Google+ Riddick's Realm: Fantastika bola, je a bude

21 septembra 2009

Fantastika bola, je a bude

Mám pre vás skvelý tip na počúvanie!
Je to vážne jedinečný zážitok, povinnosť pre všetkých fantazistov!


Musela ma naň upozorniť sestra, ktorá ho vo zvukovom archíve SRo tiež našla náhodou. Nikto sa nepochválil, v mojom okolí o tom nikto nevie a pritom ide minimálne o zaujímavú, ak nie rovno o unikátnu udalosť.

Diskusná relácia Filozofická knižnica rádia Devín hostila 4. júna tohto roku dve popredné osobnosti slovenskej fantastiky, ktoré sa zhovárali na tému Cyberpunk, tá temná vízia:
Ondreja Herca, medzi iným zakladateľa Slovenského syndikátu autorov fantastiky, teoretika modernej fantastiky, sociológa, pravidelného návštevníka SFaF conov, atď., tých titulov si zaslúži mnoho a namiesto vytvárania jeho profilu odporúčam jeho rozhovor pre SME.
A Juraja Malíčka, známeho teoretika popkultúry, šéfredaktora časopisu Fantázia a milovníka Simpsonovcov (verte-neverte, podarilo sa mu spomenúť Homera aj v tejto relácii o kybepunku:-). K nemu vám zase odporúčam moje Dialógy o fantastike.

Nájdite si voľnú hodinku a vypočujte si veľmi inšpiratívnu rozpravu o kyberpunku, jeho histórii, súčasnosti, človeku i fantastike ako takej. Páni rozprávajú natoľko fascinujúco a informatívne, že mám potrebu vypočuť si túto fundovanú prednášku znova. Pozor, treba sa sústrediť, mám pocit, že na prvý raz sa ani nedajú zachytiť všetky mená, súvislosti a myšlienky, vyslovené predovšetkým Ondrejom Hercom.

"Skutočnosť už bola vymyslená, teraz musíme vymýšľať fikciu." (Ondrej Herec)

Archív Slovenského rozhlasu je síce nevyspytateľný, ale záznam o tejto relácii je starý vyše 3 mesiace, a keď vydržal doteraz, máme slušnú šancu, že tam ešte chvíľu pobudne.
Pre tých pravoverných scifantastov, ktorí by chceli mať takú vzácnu nahrávku uloženú, navrhujem použiť fintu na vydolovanie cesty k mp3 súboru z informácií o m3u súbore ;-)

16 komentárov:

  1. joooooj cyberpunk slint, to si doma hned skusim stiahnut aj ked teoreticke reci moc nemusim :)

    inak ku gibsonovi som sa este nedostal, ale ako vynikajuci cyberpunk mozem odporucit neila stephensona a jeho snih a v neposlednej rade aj chinu mievila a trilogiu o bas-lagu (aj ked to je skor asi nieco ako steampunk alebo take cosi, nie?)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. uvidíš, že sa ti to bude páčiť :-)
    Stephensona a práve Sníh spomínajú minimálne 2x. Miéville je new weird, ale máš pravdu, jeho "konstrukti" sú švacnutí aj steampunkom. Výraznejšie steampunkový je Ian R. MacLeod.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. tak som si to teda stihol stiahnut - teda ak som to spravne pochopil a ty si priamo nalinkovala ten subor s tou relaciou (zaraza ma len to ze to ma iba 27 mb)

    jasne ze je mieville new weird, ale ked som cital nadrazi perdido tak mi to velmi sadlo prave preto ze mi to pripominalo cyberpunk. vsetky tie priserky a parou pohanane pc a robot a take ftakoviny. naopak z macleoda (ak je to ten co napisal svetlovek 1 a 2) ten pocit vobec nemam. tam su ti ludia pretvoreny prirodou (eterom) a nie technikou a ludmi. to mi skor pripominalo taku nejaku viktoriansku dobu a nieco ako sci-fi z tej doby. tazko sa to vysvetluje :))
    a este musim povedat ze ta druha cyberpunkovka od stephensona (tusim diamantovy vek) ma az tak nechytila ako snih, ta bola moc skrobena ... a pre zaujimavost odporucam aj velke u od stephensona, je to taka kratka vec ale celkom zaujimava - on sam ju ale nema rad a bol viac-menej proti vydaniu :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. "Punkové" sci-fi nie je ani tak podžáner ako štýl (podobne ako komiks nie je žáner, ale médium)...

    Ja osobne uznávam 5 literárnych "punkov" :

    Futuristické - kyberpunk (+ postkyberpunk) a biopunk

    Retro - dieselpunk (1. pol. 20. stor., cool mašiny, orwellovsko-noirová atmosféra medzivojnvého veľkomesta a ťažkého priemyslu, drsní antihrdinskí detektívi, vzdušní piráti a dobrodruhovia á la Indiana Jones), steampunk (19. stor., najmä viktoriánska éra, všetko na paru, raná elektrina, podivné vynálezy a ešte podivnejšie vedecké objavy, stereotypná uhladená aristokracia a dickensovská spodina žobrajúca na ulici a makajúca v továrňach, elegantný a priam umelecký priemyselný dizajn, počítam tam aj obdobie secesie ;-) ), clockpunk (steampunk bez pary, ale zato s rôznorodými mechanickými prevodmi a predčasne objavenými technológiami fungujúcimi na polo-čarodejný pohon, odohráva sa v stredoveku a renesancii)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. kriziak ty to beries nejako moc vedecky :)) ... ale aj tak ma to zaujalo, hlavne preto ze si tri punky neviem zaradit, slo by dat nejaky priklad (pokial mozno znamejsi) na biopunk, retro-dieselpunk a clockpunk? ... taky spravny steampunk tiez nepoznam (zatial snad len ten mieville ciastcne) takze na ten by si tiez mohol dat nejaky tip :))...

    nech uz je to podzaner alebo styl, vacsinou sa to dobre cita a je to velmi zaujimave prostredie (napr. taka hra Arcanum ma doteraz fascinuje aj ked som to nejako nezvladol dohrat :D)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Hehe, áno, Arcanum bolo supiš a s tou napoly tolkienovskou a napoly viktoriánsko-verneovskou atmosférou sa tam autori pohrali na jednotku s hviezdičkou. ;-) Ale pred pár rokmi som stratil moje CDčko a odvtedy za tou krásnou hrou plačem ako decko... :-( Čo už...

    K typickým ukážkam : Čo ja viem, fakt je to viac o využití daného štýlu (jeho čŕt) v nejakom diele - či už sa prostredie nakláňa viac k sci-fi alebo viac k fantasy alebo kráča strednou cestou. "Typický" steampunk by bol... To sa skrátka nedá vystihnúť, musíš hľadať sám, najmä v oblasti kníh. :-) Ale aspoň pár tipov (takých viac sci-fistických než magických) :
    The Difference Engine od Sterlinga a Gibsona (yop, očakávaj kyberpunk v sakách a tvrdiakoch ;-) ), veci od Jeffa a Ann VanderMeerovcov (ich vlastná próza, ako aj zbierky iných autorov, čo zostavili), komiks Liga výnimočných od Alana Moora (na filmovú adaptáciu však radšej ani nepomysli), viac-menej aj Moorcockova knižná trilógia Nomád času (kde sa v každom dieli objavuje jedna alternatívna verzia 20. storočia, všetky verneovsky fascinujúce aj odstrašujúce).
    Z filmov a seriálov by som odporučil The Mysterious Geographic Explorations of Jasper Morello (krátky, jemne groteskný a atmosférický animák), pôvodný Wild Wild West (aj novší film je steampunkový, ale inak naprd) a The Adventures of Brisco County Jr. (komediálna kovbojka s častými odbočkami do SP). Príkladv by sa, samozrejme, našlo aj viac, podobne ako pri knihách. Z hier jednoznačne Arcanum a potom Thief (kde je už steampunk kombinovaný aj s clockpunkom, hlavne preto, že sa to odohráva vo fantasy svete pripomínajúcom neskorý stredovek). A možno aj toto : http://igwarlord.isotx.com/ ;-)

    Z dieselpunku ma narýchlo napadá film Svet zajtrajška, animovaný seriál Last Exile, v oblasti hier zas jednoznačne Crimson Skies a Iron Storm. A potom hocičo, kde sa onanuje nad supertajnými zbraňami a temnými experimentami nacistov/Sovietov/šialených vedcov/hocikoho, kde behajú dobrodruhovia á la Indy, kde frčia po oblohe majestátne zepelíny a vrtuľové a rané prúdové lietadlá, u ktorých aspoň vonkajší dizajn mierne predbehol dobu. ;-) Dieselpunkový svet je trošku depresívnejší svet, často s podtónmi ako z film-noirových diel alebo Orwellovho 1984. Všetko páchne za benzínom, kovom a chemikáliami. A zúria zlaté časy rádia, medzivojnová elegancia a relatívna bezstarostnosť. ;-)

    Clockpunk ešte nie je veľmi rozšírený, ale aj tu nájdeš niekoľko diel. Z literárnych autorov je zatiaľ najznámejší "clockpunkáč" Jay Lake. V oblasti hier mi do clockpunku zapadá Thief, ale tam je prítomný už aj steampunk, takže je to taká zmes. Podobne je na tom aj adventúrna séria Syberia od Sokala (tam môžeš prakticky vystopovať všetky tri "retro punky"). No, a čo sa filmov týka - ak uvidíš akýkoľvek, ktorý sa odohráva buď v reálnom stredoveku/staroveku alebo jeho fantazijnej analógii, kde sa hojne používajú stroje založené na princípe kladkostrojov, vahadiel alebo prevodov z ozubených kolies... to je tiež clockpunk... :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. clovece kriziak klobuk dole pred tvojim prehladom. normalne mi padla sanka :))

    myslim ze keby si chcel tak sa arcanum da v poho zohnat, nemusis za nim plakat :))

    cyberpunk v sakach a tvrdiakoch je prave ten diamantovy vek od stephensona a ten mi moc nesedel, ale po tom gibsonovi a sterlingovi sa pozriem. vandermeera som uz v ruke drzal ale este som si netrufol, ale skusim to :)). ja som asi barbar ale okrem comixu sa mi pacila aj liga ako film a aj wild wild west - ja som nenarocny divak :D...

    ten dieselpunk mi velmi pripomina film Sky Captain s Judom Lawom (http://www.imdb.com/title/tt0346156/)....

    ten clockpunk znie velmi dobre a zaujimavo. veru si to pozriem aj ked mi adventury prilis nejdu :))

    OdpovedaťOdstrániť
  8. 1 mňa tam zaujal ten Nomád času, kvôli AH.
    2 Geronimo - Svet zajtrajška = Sky captain :-D
    3 clockpunkoví boli aj tí debnutí mnísi v Bátoryčke! :-D
    4 Križiak, pri tvojom rozhľade sa naozaj čudujem, že si nenájdeš čas tieto témy komplexnejšie spracovať a trochu si o tom zablogovať... či už na SME alebo tu...

    OdpovedaťOdstrániť
  9. kurna ale dlho som rozmyslal co tym AH myslis :))
    2. no to vis, ked clovek nepozera slovenske a ceske verzie tak to tak vysiera :))), dik za opravu
    3. tak tu som tiez nevidel :D
    4. som za, urcite by to bolo zaujimave citanie...

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Och fajn pocuvanie to bolo...fakt vdaka za upozornenie a link :) O radio Devin by som asi len tak nezakopol. Aj potesilo, ze tam trochu aj tie hry spomenuli (len stale nie som presvedceny, ci si to zasluzia)

    kriziak - ako si tu vymenovaval tie punky :-), a opisoval si clockpunk, musel som si spomenut na Sotha Sila a jeho Clockwork city... O Dwemeroch uz ani nehovorim...to je steam :-) Jop, hovorim o Elder Scrolls, konkr. o Morrowinde, kde to bolo najvyraznejsie. Pritom navonok posobi TES uplne nevinne ako cista fantasy :-)
    A Arcanum va vynimocnu a uzasnu atmosferu a to nielen vdaka vynikajucej hudbe.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Anett a spol. : Aj o tom sa bude jedného dňa blogovať, ale najrpv si musím lepšie zhrnúť fakty - aby z toho nebola len nejaká lacná fušerina. ;-) Detto tá plánovaná prednáška na budúci rok (teda, ak mi ju vezmú). :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. jasné, že ti ju vezmú. za prvé nie sú preberaví a za druhé je to naozaj skvelá téma a príde na ňu určite dosť poslucháčov

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Vďaka za povzbudenie, Anett. Určite sa o rok vynasnažím, aby to stálo za to... ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. fajn a z vďačnosti by si ma mohol prestať volať Anett s dvoma T, to rozhodne ocením ;-)

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).