Google+ Riddick's Realm: Robert Rankin

11 augusta 2011

Robert Rankin


Predstavím vám ďalšieho autora humornej sci-fi a fantasy literatúry, ktorý je smerom na západ legendou, no u nás ho sláva (neprávom) stále obchádza. V Česku mu vyšli iba 4 tituly, aj tie sú dnes bohužiaľ takmer zabudnuté...


Armagedon ako muzikál, akčný krvák a remake

Vo Veľkej Británii a ďalších anglicky hovoriacich krajinách je Robert Rankin úspešný spisovateľ, ktorý od roku 1981 vydal 32 kníh (vraj chce dosiahnuť, aby mal v kníhkupectvách vlastné oddelenie:-).
Jeho romány sú originálnym spojením sci-fi, fantasy, okultizmu, mestských legiend, situačnej i konverzačnej komiky a to všetko korunujú bláznivé postavičky. Ide naskrze o ľahkú zábavnú literatúru, už podľa vtipných názvov parodujúcu všetko, čo príde pod ruku.
Spomeniem niektoré aj pre Slováka ľahko dešifrovateľné slovné hračky: Web Site Story, Fandom of the Operator, Sex and Drugs and Sausage Rolls, The Toyminator, Raiders Of The Lost Car Park alebo The Da-da-de-da-da Code :-)
Bohužiaľ, u nás je žáner humornej sci-fi na pokraji záujmu vydavateľov a v susednom Česku vyšli od Roberta Rankina iba štyri knihy (vďaka bohu aj za ne!).
Zahradu nadpozemských rozkoší, chaotickú humornú fantasy som kedysi dávno objavila v predajni Lacných kníh medzi erotickou literatúrou. Aj som ich zdvorilo upozornila, že tam nepatrí, ale samozrejme na mňa kašľali :-)

Z vynikajúcej trilógie Armageddon vyšli iba prvé dve časti: Armageddon jako muzikál a Přišli a sežrali nás aneb Armageddon II jako akční krvák. Ako ma informovalo samotné vydavateľstvo Talpress (za to im patrí chvála), keď som sa o pár rôčkov po vydaní dvojky pachtila za poslednou časťou trilógie, prekladateľ Tomáš Hrách tragicky zahynul a dokončenie série v češtine sa nechystá. Obrovská škoda mladého šikovného človeka, ktorý pomáhal zabávať veľa iných. Dnes je po ňom pomenovaná cena za mimoriadny prekladateľský počin mladého prekladateľa. 

Prvýkrát mi ponúkol Armageddon na čítanie priateľ – a ja som sa doňho zamilovala. Do Rexa Mundiho, ktorý vyzerá ako šedozelený dvojník mladého Harrisona Forda, pretože žije v hroznej budúcnosti, do Elvisa Presleyho a jeho kamarátky časovej kapustičky, ktorí spolu tvoria frajerskú dvojku cestujúcu časom a sú vždy pripravení hláškovať. Aj do myšlienky, že mimozemšťania rastlinného pôvodu sa dívajú na Zem ako na nekonečný seriál a keď sa začnú nudiť, robia úpravy v scenári :-)
Tretiu časť, The Suburban Book of the Dead (Armageddon III: The Remake) som si nakoniec zohnala v angličtine a aj keď som si pred jej absolvovaním zopakovala prvé dve, pamäť mi už dobre neslúži. Aspoň nie do podrobností.
O deji vám toho veľa nepoviem. Robert Rankin má bujnú fantáziu a jeho príbehy sú plné akcie aj nečakaných dejových zvratov. Takže vám po nejakom čase v hlave zostane totálny mišmaš, ale s ním aj super príjemný pocit... a slabosť pre Elvisa Presleyho ;-)
Veď on v skutočnosti nezomrel – iba cestuje časom spolu s Barčou, časovou kapustičkou z planéty Pchargos.

Tento článok vyšiel v pôvodnej podobe v roku 2006. Odtedy nastala iba maličká zmena - v 2007 vyšla v ČR kniha Fikané jezinky chiswické, ktorú som s radosťou recenzovala.
Okrem toho som si vypočula audioknihu The Hollow Chocolate Bunnies of the Apocalypse aj vynikajúce rozhlasové spracovanie románu Brightonomicon od BBC, v ktorom účinkovali hviezdy ako Andy Serkis, Jason Isaacs či Katherine Parkinson. V originále si na jeho knihy príliš netrúfam, lebo Armageddon III mi dal svojho času zabrať. Ale ak budem musieť naďalej čitateľsky hladovať a nádej na preklad bude márna, nič iné mi nezostane. Kontakt s humornou fantastikou potrebujem udržiavať pri živote, inak by som sa asi zbláznila alebo upadla do depresií :-)


Súvisiace:

3 komentáre:

  1. už hľadám nejaký slušný download na ten Brightonomicon:) ako vždy, ďakujem za skvelé tipy a zábavné recenzie :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. úplne mi vyfučali Hollow chocolate bunnies, tak som ich ešte doplnila :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ty si taká naša osveta, Anet :) vyzerá veľmi zábavne a milo zároveň - píšem do zoznamu :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).