneskôr na Vianoce mohol prečítať prvú verziu.
Čo sa týka románu od Miša Spádu, tak tam čitateľov asi sklamem, ale Mišo potrebuje na tvorenie čas a tak je zrejmé, že román bude skôr, ako sa dožijeme dôchodku, ale len zhodou náhod sa ho dočkám skôr ako o rok.
A tým by sa asi výpočet osôb, ktoré istým spôsobom motivujem k písaniu (ono, aj motivácia v štýle už aby som to napísal, nech mi dá ten Pullman aspoň týždeň pokoj, je občas fungujúca :)) končí. V súčastnosti nevidím u nás ďalšieho autora, ktorý by mohol prispieť kvalitným textom a je ho potrebné dokopávať. Ostatným to ide celkom samo, možno je to aj tým, že majú strach, aby som si ich náhodou nezobral na mušku :)

Takže buzerujúci motivátor?
Hm, radšej "občas otravný motivátor".

A čo portál Fantazia.sk? Povieš mi trochu o tom, čo tam robíš?
Ja som neštudoval preto, aby som robil, maximálne pracoval. Na stránke Fantázie pôsobím ako jeden z redaktorov, ktorý občas nahodí nejaký článok, anketu, oznam, občas niečo opraví a upraví, proste klasická redakčná práca.

Takže si väčšinou neviditeľný... ale potom si vymyslíš napr. projekt rozhovorov so slovenskými prekladateľmi SFaF kníh s názvom "Tak som to preložil"... bol to tvoj nápad? Sám si si ho zrealizoval od A po Z? Môžeš nám tých respondentov vymenovať a ku každému pridať jednu vetičku zo zákulisia?
Vetičku zo zákulisia pridám hneď na úvod, keďže nič nebežné mi na um neprichodí. Je to už takmer novinárska práca, kde je potrebné si zistiť základné informácie o prekladateľovi a prekladanom titule a potom sa zapotiť pri vymýšľaní otázok.
Nápad vznikol asi náhodne, aj keď už dlhšie som pociťoval určité vákuum ohľadom informácií u nás vydávaných prekladových titulov a prekladatelia sú asi tým najvhodnejším partnerom na spropagovanie zaujímavých titulov.
Zatiaľ sa mi podarilo vyspovedať štyroch prekladateľov, ale na september mám v rôznych fázach príprav rozpracovaných ďalších dvoch prekladateľov.
A keď už menovať, tak prekladateľka Twilight ságy Lucia Halová, všestranný talent Michal Jedinák, upírsky zábavný a často s Honzom Kantůrkom porovnávaný Vlado Gális a nakoniec britský humor v podaní D. Adamsa, ktorý nám priniesol Patrick Frank.

Máš aj ďalší interesantný koníček. Všimla som si, že do posledných čísiel časopisu Fantázia prispievaš krátkymi recenziami skutočných sci-fi stariniek - navyše slovenských
(tu, s.6). Čo ťa k tomu vedie? Ako vypátraš, že existujú a ako ich potom zháňaš?
Priznám sa, neviem, čo ma k tomu vedie, ale možno fakt, že niektoré tie dielka sú viac ako aktuálne aj v dnešnej dobe a často veľmi vtipné. Osobne ale po nich nepátram, na to už naozaj nemám čas, ale mám určité ciele do dôchodku, ako poriadne prekopať dielo Jána Kresánka Ladčana, ktorý je v slovenskej fantastike takmer neznámy, ale v skutočnosti svojou kvalitou textov a námetom predbehol na konci 40-tych rokov diela, ktoré u nás vychádzali o tri-štyri desaťročia neskôr. Takže si vypomáham hlavne dvoma knižnými publikáciami, ktoré o histórii slovenskej fantastiky vyšli.
Zháňanie je zložité, keďže knihy, hlavne zo začiatku 20-teho storočia nevychádzali vo veľkých nákladoch a následne sa veľmi neuchovávali. Takže raz za čas si prechádzam ponuky internetových, ale aj kamenných antikvariátov a som rád, ak sa mi niečo podarí ukoristiť.

Pre môj druhý blog si mi nedávno poslal obrázky svojej zbierky vzácnych známok rodinky Simpsonovcov. Tých teraz necháme tak, lebo v príspevku je informácií dosť. Ale čo tvoje ďalšie sci-fi, fantasy a popkultúrne slabôstky?
Veľa ich nie je aj preto, že som na ne ešte primladý :-) Ale hlavne, sú to knihy (áno, aj tie patria do popkultúry). Ostatného je naozaj pomenej a keď už niečo, tak je to často smerované na Homera Simpsona. Dôvody sú myslím všetkým oteckom u nás známe a ostatní to aj tak nepochopia.

Keďže mám doma podobného milovníka upoteného pivára Homera, a niekoľko ďalších poznám, buď tej lásky a skús mi to ako nechápavej žene vysvetliť ;-)
Tak to je zložité a pre ženy naozaj nepochopiteľné, ale my muži, čo sme trošku rodinne založení, to naozaj nemáme ľahké. Náš každodenný rituál začína skorým vstávaním, naložením do auta a rozvozom detí do školských zariadení a manželky do práce. Potom nasleduje dlhá a namáhavá činnosť, ktorej úlohou je zabezpečiť dosť financií na splatenie hypotéky a ďalších účtov, dosť voľných financií, aby deti neboli medzi spolužiakmi na posmech, manželka v práci vyzerala na úrovni a ešte aj dovolenka sa patrí... Po tak náročnom dni po príchode domov sme zavalení problemami v domácnosti, ktoré nepočkajú, takže jediné, čo má pre nás ešte nejakú cenu, je sadnúť si pred telku a relaxovať. A tu sa dostávame k Homerovi. Nebyť tohto nášho vzoru, skončili by sme v depresiách, že sme neschopní, lebo vlastne zlyhávame, ale Homer nám ukazuje, že nech sme akokoľvek neschopní, smoliari, občas vytesňovaní na okraj spoločnosti, stále je tam niečo, čo nám má a musí zlepšiť náladu, lebo je to náš život, neposlušné, ale naše deti, ufrfľaná a nespokojná, ale pritom milujúca manželka. Ďakujeme, Homer :)

Kruci ty si obetavý otec a manžel... Ale predsa sa mi zdá tvoj pohľad dosť jednostranný - ženy s rodinou sú na tom rovnako, ak nie horšie (lebo v čase, keď vy už sedíte pred tou telkou, ony ešte upratujú, kúpu a ukladajú deti do postele). A my ženy si máme za príklad brať koho? Marge Simpsonovú, ktorá je taká lojálna k rodine a manželovi, že keď sa z času na čas pokúsi o súkromnú aktivitu, vydolujú z toho scenáristi morálne ponaučenie o kajúcnom návrate ku sporáku?
Tak to pozor, ja som netvrdil, že ženy nič nerobia. To, že makajú musím predsa veľmi dobre vedieť, veď ich mám doma tri :-) A je na každom jedincovi, aby si vybral svoj vzor, príklad, idol...

Rada sa s fantasistami bavím o knihách a pri tebe mám ideálnu príležitosť. Tak skúsime rovno k súčasným trendom - čo si myslíš o mega-úspešných ságach rýchlopečených bestselleristov?
V súčasnosti je moderný trend zhadzovať komerčne úspešné knižné tituly, lebo vraj nie su príliš hodnotné. Ale je to viac ako choré. Koľko kritických hlasov sa objavovalo celosvetovo, keď vyšli prvé knihy o Harrym Potterovi? A končilo to slávou na to, ako J.K. Rowlingová pritiahla deti k čítaniu. Teraz tieto trendy jasne pociťuje Súmračná sága Stephenie Meyerovej. Vraj je to plytké, prečervenané (Ivan tým myslí presladené, pozn. red.). Ale fakt, že autorke šlo práve o to, nikoho nezaujíma. Ani to, že jej cieľ, osloviť EMO a Gothic generáciu vyšiel a deti po Potterovi siahajú po ďalšom titule. A to je to, čo má umlčať odporcov, lebo je šanca, že nejaké to percento tých čitateľov si neskôr prečíta aj "hodnotnejšie" diela.
Keď to mám ale zrhnúť, tak rovnako ako D. Steelová sa zacielila na skupinu čitateliek, tak sa R.A. Knaak, či M. Heitz v súčasnosti zacieľujú na čitateľa, ktorý volá po knihe, ktorá mu po náročnom dni ponúkne relax bez premýšľania. Ale svoj úspech nemôžu autori stavať len na tom, že napíšú romantický príbeh, príbeh, kde krv tečie potokom a akcia nekončí. To, čo pár autorov stavia nad ostatných je ich remeselná zručnosť, ktorá zaručuje, že kniha plynie, nezasekáva sa, čitateľ pri nej nezvracia. Ono, ľahké je niečo odmietnuť, ako knihu vziať a potom aj priznať, že síce to nie je môj obľúbený žáner, ale isté literárne kvality to spĺňa.

Aha, takže generácia, ktorá v detstve hltala Rowlingovú, dnes je vo veku adolescentov a prechádza na Meyerovú... a raz možno skončí pri Asimovovi či Tolkienovi... možno ;-) (a možno pri pive v krčme)
Dúfam, že nie. Treba si uvedomiť, že požiadavky nasledujúcich generácií sú iné, ako súčasných a tak sa skôr teším na novšie diela, ktoré budú schopné byť aktuálne aj po desaťročiach. Veď ani my sme neskončili u Shakespeara (našťastie :-).

V čom je teda zakopaný pes úspešného bestselleru? Prečo všetky trhy tlačia najnovší hit jedného autora, ale nespropagujú niečo podobné od domáceho?
Celkovo je ale jasný trend, že je možné čitateľovi ponúknuť len ten titul, o ktorom má cenu sa dozvedieť. A to je chyba našich domácich autorov fantastiky. Na rozdiel od mainstreamových ešte stále nechcú pochopiť, že nech napíšu akokoľvek kvalitné dielo, kým sa nepostarajú o publicitu, tak o nich nezakopne ani vydavateľ a ani čitateľ.
Vyhovárať sa na malý trh je prachsprostý nezmysel, čo dokazújú mnohí slovenskí autori. Otázka, či sa dá živiť len písaním románov je iná. Keď si vezmeme do úvahy trh anglofónny a fakt, že na tom trhu sa len písaním kníh uživí menej ako 10 autorov, tak náš trh, ktorý dokáže pár autorov uživiť, ukazuje, že je životashopný! Len treba viac snahy autorov sa uchytiť a každý deň pre to niečo robiť, lebo aj písanie je len zamestnanie a ničím sa nelíši od toho, ktoré vykonávame my, teda, z pohľadu každodennej driny.

Menej ako 10? Neverím! Menuj! ...Veď ich je celá kopa, ktorí nerobia nič iné, iba píšu... aspoň to teda tvrdia.
No, reálne ich je asi 6. Ostaní sa živia popri písaní kníh iným písaním, najmä do novín a magazínov. Nehovoriac o tom, že v USA je bežné dostať ako honorár väčšie množstvo výtlačkov, s ktorými autori prelozia celé štáty a na rôznych akciách ich predávajú. Ak má niekto záujem o autogram, tak si musí knihu kúpiť. Ono aj nedávno skončený festival Comic Con v San Diegu kolegom z českého vydavateľstva Crew otvoril oči a ukázal, že aj u nás veľké hviezdy sedia pri samostatných stoloch a sú ochotní sa s návštevníkmi rozprávať až keď si od nich niečo kúpia. U nás to bolo pekne viditeľné na Istrocone, keď Craig Parker dával autogram na len uňho zakúpenú podpiskartu, ktorú si ale on sám musel kúpiť od filmovej spoločnosti. Toto je tvrdý kapitalizmus a Slovensko v ňom nemá dôvod zaostávať, lebo vydavateľ má tiež svoje sny, ktoré chce realizovať a na to musí mať peniaze...
No hej, z Craiga som bola aj ja trochu v šoku, najmä keď som zistila, že tá podpiskarta stála 400 korún, ak si dobre spomínam. Ale ochotne sa podpísal na booklet k DVD Spoločenstva prsteňa :-) Nuž, kapitalizmus je sviňa a my Slováci si ťažko zvykáme, že ZA VŠETKO SA PLATÍ.

Ale čo fantastika? O tú nám tu predovšetkým ide. No jasné, máme tu žiarivý príklad - Ďuro Červenák. Disciplína spojená s talentom, remeslom a nápadmi. Lenže aj v jeho prípade to vyzerá tak, že dobrý slovenský autor fantastiky aj tak nakoniec skončí v českom vydavateľstve a u nás sa vydávajú sexuálni Matkinovia a červenoknižnicové Vasilkové...Kdežto slovenská fantastika končí prinajlepšom v maličkých vydavateľstvách, ktoré nemajú dosť financií na adekvátnu propagáciu. Ako z toho von?
Reálny stav vydávania fantastiky na Slovensku nie je taký žalostný a vlastne súvisí s predchádzajúcou odpoveďou. Je smutné, že autori sedia a čakajú. Vydavateľ pracuje len s textom, ak ho nemá, nemá s čím pracovať. Ono, Juraj Červenák má moje isté sympatie a držím mu palce so slovenským vydaním Rogana. Ale nemôžem sa ticho pozerať, ako si tým ničí príležitosť vyjsť tohto roku na trh s novinkou o protitureckom boji.
Jednoducho lepšie je preňho nič neriešiť ako využiť ponúknutú možnosť a zaslať rukopis. Príde mi viac ako smiešne, že radšej zostane utiahnutý v tieni fandomu a očakáva, že mu malé vydavateľstvo so slabou distribúciou a marketingom zabezpečí prísun nových čitateľov. Ako tvrdím, držím palce, ale realista vo mne plače, lebo premárnené šance sú zatiaľ stále súčasťou autorov fantastiky, ktorí majú potenciál osloviť masy, ktoré fantastiku u nás čítajú (nie, nehovorím o tých, čo napĺňajú kasy v Brlohoch, ale o tých, čo stále zaručujú dotlače Adamsa, Spakowského a pod....)
Ale ak mám jednoznačne odpovedať na tvoju otázku - manželia Molitoroví, Betka Palacková, Igor Holub, Štefan, Konkol, Márius Kopcsay, Peter Macsovszky, Michal Hvorecký sú len krátkou ukážkou, že aj domáci autori sa vedia presadiť vo väčších vydavateľstvách, pričom prekladovú časť nemá zmysel vymenúvavať, lebo tá každoročne rastie aj pre dospelého čitateľa (osobne sa teším na prvé slovenské vydanie Gaimana už čoskoro, ale ani Del Torro nevyzerá zle). Čiže nie je pravda, ktorá v istých kruhoch koluje, že veľké vydavateľstvá nemajú záujem o fantastiku. Ich záujem je cielený len na knihu, ktorej kvalita si zaslúži vydanie.

Aha, takže po Ďurovi konečne chmatlo väčšie slovenské vydavateľstvo (tipujem Slovart) a namiesto, aby im poskytol rovno kapitána Báthoryho, ktorý by určite zabodoval aj u nefantastického publika, ide do toho so starším Černokňažníkom, ktorého už tunajšia fantastická komunita má načítaného v češtine... To je ale nešťastné... a nemúdre, dodala by som.
No, tu sa ukázalo to, čo práve kritizujem. Ďuro o záujme Slovartu vedel a vie, ale neriešil to. Čakal, síce netuším na čo. Ale dočkal sa ponuky od Artis Omnis a keďže naši fandomoví autori viac čakajú ako konajú, tak keď nejaká ponuka došla, zobral ju. Je skôr na plač, keď toto vydanie sám považuje za skúšku, či reálne je vhodné vydávať fantastiku na Slovensku. Tú skúšku už spravili iní a celkom úspešne, len to by chcelo naozaj viac konania ako čakania a tak sa môže stať, že kniha, ktorá mohla útočiť na vysoké pozície slovenských knižných rebríčkov skončí opäť raz v len češtine.

Takže Artis Omnis? Maličké Artis Omnis, ktoré síce všade vychvaľujem za ich aktivitu v propagácii málo známych fantastických autorov, ale ktoré popudilo toľko ľudí zvrzanou obálkou k Fabianovmu Pestis Draconum... Ach, aké plytvanie potenciálom v prípade Červenáka.
No, vraj to bude aspoň v pevnej väzbe a s novou obálkou od Miša Ivana, ale načo taká výpravnosť, keď skončí v poličkách s fantastikou a ku potenciálnym kupcom otočená len chrbátom? Bez pyramídiek pri vstupe bude problém sa presadiť a pochybujem, že Artis Omnis toto dokáže zabezpečiť v pretlaku titulov väčších vydavateľstiev u nás.

Tak tak, biznis sa dnes robí trochu inak - ako vravíš, pyramídky v Panta Rhei, turné s čítačkou a autogramiádou po nákupných centrách, hosťovanie v Knižnej revue Dada Nagya...
Tí, ktorí majú reálny záujem vydávať knihy na Slovensku už prišli na to, čo treba robiť. Je na každom autorovi, aby si vstúpil do svedomia a zamyslel sa nad tým, či chce vydávať knihy pre čitateľov, alebo pre to, aby si mohol do bibliografie zapísať ďalší "úspech".

Pri tomto priamočiarom prirovnaní by sme trochu Ďurovi asi krivdili obvinením, že si robí zárezy na pažbu, ale keďže rodinka je už za dverami, asi si čoskoro uvedomí, že sú spôsoby, ako sa dá lepšie presadiť a zarobiť viac peniažkov. Bude ich potrebovať, ako ich potrebujeme všetci. A fanúšikovia ho zase budú môcť ohovárať, aký je komerčný, hehe. Nuž ale zlá reklama predsa neexistuje! ;-)
Priznám sa, že v tomto som dosť skeptický, lebo tu reálnu možnosť má a zatiaľ ju ignoruje... Ale tu to už ukáže čas, kam sa posunie Ďuro a kam ďalší slovenskí autori fantastiky. Možnosti sú, takže nám neostáva nič iné, len čakať, ako sa to vyvŕbi.

No, knižky a Ďura sme už vyobracali zvonka aj zvnútra - poďme teraz ohovárať fandom! :-D
A hneď na úvod musím čitateľov poinformovať, že my dvaja máme rozdielny názor na to, ako chápeme slovíčko "fandom". A keďže ty si tu interviewovaný (blé, jazykolam), osvetli prosím náš malý rozpor...
V prvom rade je potrebné rozlíšiť fandom a Fandom. Ak fandom funguje nezávisle ako skupina fanúšikov, tak Fandom by mal slúžiť na to, aby tieto skupinky formoval, pomáhal im profesne, nehovoriac o tom, že by mal navonok voči svetu fungovať ako združenie, ktoré je pre médiá a iné inštitúcie partnerom. To žiaľ u nás neplatí - Fandom je len fandom, ktorý sa občas hrá na Fandom. Ako, jedno stretnutie ročne slúži na stretnutie kamarátov, keďže aj tak nič nevyrieši a hlavne nič vyriešiť nechce. Je mi zle, keď vidím, ako sa poniektorí snažia hájiť záujmy Fandomu, ktoré ale nepoznajú, lebo v prvom rade by malo ísť o propagáciu fantastiky. Ak ale jediné ocenenie slovenského fandomu získa festival Slavcon (nič proti nemu, ale je to len stretnutie tých, ktorí vo fandome existujú), tak sa pýtam, kde sa stratila idea propagácie? Ak sa do druhého kola nedostane Comics-Salón/Istrocon, ktorý rozširuje fantastiku mimo už fandomom zasiahnutých ľudí, čiže napĺňa ciele Fandomu, ale je komerčný, tak tu asi niečo hnije...
Ale ja som rád, že sa ukázalo, že Fandom je u nás nepotrebný, že nakoniec je tu pár jedincov, ktorí dokážu fantastiku podporovať. Veď vďaka Winovi (Róbert Žittňan) a pár nadšencom máme festival, ktorý zaujíma širšiu verejnosť, vďaka Ivanovi Aľakšovi máme časopis, ktorý je pre médiá akceptovaným partnerom. A sú ďalší, ktorým ide o zábavu a šírenie toho, čo máme radi a nepotrebujú na to organizáciu, ktorá za posledných 10 rokov nič zapamätateľného nevykonala a žije len zo svojej minulosti.
Osobne si viem predstaviť, ako by Fandom mohol napomôcť rozvoju fantastiky. Ale chce to konať a nie sedieť a zapíjať gulášik pivkom. Tie možnosti tu sú a chýba práve inštitúcia, ktorá by to skoordinovala. ALe viem, lepšie je to pivko ako práca navyše...
Jasné, takže teraz už chápem, prečo hovoríš, že nemáme fandom. My máme fandom, ale nemáme Fandom... Ale zato ten gulášik bol eňo-ňuňo ;-)

Teda, ty režeš do živého. Keď si takto vo švungu, vieš z voleja nahodiť, čo ťa ešte na našom fandome zásadne štve?
Maximálna getovosť, uzavretie sa pred svetom a isté bránenie sa vstupu nových prvkov. Poznáme časy, keď hry boli zlé, seriály tiež, okrem kníh vlastne nič dobré nebolo. Pričom práve od fantastikou poznačených ľudí by som očakával pokrokovosť. V súčasnosti ma celkovo štve nadávanie na slovo popkultúra, pričom každý, čo na to slovo nadáva, popkultúrou žije. Ono, dnes sa to už inak ani nedá, keďže popkultúra je všade okolo nás a nevedomky si ju užívame pri čítaní Pratchetta, pozeraní Dr. Housa, nového filmu zo sveta Star Trek a pod...

Ktoré nové prvky máš na mysli? Napr. akceptovanie čoraz širšieho záberu fantastiky ako takej? Myslím neustále košatenie žánrov, pribúdanie fantastických prvkov v dielach, ktoré sú na prvý pohľad jasný mainstream... a tak?
Ťažko sa odpovedá na otázku s odpoveďou :-) Ale áno, ide o to, že sa mení pohľad na médiá, pričom knihy idú do ústrania, aj keď nemiznú. Žijeme v informačnej dobe, kde informácie na nás sálajú s rôznych druhov zariadení a tak sa aj fantastika musí prispôsobovať. Sú to veci, ktoré boli v mnohých sci-fi dielach aj predpokladané, tak prečo sa k nim obracať chrbtom? Ale aj kus konkrétnosti - treba si uvedomiť, že dnešná doba je o multimédiách, čiže nie jedno médium, ale viac médií tvoriace jeden celok. Už nie je takou zvláštnosťou, že pred filmom vyjde PC hra, komiks, knižné vydanie príbehu, samostatná webstránka s dynamickým obsahom. Toto sú fakty, v ktorých žijeme a je na nás, aby sme sa ich naučili využívať v náš prospech. Ísť proti nim znamená ísť proti sebe samým...

Takže tvoja pointa je v tom, že slovenský fandom túto druhovú symbiózu nechce prijať?
Asi nie, keď má rokov prijať súčasnú podobu CS/IC a aj proti novej podobe časpisu Fantázia, ktorý sa zameriava na všetky tieto aspekty, počuť skôr negatívne ohlasy, žiaľ nie konštruktívne, ale práve neochotné ísť s dobou.

A ak hneď nadviažem na seba aj na teba - sú nedostatky nášho pidi-fandomu fatálne = spojené s našou nemeniteľnou mentalitou, alebo vidíš svetlú budúcnosť v ďalších generáciách?
Pre Fandom fatálne, lebo nemá záujem o ďalšiu generáciu. Proste Fandom žije sebou, nové kluby vznikajú náhodne a ešte náhodnejšie sa dozvedajú o Fandome. Takže jediné, čo prežije je fandom a aj to vďaka dnešným možnostiam nebyť závislý len na tom, čo a ako sa deje u nás. A nejde ani tak o nemeniteľnú mentalitu ako určitú rezignáciu. Ak by bol problém s mentalitou ako takou, tak dnes sa ani spolu nerozprávame, lebo by nebolo o čom...

Dobre a ešte tú trápnu záverečnú otázku :-) Ako si Ivan Pullman predstavuje príjemne strávený večer?

Každý deň rôzne, vraj stereotyp zabíja kreativitu. Ale dosť často v kruhu rodiny, bez nutnosti myslieť na to, že už treba pripravovať ďalšie číslo Fantázie, blíži sa Istrocon a ďalších príjemných vecí, keď sú už za mnou :-)

Ivan, ďakujem za skvelý rozhovor.

-----------------
Súvisiace články:
Dialóg o fantastike deviaty - Martin Králik
prvých 8 dialógov o fantastike na starom blogu - Juraj Malíček, Alexandra Pavelková, Ivan Aľakša, Lívia Hlavačková, Juraj Maxon, Marek Eliáš, Katarína Jurdáková, Juraj Červenák

32 komentárov:

  1. Velmi dobry rozhovor. Aj ked s viacerymi nazormi nesuhlasim, som rad, ze su povedane. Roger

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dosť veľa bolo povedané o problematike, ktorú Ivan zjavne nepozná a vôbec netuší, o čom hovorí. :-/

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ale, na druhej strane: "príliž", "na vonok", "zapametateľného". Bravó.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dobre, po niekoľkých panákoch a dlhom nasratom čete so Spádom vravím asi toto: Ivan, naštval si nás. Veľmi. Hlavne mňa. Predovšetkým žvástaním o veciach, ktorým nerozumieš a nepoznáš ich aktuálny stav. Takisto mudrovaním o záležitostiach, v ktorých sám tragicky zlyhávaš (vieme, ako dopadol stánok Fantázie vlani na CS, pretože ste totálne zlyhali v oblasti propagácie - prosím, už nepoučuj o tom, ako by mal pracovať fandom, keď sám sa v tomto občas prejavuješ ako zúfalý amatér). K mojim veciam, ktoré tak obsiahlo komentuješ a kritizuješ, hoci si sa neobťažoval spýtať sa ma, ako sa veci naozaj majú, poviem asi toto: Ponuka smerom k Slovartu nedávno išla, čakám na vyjadrenie. Neskôr išla preto, že mám PROFESIONÁLNY prístup a teda som vydavateľa oslovil až v okamihu, keď už som mu mohol ponúknuť niečo konkrétne (teda knihu aspoň po prvej korektúre, s ujasneným obsahom a rozsahom). Artis Omnis vydá prvého Rogana, pretože chceli, pretože mi ponúkli slušný honorár a pretože prijali moje podmienky ohľadom toho, ako tá kniha bude vyzerať. Bolo to korektné a profícke, snáď bude výsledok tomu zodpovedať. Slovenský Rogan rozhodne nebude nejaká "skúška" či "náhrada" za Báthoryho. Len som sa chopil milej príležitosti vydať staršiu vec v slovenčine pre pár slovenských fanúšikov v slušnej podobe (a zároveň prepracovať text pre nové české vydanie). S Báthorym to nemá vôbec nič spoločné. No a nakoniec by som poprosil, aby ste sa nebáli o moju finančnú situáciu. Moje knihy sa relatívne dobre predávajú práve vďaka tomu, že sa nezaoberám všelijakými turné a skladaním pyramídok v Panta Rhei, ale že sedím doma, som zahĺbený do práce a snažím sa písať čoraz lepšie. Keď budem frajer ako Sapkáč, že vyžijem z jednej knihy za tri roky, potom vyrazím aj na to turné ;-). Okrem toho tu bolo tak trochu dané do súvislosti, že práve vydávanie u Slovartu mi zabezpečí pohodlné živobytie. Na tento aspekt veci som ukrutne zvedavý. Musím sa spýtať Saši, ktorá tam knihu vydala, ako jej to zvýšilo životný štandart. Uf, hádam zatiaľ dosť, rozčúlil som sa riadne. Ešte niekto má radu, ako sa mám správať, aby som uživil svojho čerstvého potomka? (k ostatným veciam sa nebudem vyjadrovať, zjavne iba nekonštruktívne nejdem s dobou ;-))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Michal - díky, opravila som. Text som raketovou rýchlosťou čítala toľkokrát, že mi niečo ušlo. Hanbím sa :-)

    Ďuro - čerstvého??? Takže už je na svete?
    A vďaka za vyjadrenie a kopec ďalších zaujímavých informácií. Aj keď sa hneváš...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Riddick: Nie, ešte týždeň. :-)

    Dobre, dnes bez panákov ;-). Ak som niečo formuloval priostro, tak sa ospravedlňujem. Naštvaný som však stále, pretože toto bol bulvár. Informácia z tretej ruky daná do súvislostí, ktoré nie sú pravdivé - a ešte komentár o tom, aké je to nemúdre. Keby sa ma Ivan normálne ľudsky spýtal, "kde to viazne", nie vzdychal tu "nechápem, prečo im neposlal rukopis... nemôžem sa na pozerať na to zahadzovanie príležitostí" (proste urobil zo mňa zadubeného debila), tak by vedel, že na knihe stále pracujem a rukopis bude "poslateľný" až niekedy v septembri, možno začiatkom októbra. Dovtedy bude vec dostatočne predrokovaná. Skrátka, zbytočné mútenie vody a mrhanie internetovým priestorom ;-).

    Ale možno nie je od veci vypustiť zopár čertov z krabice. Podebatovať otvorene o podobe CS/IC, o smerovaní Fantázie, o lenivosti slovenských autorov, alebo aj o tom, či je lepšie pracovať systémom Paolini (narýchlo spichnem sračku, vyrazím na turné a agresívnym marketingom ju predám miliónom naivných ľudí) alebo King (niekoľko rokov som zavretý v izbe, denne píšem a keď to bude dostatočne dobré, potom sa začnem pretŕčať)... Na webe Fanty som to nikdy nechcel otvárať, lebo by som si takpovediac "sral do vlastnej huby", ale možno tu, na neutrálnej pôde, to môžeme rozobrať. Nie sa hádať dakde v mailoch, to paradoxne nikdy k ničomu neviedlo, ale normálne ísť s kožou na trh. Ivan to tu načal, síce dosť mimózne (čo ma naštvalo), ale smelo a otvorene (čo je zase fajn), tak to tak skúsme aj my ostatní... Načo vyjadrenia "ja by som to formuloval inak"? Tak to formuluj!

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Tak som si precital pripomienky a nenasiel som tam zial nic, co by mi dodalo nove informacie, pripadne malo zmenit moje nazory, zial.

    K diskusii - to je otazka na Riddick, ci jej to nebude vadit a ak nie, tak kludne otvor diskusiu, kedze zatial si dal len nejake navrhy, ale nevyjadril si ziaden nazor, takze nie je o com diskutovat.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. ivan alaksa: len drobnost - stanok Fantazie na minulorocnom IC na seba zarobil a celu sobotu som ja a pomocnici (ktorym dakujem) robil dotaznikovy prieskum profesionalne pripraveny (a neskor aj spracovany do vysledkov) Sonou Lantajovou specialne pre nas a vysledky boli pre Fantaziu uspokojive, pricom druha cast prieskumu - online dotaznik po jednom roku - bezi momentalne tu: www.fantazia.sk/clanok/on-line-prieskum-fantazie - Minuly rok sa nic extra neriesilo a stan sme mali po prvykrat, takze aj pre nas to bola skuska... A keby som nerobil aj ja tie dotazniky, tak sedim v stane a urcite je tam ina show...

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Ivan P.: Akože keď na tvoje vzdychanie "nechápem, prečo stále neposlal rukopis a zahadzuje tým príležitosť, ignorant jeden" napíšem "pretože rukopis bude hotový až zhruba o mesiac, medzitým som poslal vydavateľovi predbežný návrh", tak ti nepripadá, že si len zbytočne kydal a mútil vodu? Na tejto knihe som urobil kus práce, takže ma takéto nepodložené podrypovanie vytočilo na maximálnu mieru. :-( Druhýkrát si lepšie rozmysli, koho kde ohováraš, a keď už musíš, aspoň si over fakty, než to pustíš na internet.

    K možnej diskusii: Ivan A. i Roger sa k tomuto rozhovoru vyjadrili, že s niektorými názormi nesúhlasia a vyjadrili by mnohé veci inak. Škoda, že neboli konkrétnejší.

    A keď teda niečo konkrétne, musím sa opýtať: LOBO na obálke a hlavná téma? Čo je to za sprostý nápad? Lobo je mŕtva záležitosť na západe, a už nezaujíma v podstate ani čitateľov Crew, jeho popularita aj u nás skončila. Načo Fantázia exhumuje takéto mrciny, keď svetom fantastiky hýbu celkom iné veci?! (Kick-Ass, Avatar, District 9...) Úplne na rovinu: To Fanta vážne musí byť koncipovaná podľa toho, čo šéfredaktorovi prvé padne ráno do oka v jeho zastaralom comics/dvd/gamesovom archíve? Uvedomujete si ten kontrast medzi "moderným prevedením" a hrozne zastaralým obsahom (preview na filmy, ktoré sú už v kinách - WTF!)? Myslím, že aj toto sú príčiny, prečo mnohí ľudia novú Fantu kritizujú, a nie v tom, že sú spiatočnícki zadubenci.

    Nechcem vyzerať defenzívne v zmysle "kopli ste si do mňa, tak vám to teraz idem natrieť", ale v tom rozhovore zaznelo toľko mimóznych vecí, že jednoducho musím oponovať, sakra... Ivan P. to chcel roztočiť drsne a otvorene, tak poďme na vec. Keď chce niekto drsne kritizovať, musí sa pripraviť aj na to, že bude drsnú kritiku schytávať.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Nie, nenapada. Fakty boli v case pripravy dialogov jasne.

    Ak si ale cital dialogy tak ako naslednu diskusiu, tak dalsie debaty o dialogoch nemaju cenu. Ja som fakt nenasiel v tom jednom prispevku od Ivana A., ze by s niektorym nazorom nesuhlasil...

    K Fante - o obsahu rozhoduje sefredaktor a preto ti neviem odpovedat, preco Lobo.

    K preview - viem, ze je tam obcas sklz a v poslednom cisle dost vyrazny, ale to sa radsej obrat na Juraja, kedze tu zlyhal hlavne on a aj ked to zlyhanie bolo, pricina bola taka, ze sa nedala neakceptovat.

    A rad schytam drsnu kritiku, nie ako to ty nazyvas mimozne veci. Ako som napisal, za tym, co je v dialogoch napisane si stojim. Odporucam si ich ale precitat a nie preletiet, napalit sa a nerozmyslat.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. bol som vyzvany, tak pisem: nechce sa mi to znova citat a vyberat, co by som inak napisal, v podstate som sa vyjadril, ze s tymi nazormi suhlasim. Nepaci sa mi konfrontacny ton - ani v niektorych Ivanovych vyjadreniach, ani v naslednych reakciach na oboch stranach.

    Nepaci sa mi, ze sa v komunite scifistov (potazmo vo Fandome) demonizuju velke vydavatelstva a komercny uspech sam o sebe. A knizne "pyramidky" sa povazuju za negativum - pritom je to normalny tip na dobru knihu, ktory sa nachadza v ceste zakaznikovi v knihkupectve. Ked je v pyramide Kingovka, je to zle? Cervenak je presne autor na pyramidky, tie knihy si nezasluzia byt v zastrcenej policke...

    Lenivost autorov - kedysi som sa na to spytal neboheho Steva Huslicu a odpovedal mi nieco v zmysle, ze preco si myslim, ze kazdy autor tuzi zivit sa pisanim, ze napriklad on iba zo seba potrebuje nieco dostat von, podelit sa tym so svetom a je rad, ak si to spravny citatel najde. Takze asi hej - je to na autorovi - chcem mat uspesne a predavane knihy, aby mi aj priniesli prachy, budem chodit na cony, pretrcat sa mediam, ukazovat sa ludom ako napriklad Hvorecky, ale v podstate aj Duro, alebo tu potrebu nemam a potom je to OK.

    Duro, mne sa zda, ze vyjadrenie o vydani Rogana ako o "skuske slovenskeho fanusika" bolo tvoje a bolo niekde na tvojej stranke v diskusii. a v tom s Ivanom suhlasim, ze to moze byt nedobry krok.

    Artis Omnis ma zatial skor sklamalo a bojim sa, ze Cervenakovu realne existujucu "hviezdu" moze skor... hm... Pokazit? Obmedzit? Nenachadzam spravne slovo. Tu nejde iba o vzhlad knihy, ale aj o dalsie veci, ktorymi AO zatial nepresvedcilo. A aj na zaklade komunikacie v komentaroch k Dukeho knihe na FOL zo strany viacerych (asi troch) zastupcov AO sa tohto bojim. Aj v suvislosti s tym, ze davas do Slovartu novu vec. Mam obavu, ze to moze poskodit vyjednavanie. Ale samozrejme sa mozem mylit. A ozaj to nie je nejaka zast na Misa Spadu, ani nic podobne, naopak, ved zase on si svoju robotu odvedie (alebo odviedol) dobre, len nie vsetko robi on...

    Zaujem Slovartu o meno Cervenak trva uz dva-tri roky, to nie je vec aktualnej knihy. A za seba hovorim - cim skor sa Cervenak dostane do stajne velkeho vydavatela, tym lepsie pre ostatnych slovenskych autorov a samozrejme aj pre Fantaziu. Duro, tvoju snahu ponuknut im uz text /rukopis/ na urovni ocenujem.

    OdpovedaťOdstrániť
  12. K Fantazii:

    - obalka - je to vec nazoru, uverejnime "komercnu" obalku s aktualnym filmom, pustia sa do nas frflosi, ze kde je ta "stara dobra" Fantazia s malovanymi obalkami. Dame tam obrazok z hry, najdu sa pindaci, ze Fanta je uz iba o hrach, lebo Malicek nevie nic ine iba hrat sa. Hodime tam Naruto, povie sa - jasne, Fantazia je pre deti. Dame tam Loba specialne pre nas namalovaneho, tentoraz ozivujeme mrtvoly... Kto povedal, ze clanok o Lobovi si budu citat iba fanusikovia Loba? Kto je presvedceny, ze v zaplave roznych casopisov v stankoch nezaujme prave obalka s Lobom, ktora bude natolko ina, ako to ostatne, co tam je? Kto povedal, ze nemozme obalky striedat systemom - filmy, hry, komiksy...?

    - filmove preview - preco sa niektori tvaria, akoby filmy zaberali vacsinu cisla? Zo 108 stran - kolko zaberaju filmy realne? Desat? Ti ludia, ktori maju o filmoch nastudovane vsetko na internete, maju rovnako nastudovane aj recenzie a nie je realna sanca ich niecim prekvapit v tlacenom dvojmesacniku. A okrem toho Fantazia je distribuovana na celom Slovensku a filmy sa nepremietaju len prvy vikend, ci jeden tyzden... Nevravim, ze nemame zaujem byt aktualni. Ale, s prepacenim, od jula 2008 vychadza prave siedme cislo Fantazie a to sa tu nedialo uz od roku 1998... Este stale nefungujeme celkom OK, ale som presvedceny, ze ten rozdiel oproti minulosti a nastaveny trend musi byt kazdemu normalnemu cloveku jasny...

    - Uz len jedna zasadna vec - Malickovu koncepciu Fantazie povazujem za dobru a jeho nadhlad a postavenie mimo fandomu za dolezite.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  14. K dialógu: podobne ako Ďura ma rozladil a sklamal.

    1) Je formálne nezvládnutý, obzvlášť v porovnaní s predchádzajúcimi rozhovormi.
    Obsahuje pravopisné chyby a preklepy, na čo u Anety pri jej precíznosti nie som zvyknutý (hoci boli v Ivanovom texte); kostrbaté formulácie typu "Ono, ľahké je niečo odmietnuť, ako knihu vziať a potom aj priznať, že [...], resp. "Čiže nie je pravda, ktorá v istých kruhoch koluje [...]".

    2) Celá pasáž venovaná Ďurovi.
    Ak by som aj odhliadol od informácií, založených na neznalosti situácie, Ivanových konštrukciách a čisto subjektívnych názoroch (viď Ďurov príspevok vyššie), samotná forma, kedy si Ivan s Anetou prízvukujú a blahosklonne poúčajú Ďura o tom, ako by mal veci riešiť, pôsobí nielen hlúpo, ale aj neprofesionálne a urážlivo na osobnej rovine. Nikdy predtým som Anetu nevidel pritakávať hosťovi rozhovoru: "To je ale nešťastné... a nemúdre, dodala by som", resp. "Ach, aké plytvanie potenciálom v prípade Červenáka".
    Špekulovanie o autorovej motivácii, najmä v spojitosti s finančnou situáciou a očakávaným potomkom, je za hranicou vkusu a slušnosti.
    Ďuro je pritom typ človeka, ktorý dokáže vecne reagovať aj na veľmi tvrdú kritiku, niečo iné však je, keď ho niekto vykreslí ako "nesvojprávneho idiota" (citujem dojem, ktorý mal z dialógu Mischo Jedinák).

    Čo sa týka ostatných vecí: nemám nijaký problém s (oprávnenou) kritikou, ktorá odznela na moju adresu, alebo adresu AO (ktorého členom ani zástupcom nie som) v súvislosti s Milošovou a Dušanovou knihou, ani s pochybnosťami, ktoré v tomto smere prirodzene môžu vyvstať okolo Černokňažníka. Myslím si, že jedinou možnou odpoveďou zo strany AO bude odviesť v tomto prípade lepšiu prácu a napraviť si renomé. Podobne je myslím všeobecne známy môj postoj ku koncepcii a kvalite "novej" Fantázie, ktorej napriek tomu želám úspech.
    Ivana Aľakšu som si vážil a vážim za všetko, čo dokázal pre slovenskú fantastiku urobiť; vždy, keď sme spolu niečo riešili, bol maximálne príjemný a ústretový. Nikdy by mi nenapadlo hľadať za vecne podanou kritikou a názormi osobnú zášť.
    To isté ostatne platí aj pre Ivana Pullmana, preto ma tento rozhovor tak nepríjemne prekvapil.
    Keby som ho nepoznal inak, na základe tohto textu by som si ho zaradil do kategórie "nafúkaný tlčhuba".

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Ivan A.: Vravíš, že: "Nepaci sa mi, ze sa v komunite scifistov (potazmo vo Fandome) demonizuju velke vydavatelstva a komercny uspech sam o sebe." S tým absolútne súhlasím. Ja v žiadnom prípade nie som proti pyramídkam, naopak, keď zájdem do Luxoru na Václaváku, tak sa zvyknem rozčuľovať "Prečo má Žamboch väčšiu?!" ;-))) A ešte raz: ;-))).

    Možno to ma naštvalo, že z Ivanových slov vyznelo, akoby som ja patril k ľuďom, čo akože opovrhujú komerciou a nemajú snahu sa prezentovať a predávať. Haha, ja? V okamihu, keď ma zavolá Brloh alebo iné kníhkupectvo či nejaká knižnica, veľmi ochotne a rád prídem. Podpíšem, podebatujem. Sám vieš, aký bol krst Bivoja vlani v Brlohu výborný. Mám k tomu však dve poznámky:

    1, nikdy si nebudem nejaké "turné" organizovať sám a nasilu sa pchať do kníhkupectiev. Takisto si nemyslím, že by niečo také mal organizovať autor. Nie som "agent s teplou vodou Konkol", ak to mám zvulgarizovať. Kniha je produkt a o jej predaj by sa mal starať výrobca, teda vydavateľ. T. j. - keď mi vydavateľ niekde vybaví čítačku, podpisovku, turné, a zaplatí mi cestu a výdavky a investovaný čas, veľmi rád prídem kdekoľvek. Nemám s tým vôbec žiadny problém.

    2, "pchaniu sa do médií" vždy musí predchádzať dlhé obdobie tvrdej práce a disciplinovaného "nevychádzania z domu". Ak mám niekomu "nútiť" svoju produkt, musí to byť výsledok plného nasadenia. Ja osobne neviem písanie hladko kombinovať s "pretŕčaním sa". Teda keď píšem, tak píšem, som ponorený do príbehu, do doby a priestoru. (preto mi v poslednej dobe často vadí písanie filmových článkov, jednoducho ma vytrhávajú z koncentrácie a ešte sú aj horšie zaplatené - ale aj uverejňovanie týchto textov je zase istá forma vlastnej propagácie a prezentácie, že?). Čiže ja v tomto "komercionalizovaní sa" mám vec vyjasnenú, a asi preto ma podráždilo, že z rozhovoru vyplynulo, ako keby som bol nejaký trkvas a domased, čo sa nevie ukázať a spropagovať si knihu. Preto to otvorene nazývam urážlivým ohováraním a to si od Ivana vyprosím.

    Nuž ale uvidíme, ako to dopadne, ak sa to s tým Slovartom podarí. Vždy si pripomínam, že veľké vydavateľstvo nie je stopercentný úspech na kvalitnú propagáciu a distribúciu. Všetci vieme, aký problém je nájsť v obchodoch Vimku a Pohrobka... Skoro ako keby ich vydal Artis Omnis. :-))) Ale rád sa nechám prekvapiť iným prístupom.

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Tak najskor vyjasnenie - mojim cielom nie je a nebolo vykreslit Dura ako idota, debila ci nieco podobne, Ak to tak vyznelo, tak sa mozem za to len ospravedlnit, ale ciel to naozaj nebol...

    Duro: Problem je v tom, ze vydavatelstva sa na honorar pozeraju ako na nieco, co ma zaplatit naklady na napisanie knih a na jej naslednu prezentaciu autorom. Samotne vydavatelstvo si svoju potrebnu medializaciu a propagaciu zabezpeci na tej urovni, aby na knihe neprerobili, ale je na autorovi, aby sa ukazal, ci ma naozaj zaujem dostat knihu medzi sirsiu verejnost. To je aj pripad tebou spominanej Vimky, ktora v case vydania bola dost na ociach, ale akonahle vydavatelstva, ktore ju vydali dosiahli pozadovane minimum, tak uz dalej neinvestovali a Vimka z oci mizla...

    Michal: V prvom rade si treba vyjasnit, ze za jazykovu stranku je plne zodpovedna Riddick, kedze texty vznikali aj pre nu zvlastnym sposobom a bol som pouceny, ze jazykovu upravu si Ridd poriesi sama, takze tejto casti som sa vobec nevenoval, aj ked mi bolo jasne, ze chyby tam su, ved kto ich nerobi. Ale o to trapnejsie mi pridu utoky od teba, ktoreho jazykova praca je vseobecne znama a vyhovorka, ze sa jedna o Milosove texty neobstoji (sorry, ale vyprovokoval si ma...)

    K pritakavaniu sa mi je tazke vyjadrit, su to nazory Riddick, ale mozno stoji za zamyslenie fakt, ze aj ked je Riddick v istom okruhu ludi znama, ten okruh je pre nu stale velkou neznamou a tak sa na celu problematiku pozera skor ako bezny laik. Mne moze lichotit, ze moje nazory vlastne zdielaju nazory bezny citatelov, ale pre autorov by to malo signalizovat nieco ine.

    P.S.: komentare si po sebe necitam, takze za pripadne chyby, preklepy a slabsie konstrukcie sa ospravedlnujem...

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Fúha, tu sa strhla pekná mela. Mne osobne neprišlo, že by Ivan alebo Anett nejakým spôsobom degradovali Ďura Červenáka alebo kohokoľvek iného - možno iba nesprávne volené slová vyvolávajú u niekoho dojem, že to tak bolo. Mne osobne to prišlo skôr tak, že Ďura pokladajú za príliš dobrého pre AO :) ale je to taktiež iba názor laika....no na vašom mieste by som to vyriešila slovne zoči voči na pive/kofole/pizzi/e/bryndzových haluškách :) viem, že cez inernet vzniká úplne iná diskusia ako IRL. Väčšinou zbytočne omnoho agresívnejšia :(

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Ivan P.:
    Kritiku ohľadne chyb som výslovne adresoval (aj) Anete.
    Každopádne: "komentáre si po sebe nečítam" - v tom práve vidím problém. Pokiaľ nie si ochotný venovať čas formulácii svojich myšlienok (či už všeobecne, alebo v písomnej podobe), nemôžeš sa čudovať, ak vo výsledku pôsobia inak, než si zamýšľal.

    Ad vydávanie kníh:
    Sám nepoznám nikoho, kto by veľké vydavateľstvá (a komerčný úspech) démonizoval, skôr sa mi zdá, že si vy v istom zmysle idealizujete význam a dosah vydania knihy u nich.
    Ako spomenul Ďuro, vôbec nie je samozrejmé, že mu napr. Slovart dokáže poskytnúť prijateľné podmienky. Vydať knihu prakticky bez nároku na honorár (Vimka) a následne počítať s tým, že keď sa vydavateľstvu vrátia náklady, stiahne akékoľvek propagačné aktivity a podporu (opäť Vimka, viď Ivanov komentár) mi nepripadá ako dvakrát atraktívna perspektíva pre niekoho, kto sa písaním živí. Čo by podľa vás dosiahol, okrem "zárezu na pažbe", vydaním za podobných podmienok?

    Tiež stále celkom nerozumiem nasledujúcemu:

    Kritika:
    Ďuro, namiesto toho, aby sa snažil presadiť Báthoryho u Slovartu, prijal radšej ponuku vydať Černokňažníka u AO. To mu môže poškodiť reputáciu a ohroziť vydanie ďalších kníh v budúcnosti.

    Fakty:
    Ďuro od začiatku chce vydať Báthoryho u Slovartu. Je s vydavateľstvom v kontakte, chce mu dodať čo najkvalitnejší rukopis. Slovenská verzia Černokňažníka s vydaním Báthoryho nijako nesúvisí. Je za ňu slušný honorár, isté záruky kvalitného spracovania. Má vyjsť pred Vianocami, t.j. v dobe, kedy už by malo byť rokovanie o rukopise so Slovartom v takom štádiu, že ho neohrozí ani prípadná čierna škvrna na Ďurovej povesti, ktorou by bol zbabraný Rogan u AO (ak správne chápem vaše obavy).

    V čom je teda problém? Čo presne mal Ďuro urobiť inak?

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Duro, nechce sa mi to citat a hladat presne miesta a citacie, to ma byt tvoja robota - ked argumentujes, mas vychadzat z realne napisaneho a nie z tvojich pocitov. Vety o pyramidkach a demonizovani velkych vydavatelov su uplne na inom mieste ako tvoje meno. O tebe sa hovori iba v pripade AO, vydania Rogana a necinnosti v pripade Slovartu. Ja si myslim, ze Ivanove nazory na tvoj pripad by sa dali zhrnut do vety: "Nie je dobre vydat Rogana v AO v case rokovania so Slovartom, ktory na tvoj roman caka ale zase doprosovat sa ho nebude, lebo ma dost inych knih."

    Z toho celeho vyplyva aj to, ze ked aj ja napisem "v komunite scifistov (potazmo vo Fandome)" myslim tym naozaj tu komunitu a neukazujem na teba prstom, lebo o tebe si nemyslim, ze by si mal problem s pyramidkami. Takze problemom je, ze si strhol celu pozornost na seba a navodzujes pocit (v sebe a cez komentare aj u ostatnych), ze Ivan Pullman v celom rozhovore hovori o tebe. A to nie je pravda.

    jo? :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  20. zaujimava diskusia. cakal som skor, ze sa ozve fandom, ale aj Durova reakcia je logicka

    ja som skor nesuhlasil s tym, ze sa za mlakou zivia pisanim siesti. zaujimal by ma zdroj tejto informacie, pretoze viem, ze uz v 60. rokoch dostavali Heinlein a Silvebverg zalohy, pri ktorych nemuseli rukou pohnut inak, ako pri pisani romanov. Mam pocit, ze dnes je takych autorov stovky, no rad sa necham konkretnym zdrojom vyviezt z omylu

    Nesuhlasim ani s tym, ze je lepsie vydat knihu u velkeho vydavatela. ano, ma pyramidky, no ako tu uz bolo povedane, po chvili sa skoncia, nahradia ich ine, a knizka je zase iba v "nasom" oddeleni. Ja si osobne myslim, ze radsej vydat knihu u maleho vydavatela, ktory sa k nej bude spravat so srdcom, ako u velkeho, ktory ta ju nuti prepisat podla zapadneho vzoru (ano, nasa stara diskusia s Ivanom na Starcone). Tiez chcem pripomenut, ze Slovart s napadom vydat Vimku neprisiel, nevydal ju sam a mozme sa len dohadovat, ci by to bol bez statneho prispevku urobil. No kym ten nebol, nepadlo o jej slovenskom vydani z jeho strany ani slovo

    Na druhej strane, Duro, nemusime otvarat vsetky temy. O obalkach Fantazie sa v clanku nepise, predpokladam, ze ich nezahrnas pod jej novu koncepciu

    ale opakujem, diskusia je to velmi zaujimava. ale kedze bola zacata verejne, logicky nemoze pokracovat pri pive

    OdpovedaťOdstrániť
  21. teda...nečakal by som, že sa bude Ďurovi vyčítať nedostatok komerčnosti a prieraznosti...

    podľa mňa vie Ďuro veľmi dobre, čo robí. Keby nevedel, nemohol by z písania žiť. A podľa mňa celkom správne hľadá recept, ako si pripraviť pôdu na "beh na dlhú trať", nie na krátkodobé zahviezdenie" v opare šou. Nejasne tuším, že Ďuro CHCE písať po celý život a živiť sa tým, tuším zasa až tak netúži po tom viac besedovať a uškrňať sa pre kamery než písať. Veľmi dobre si uvedomuje, že propagácia je dôležitá - ale knižku za neho nik nenapíše.
    Na Parcone v Plzni napr. jeho tvorbu veľmi pekne prezentoval R. Pilch. Ono sa Ďuro mohol povoziť a hodiť zopár šmrncovných úsmevov a podpisov...ale načo by to robil? Propagácia, áno, nie však za každú cenu, vždy a všade. Uspech propagácie predsa nie je nevyhnutne viazaný na to, aby sa autor musel dennodenne niekde prezentovať a vyškierať...ako nejaká pornohviezda... Ostatne, pokiaľ viem, určitou formou propagácie je aj pomerne živá komunikácia na stránke autora, ktorou dáva najavo, že si svojich fanúšikov váži.
    Mimochodom, chystaný Báthory ma už presvedčil, iste si ho v decembri kúpim - bez ohľadu na to či bude v pyramídke alebo nie. Kusisko poctivej roboty, remeselne zvládnutej. Ďuro je profík, ktorý momentálne má na to - aby ho propagovali iní, kým on píše.
    Fanta - už som si všimol, že každý kto nezachytí najnovší megatrend je v podstate podľa filozofie tohto časáku debil. Ja teda debil v tomto ohľade som. Riadne spiatočnícky. Otázkou je - ako upozornili Juraj a predtým Michal Spáda, či sú megatrendy naozaj megatrendy a nie len megabubliny subjektívneho záujmu.
    Toto však ukáže čas a predajnosť. Ostatne, Fanta tu nie je pre mňa, ale pre cieľovú skupinu, s ktorou sa vkusovo nezhodnem, takže je dúfam všetko v poriadku. Ale naisto to neviem. Momentálne vychádza pravidelne, čo považujem za zázrak a výsledok neúnavných nákopov Ivana Pullmanna. Ktorému som za jeho neutuchajúcu aktivitu, za organizovanie, vybavovanie, mne doručené recenzné výtlačky a milión iných vecí vďačný a obdivujem, ako všetko stíha - ibaže by si mohol uvedomiť, že písanie dobrých, kvalitných hrubých knižiek si vyžaduje podstatne iné životné tempo.
    miloš ferko

    OdpovedaťOdstrániť
  22. Milos,
    mozem skopirovat tvoj prispevok a podpisat sa pod neho? ;)
    DuKE

    OdpovedaťOdstrániť
  23. Ahojte,
    ozyvam sa za Fandom..aspon niekto:-)

    Nemyslim si, ze tu nieco "hnije"...Fandom pracuje, riesi. Riesi veci, ktore su aktualne a ktore sa daju na takej malej ploche ako jedno stretnutie zvladnut. Komunikacne kanaly predsa existuju, podrobnosti sa vyladuju v zakulisi, podla potreby. Dolezite je chciet byt informovany a informovat - t.j. kto ma zaujem pride, predstavi sa, je prijaty. Neviem o nikom, kto by bol nejakym sposobom odmietnuty alebo mu nebola poskytnuta pomoc, min. rada.
    Co sa tyka ceny slov. fandomu - nema vyznam o tom diskutovat. O cene sa hlasuje (tajne). Tym je povedane vsetko. Ked niekto chce ovplyvnit vysledok hlasovania, treba prist tam, kde sa o tom hlasuje a zahlasovat:-))

    Lulu

    PS: Ridick:-)..a ten gulas bol len taky booonus k tomu vsetkemu :-))

    OdpovedaťOdstrániť
  24. Len tak pre poriadok, odpoveď zo Slovartu na môj návrh ohľadom Báthoryho: "Radi si to prečítame a posúdime." Presne, ako som očakával, a presne, ako to už viem zo 2 roky. Čiže, nemá sa o čom rokovať, kým nie je na stole rukopis (na ktorého finálnej podobe budem pracovať ešte asi 2 týždne). Korektný, profesionálny prístup. Čiže sa opätovne čudujem v rozhovore vyjadreným povzdychom o mojej "ignorácii možností a zahadzovaní šancí". Nerozumiem totiž, čo ďalšie som mal podniknúť. Týmto debatu zároveň považujem za ukončenú, spätne sorry za ostré slová, ale som trochu pod tlakom v osobnom i pracovnom živote (na Báthorym mi naozaj VEĽMI záleží), preto rýchlo vypením, keď niekto o mne uvádza neoverené a nepresné dohady, prípadne ma rovno uráža. Takže tak, guten tag. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  25. Nedá mi to, musím sa opýtať. Čo také Fandom rieši? Pomaly ani nie je vidieť, že existuje.

    OdpovedaťOdstrániť
  26. Zaujímavá otázka... aha, ty myslíš Fandom s veľkým F. Nuž, bola som na jeho poslednej slezine (Vartacon 2009) a ak môžem odpovedať bez toho, aby ma prišiel jeho predseda zbiť, myslím, že sa hovorilo hlavne o individuálnej činnosti klubov, nejakých tých úspechoch a potom o veľkých conoch.

    OdpovedaťOdstrániť
  27. Aha, takže vlastne o veciach, s ktorými Fandom v podstate nemá nič spoločné;).

    OdpovedaťOdstrániť
  28. Anciáša, vám do vašich starých fanušíckych klubov treba viac východniarskej krvi ! Okrem Červenáka (a on je tiež pôvodom zo Štiavnice) nemá východ jediný (ani len voľný) sci-fi klub, pritom milovníkov a znalcov žánru je aj tu dosť (až by ste sa čudovali). ;-)

    P.S. Vďaka za ďalší článok do Dialógov. Zaujímavé čítanie.
    P.P.S. Takže posledný diel Báthoryovskej trilógie tak skoro nevyjde ? :-( Škoda. Už som sa v poslednom čase obzeral aj po bránach Irkaly...

    OdpovedaťOdstrániť
  29. Dodatok : Ďakujem Jurajovi za ujasnenie situácie.

    OdpovedaťOdstrániť
  30. Križiak, tento článok vyšiel v auguste 2009, takže ohľadom vydania Báthoryho si radšej čekni novšie informácie :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  31. Dialogy o fantastike ma kedysi davno nasmerovali na Tvoj stary SME blog, takze mam len jednu otazku. Kedy v nich budes pokracovat? Vzdy som sa tesil na dalsie pokracovanie.

    OdpovedaťOdstrániť
  32. Hmm... jaj-jaj, ťažká otázka. Asi musím nájsť správnu obeť... Dialógy vyžadujú snahu, sústredenie a spoluprácu. V poslednom kole (na tomto blogu) som mala zopár nevydarených skúseností, a odvtedy sa akosi neviem nakopnúť :-/ Jeden respondent bol extrémne ťažký oriešok, ďalší dvaja sa na to vykašľali, tu sa strhla taká tvrdá diskusia, akú som teda vôbec nečakala... Naposledy sa mi s Ivanom Kučerom robilo dobre, ale... no proste momentálne sú Dialógy "u ledu". Ale nevravím, že je koniec :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).