Google+ Riddick's Realm: Christopher Moore: THE GRIFF

07 júna 2012

Christopher Moore: THE GRIFF


Každý skalný čitateľ môjho blogu, ktorý sem chodí dlhšie ako rok, si určite všimol moju vášeň pre amerického spisovateľa menom Christopher Moore. Bol mojím objavom roku 2009 a odvtedy sa k nemu pravidelne vraciam.



Mám za sebou Špinavú prácu o beta samcovi Charliem, ktorý príde o manželku a vzápätí získa prácu Smrťa; Najhlúpejšieho anjela o tom ako pribrzdený anjel Raziel pokazil Vianoce v mestečku Pine Cove; Baránka, ktorý je evanjeliom podľa Kristovho najlepšieho kamoša Biffa; Ostrov lásky, kde som si prečítala ako spolu začínali šarmantný zmätkár Tucker Case a jeho hovoriaci kaloň Roberto; a ešte strednú časť upírskej trilógie You Suck: A love story, o tom, že byť mladou upírkou nemusí byť úplne jednoduché.

Mám v zásobe ďalšie jeho knihy, hoci len v originále, lebo s prekladmi je problém (v češtine vyšli iba 3 a ťažko ich už zoženiete) a na každú sa vopred teším. Patrí medzi spisovateľov, u ktorých sú postavy a miesta súčasťou univerza, do ktorého sa pravidelne vracia.
Milujem jeho San Francisco, vďaka ktorému Moorove humoristické šialenosti voňajú ako urban fantasy, ale rovnako aj malomestské Pine Cove s bývalou filmovou sexbombou Molly, ktorej síce šibe, ale beztak je neodolateľne milá.
Nielen hlavné, ale aj vedľajšie postavy jeho diel sú skvele vyprofilované, sú to obyčajní ľudia s trochu bizarnými, no neškodnými úchylkami, akými sme skoro všetci. Zbožňujem jeho šťavnatý jazyk, vtipné dialógy aj originálne opisy.

Jednoducho, Chris Moore ma nikdy nesklamal.
Až doteraz...

Keď sa na autorovej facebookovej stránke začali objavovať zmienky o tom, že vyjde niečo nové, zbystrila som pozornosť. Ukázalo sa, že The Griff bude grafický román. Super, prečo nie? Bude to Moore s peknými obrázkami, ešte lepšie.


The Griff je príbeh o mimozemskej invázii na Zem a hŕstke hrdinov, ktorí sa stretnú po brutálnej celosvetovej apokalypse. Tento koniec sveta neprišiel prostredníctvom nukleárnych zbraní, či vyspelých technológií (aspoň nie doslovne). Zrealizovali ho prerastené lietajúce jaštery, ktoré zamorili planétu a postupne pozabíjali a požrali väčšinu jej obyvateľov.
Hneď v úvode sa dozvieme, že na vine sú si ľudia sami, keď nevedomky aktivovali artefakt vylovený z mora, ktorý vyslal signál do vesmíru. Návšteva prijala pozvanie a dorazila v obrovských lodiach pripomínajúcich Star Destroyer z Hviezdnych vojen. Z nich po tisíckach vylietavali obrovské okrídlené godzilly a masakrovali všetko, čo im prišlo do cesty. Predtým, než stmavli obrazovky a stíchli rádiá, stihli dostať prezývku "gryfy".
Potom už zostane len krátkovlnné vysielanie, z ktorého sa militaristický nadšenec Curt dozvie, že pri Orlande zvyšky letectva práve zostrelili jednu z mimozemských lodí. Čerstvo zoznámená nesúrodá trojica gamerskej bohyne, skejťáka a kvázi-vojaka sa rozhodne putovať z New Yorku na Floridu. Tam aspoň majú šancu stretnúť ďalších ľudí a pokúsiť sa o nejaký odpor. Ak to vôbec má zmysel...

Bloger Sigmatestudio sa vyjadril, že mu príbeh pripomenul film Evolúcia, a že síce neočakával morbiditu á la Walking dead, no predsa len mu to viac pripomínalo veselé dobrodružstvo než apokalyptickú udalosť, keď by sa ľudia (so všetkými tými mŕtvymi príbuznými a priateľmi) správali predsa len o čosi... depresívnejšie. A s malou šancou na prežitie, dodajme.
Aj ja som si pri čítaní spomenula na sci-fi komédiu Evolúcia, a potom ešte na Pitch Black, román Priechod a Votreleckú sériu. Nevadili mi časté odkazy na videohry, a ilustrácie sú fakt skvelé, ale dojmy zostali rozpačité.

Na komiksoch som nevyrástla, nikdy som ich nečítala "tony" a nie som ani úplný nováčik, ale toto bol zatiaľ asi najhorší zážitok pokiaľ ide o pochopenie detailov. Možno je v grafických románoch na rozdiel od komiksov bežné, že funkciu dialógových bublín preberajú obrázky. No ich striedanie na mňa pôsobilo chaoticky, niekedy som nevedela, na čo sa to sakra dívam... a tak som sa musela spoľahnúť, že o pár okienok ďalej snáď pochopím.

Ak milujete krásne grafické romány v kvalitnom vydaní, kúpte si ho. Každá strana je plnofarebná, mnohé obrázky na pohľad veľmi príťažlivé, farby sýte a kriedový papier i matná mäkká obálka vyvolávajú pocit luxusu.
Ak ste skalným fanúšikom niektorého z autorov alebo kresliča Jennysona Rosera, kúpte si Griffa ako zberateľský kúsok.

No ak by ste si chceli kúpiť tento komiks preto, že milujete romány Chrisa Moora, nerobte to. Je to zbytočné :-)







Christopher Moore and Ian Corson with Jennyson Rosero:
THE GRIFF, A graphic novel
(William Morrow, 2011)






Súvisiace:
Život mi pije krev - komiks
Komiks nemusí byť o superhrdinoch
Adrian Tomine: Letní blondýnka
99 klasických filmů pro lidi v kalupu
Stý film pre ľudí, ktorí sa ponáhľajú (Titanic podľa Riddick)
90 klasických knih pro lidi v kalupu
Christopher Moore: Špinavá práce
Christopher Moore: Nejhloupější anděl
Christopher Moore: Baránok - evanjelium podľa Biffa, Kristovho kamoša z detstva
Christopher Moore: Ostrov lásky
Komiksy sú nebezpečné!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).