Google+ Riddick's Realm: Je to špinavá práca, ale niekto ju robiť musí

22 júla 2009

Je to špinavá práca, ale niekto ju robiť musí


Poslanie Smrťa, sprevádzajúceho ľudské duše na onen svet - videli sme to už mnohokrát. U Terryho Pratchetta, Piersa Anthonyho, v televíznom seriáli Dead like me, vo filmoch aj nespočetných knihách i poviedkach, ktoré všetky ani nepoznáme... človek by povedal, že vo fantastike je už preSmrťované...
Christopher Moore však dokazuje, že aj pomerne ošúchaná téma sa dá uchopiť znova a naservírovať originálne a zábavne.


Na úvod si vysvetlime rozdiel medzi alfa samcom a beta samcom.
Alfa samec je nadupaný testosterónom, potrebuje víťaziť a vládnuť. V stredných vrstvách ich spoznáte ako žralokov, ktorí sú úspešní, bohatí, postupujú v kariérnom rebríčku (po hlavách beta samcov), lovia a striedajú baby, šliapu na plyn kabrioletu Jaguár. Ak nedosiahli slušnejšie vzdelanie, patria k hulvátom, čo doma bijú manželku a terorizujú svoje okolie.
Beta samci naproti tomu nedosahujú ciele silou, ale rozumom. Majú bujnú fantáziu, sú zodpovední a majú silnejší pud sebazáchovy (ktorý by alfa samec najskôr nazval zbabelosťou). Dokážu byť starostliví, milujúci a mierni, i keď pri tom občas pôsobia ako zabrzdení mantáci...

Charlie Asher je jasný beta samec.

Prevádzkuje starinárstvo v San Francisku, žije svoj malý život a práve sa mu narodí malá dcérka... keď v pôrodnici uvidí stáť vedľa postele človeka, ktorého by vidieť rozhodne nemal... a vzápätí nato mu zomrie manželka. Od toho momentu sa začnú diať veľmi čudné veci. Onedlho je aj Charlie povolaný k vedľajšiemu zamestnaniu Smrťa, ktorého povinnosťou je zbierať predmety uschovávajúce ľudské duše a posúvať ich ďalej.
Jeho úloha je však zviazaná s veľkou zodpovednosťou, lebo hoci aj malé narušenie kolobehu duší má za následok narastanie moci temných síl, prebývajúcich v kanáloch pod mestom. A ako to už s temnými silami býva, sú vždy pripravené využiť príležitosť aj zákerne vraždiť...
Charlie sa teda rozhodne nudiť nebude. Či už pri výkone Smrťovskej profesie, keď stretne klientku, ktorá svoju dušu uložila do vlastných prsných implantátov, pri dcérke, ktorá z neznámeho dôvodu dokáže zabiť slovom "mačiatko", pri uletených zamestnancoch, podozrievavom policajnom inšpektorovi alebo v boji s diabolskými "kanálovými harpyami", ktoré sa pokúšajú nastoliť vládu Temna.

Špinavá práce patrí teda k žánru humornej fantasy, ale smelo jej ako subžáner priradím aj mestskú fantasy. San Fransisco Christophera Moora nie je len pasívnou kulisou príbehu, ale funguje ako jeho neoddeliteľná súčasť. Relevantné mestské štvrte ožívajú svojimi bizarnými obyvateľmi, podzemie obývajú príšery z podsvetia, a podľa proroctva sa práve v ňom odohrá bitka o nadvládu nad svetom.
K tomu si pridajte trochu gaimanovského Podlondýna, mestských legiend, starej mytológie a hlavne veľa brilantného rozprávačského talentu. Moore je taký bystrý, ironický, abnormálne výstižný a jeho kniha natoľko inteligentná, vtipná, plná skvelých dialógov, sarkazmu, ale aj pravého ľudského tepla, že som ju celú zlupla za štyri dni a ani nevedela definovať, či ma viac bavil príbeh alebo spisovateľov štýl. Tomu vravím rozkoš z čítania!

Navyše, pri Christopherovi Moorovi som si uvedomila jednu dôležitú ingredienciu dobrého humoristického románu. Ak má byť váš hlavný hrdina charakteristický svojou absolútnou obyčajnosťou a priemernosťou, pripíšte mu nejakú zaujímavú vedľajšiu postavičku, hodnú kultu.
V Špinavej práci je ich hneď niekoľko a stoja za hriech: 215 centimetrov vysoký černoch, majiteľ hudobného secondhandu, oblečený zásadne do mätovej farby (volá sa Mätomil Svieži), Charlieho lesbická sestra Jane, ktorá sa oblieka ako David Bowie a vždy má pre svojho malého brata po ruke láskyplne cynický odpis, 16 ročná gotička Lily, milujúca temnú stranu, bývalý policajt Ray, baliaci cez internet Filipínky a Ukrajinky, alebo dve vdovy po imigrantoch so záľubou v muškátoch, medveďoch a varení domácich zvierat...
A to vám naozaj iba hádžem návnady. Celá knižka je hotové mäso!

Jediné, čo môžem vytknúť - a pri vydavateľstve BBart ma to veru prekvapilo - je takmer neúnosný počet preklepov. Mám na mysli až niekoľko chýb na jednej strane, čo čitateľa veru riadne nakrkne. Aj keď vo zvyšku knihy sú poredšie.

Takže na záver: Špinavá práce je skvelý fantastický román, ktorý som si viac-menej náhodne vytipovala na Martinuse, pretože príbehy tohto typu mám rada - a on ma zaujal ďaleko za hranice očakávaní. Ľutujem iba, že jeho ďalší titul (mimochodom, oba ovenčené literárnymi cenami) Nejhloupější anděl, je vypredaný. Dúfam, že sa mi ho podarí nejako zohnať. Zatiaľ si ho aspoň vypočujem ako audioknihu v angličtine ;-)






Christopher Moore: Špinavá práce (BBart, 2007)







Súvisiace:

Najhlúpejšieho anjela som vypočula a odporúčam!
Christopher Moore: Baránok - Evanjelium podľa Biffa, Kristovho kamoša z detstva
Christopher Moore: Ostrov lásky
Christopher Moore: THE GRIFF
Kto nechudne s nami, tučnie proti nám!

16 komentárov:

  1. kurna anet nemozes tie recenzie pisat nejako odpudivejsie? teraz aby som si objednaval dalsiu knihu :))))

    btw. nevies cim to je ze mi upozornenia na novy clanok na fanboys chodia mailom a odtialto nie?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. asi preto, že k mailovým notifikáciám z tohto blogu som nezaradila tvoju adresu. poneváč som ju donedávna ani nepoznala ;-p mám ťa tam pripísať?
    akurát to robí jednu neplechu, že ten blbec blogger posiela celé texty, ktoré si potom ľudia prečítajú v pošte a poštou mi pošlú názor! sem ich už potom nedostanem...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. bol by som rad keby si ma pridala :) ... a slubujem ze si budem texty citat tu a komentovat tu :))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. no tak som si tu knihu zohnala a precitala, lebo si ma poriadne na nu navnadila........ a..... asi nemame rovnaky vkus. nie, ze by ta kniha nebola dobra. ale tusim, ze recenzia bola lepsia }:-).
    v kazdom pripade je to prijemne citanie.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Christopher Moore je king! Dirty Job je ok, ale The Stupidest Angel je pecka nesmierneho kalibru. Jeho Najnovši výplod Fool stojí bezpochyby taktiež za hriech a postavy, ktoré tam vymyslel, hádam dokáže "vyprodukovať" iba on. Ešteže máme anglické originály, resp. v mojom prípade audioknihy, lebo české preklady akosi na škodu veci meškajú...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Anonym - k záverečnej vete - asi tak :-) A Fool už je ako audiokniha? Hmm, asi sa po nej poobzerám...

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Fool vyšla ako audiokniha tuším hneď s tlačenou verziou a je skvelo nahovorená. Je určite okrem ineho na www.demonoid.com, su tam aj vsetky jeho ostatne veci, ja som sa prave vcera pustil do Practical Demonkeeping :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Rado sa stalo, som rad, ze Moore ma na Slovensku aj inych fanusikov okrem mna :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  9. by the way, anonym, ešte vášnivejšia diskusia k Moorovi je pri tomto článku http://riddicksrealm.blogspot.com/2009/08/tri-knizky-na-horuce-dni-prva.html

    OdpovedaťOdstrániť
  10. predstavim sa, coby nie :) volam sa pali, 29 rokov, strasne rad mam audioknihy a sem-tam si popocuvam aj nejake to sci-fi ci fantasy, rad mam moorea a gaimana - viem, strasne preflaknute mena ale stoja za to, naposledy ma napriklad celkom zaujal china mieville a perdido street station, a potom oddychovky typu marie phillips a jej gods behaving badly a pod :) ak je dopyt po dalsich informaciach o mne, kludne sa pytaj :)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Pali, tak sa začni podpisovať pod komentáre, aby sme vedeli, od koho sú, keď už nemáš konto na Googli :-)
    Vidím, že máme dosť podobné záľuby! Moore, Gaiman aj Miéville, to sú aj moji miláčikovia. Keby si mal chuť a čas, čekni si moje staré recky na starom blogu cizmarikova.blog.sme.sk :-) Je tam toho kopec, aj Miévillova trilógia z Bas-Lagu (Perdido, Jazva, Železná rada).
    Budem rada, keď ma budeš naďalej čítať. A môžem sa spýtať ako si sa dostal k tomuto blogu? Čisto zvedavá prieskumná otázka :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. čistou náhodou - chcel som vedieť, či je niečo na nete o mooreovi aj v slovenčine. je :) pali (podpis, ako si želáš)

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).