Google+ Riddick's Realm: Dôležitý je príbeh, nie rozprávač

07 septembra 2011

Dôležitý je príbeh, nie rozprávač


České vydavateľstvo audiokníh Tympanum nám opäť pripravilo lahôdku od Stephena Kinga (v rovnako krásnej úprave ako predtým). Ďalšia novela zo súboru Štyri ročné obdobia, známej ne-hororovej zbierky, vyšla v roku 2010.



Neskrátené čítanie novely s názvom Dýchací metoda trvá tri a pol hodiny. V uhrančivom prednese Jiřího Pelzera vás určite priklincuje do kresla, sedadla v aute alebo iného prostriedku pohodlia, ktorý budete využívať. Vydavateľstvo príhodne vybralo staršieho herca s veľmi profesionálnym umeleckým prejavom, ktorý majstrovsky prispieva k atmosfére príbehu.
Má to len drobnú nevýhodu - problém s výslovnosťou niektorých anglických mien a slov. Memorial ako mímoril, literary ako lajterery a Clark Gable je Gebl... Bohužiaľ sa do audioverzie preniesol aj pravdepodobne tragicky zlý preklad originálnej poviedky, keď je spisovateľka Pearl Buck(ová) interpretovaná ako muž. To sú však len drobné chybičky krásy na inak perfektne spracovanom diele.

* * *

Davida Adleyho, právnika v newyorskej firme jedného dňa šéf pozve na návštevu pánskeho klubu. Je to veľmi zvláštny klub. Nemá meno, stanovy a nedá sa doň prihlásiť. Majordómus Stevens je záhadný, tichý a bezčasý muž. Akékoľvek otázky ohľadom fungovania klubu a jeho pozadia sú nežiadúce. Dom 249B na Východnej 35. ulici je otvorený nepretržite, no zrelí ctihodní muži sa tam stretávajú pravidelne vo štvrtok, aby si rozprávali príbehy. Ako hlása výrok na krbe v spoločenskej miestnosti, nie rozprávač je dôležitý, ale príbeh.

Tie najlepšie si páni nechávajú na Vianoce. A tak v jeden večer pred sviatkami začína rozprávať svoj príbeh osemdesiatročný Emlyn McCarron. Bude o mladej žene menom Sandra Stansfieldová, ktorá ho v roku 1935 navštívila v lekárskej ordinácii. Stal sa jej gynekológom v čase tehotenstva a mal byť pôrodníkom jej nemanželského dieťaťa.

Podobne ako pointou príbehu mladej Sandry (alebo Andyho) nie je záver, tak nie je úplne zásadný ani pre samotnú novelu. Rozprávanie vás opantá oveľa skôr, než dôjde na vyvrcholenie a udrží pozornosť až do konca. V podaní Stephena Kinga si budete vychutnávať každý moment sondy do ľudských osudov i dôb minulých (lebo ako Emlyn McCarron pripomína, jeho výraz "v tej dobe" nie je len sentimentálnou floskulou, ale príčinnou súvislosťou udalostí).

* * *

Spomínala som už, že zbierka Štyri ročné obdobia (česky Čtyři roční doby, 2003, orig. Different Seasons, 1982) je nehororová i nefanstatická, a teda nie typická pre imidž Stephena Kinga. Aj skeptikom, ktorí ho nepoznajú či zaznávajú za žánrové vyhranenie môže dokázať, že King nie je len hororový autor - je predovšetkým famózny rozprávač. I keď v závere Dýchacej metódy na ten horor tak trochu príde... a nakoniec aj na fantastické ozvláštnenie :-)

Zvyšnými troma novelami v zbierke sú Nadaný žiak (sfilmovaná), Telo (sfilmovaná ako Pri mne stoj!) a Rita Hayworthová a vykúpenie z väznice Shawshank (sfilmovaná), ktorú vydalo vydavateľstvo Tympanum minulý rok v máji, a ja som o nej s nadšením napísala. Po dvoch mimoriadne vydarených audioknihách naozaj dúfam, že budú pokračovať aj realizáciou ostatných dvoch noviel. V knižnej podobe sú totiž vypredané a veľmi rada by som sa s nimi oboznámila.

Na stránke vydavateľstva si môžete vypočuť krátku ukážku z audioknihy Dýchací metoda. Varujem vás však - obsahuje vážny spoiler príbehu!!! Ak sa mu chcete vyhnúť, v polovici ju vypnite.




Stephen King: Dýchací metoda
audiokniha, číta Jiří Pelzer (vyd. Tympanum, 2010)






Súvisiace:

6 komentárov:

  1. Veľmi sa mi páči nápad s tým klubom a rozprávaním príbehov :) ako inak, pekne napísaná recka, stručná a výstižná.

    Nejde mi do hlavy, ako môže hocikto pochybovať o Kingových kvalitách. To sa dá?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. určite sa dá :-) si zober, koľko ľudí ma predsudky voči fantastike... a voči hororu je tých ľudí určite ešte viac. no a keď zaškatuľkuješ nejakého autora, nie je nič jednoduchšie ako ho odmávnuť.
    na druhej strane, kto nechce, nemusí :-) je to záležitosť vkusu. ja tiež odmávnem Coelha, lebo ma vôbec nezaujíma a mám pocit, že v takýchto Kingových príbehoch toho nájdem viac. ale aj Coelho má milióny fanúšikov, ktorí nechápu môj postoj k nemu - a obávam sa, že viac ako polovica z nich by Kinga do ruky nechytila :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. To chápem, ale Coelho sa predsa nedá porovnávať s Kingom, to je ako porovnávať čerstvé kravské mlieko a to v obchode - a to mám Coelha rada a sama som si kúpila asi 4 jeho knihy - ale, je to jednoducho úplne iná liga.

    Myslím, že každý inteligentný človek si dokáže od literatúry vytvoriť určitý odstup a usúdiť - tak tento spisovateľ je fakt "káder". Aj Meyerová má milióny fanúšikov, ale spisovateľkou by som ju nenazvala, naproti tomu Rowlingová, ktorá tiež spustila masovú hystériu okolo Harryho Pottera, má podľa mňa obrovský talent - spomínam tieto dve iba preto, lebo ich médiá často - a podľa mňa neprávom - porovnávajú.

    Ja osobne považujem za veľký ukazovateľ talentu psychológiu postáv. Príbeh je, samozrejme, dôležitý tiež - ale postavy sú to, čo si buď zamilujeme, alebo znenávidíme, alebo ľutujeme, prežívame s nimi ich dobrodružstvá, bla bla bla. King je majster v psychológii postáv, preto je pre mňa pán. Nehovoriac o tom, akú atmosféru dokáže vytvoriť. Skoro až... hmatateľnú.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. No, psychologia postav ako taka byva niekedy precenovana. Ono totiz vacsina ludi neocenuje verne opisanu "akukolvek" psychologiu, vsakze? Teda ak mame dokonale opisanu psychopaticku, no zaroven prizemnu a jednoduchu osobnost nejakeho uplneho zmrda...dielo bude zaradene ako nejaky splatter, no nad uzasnou psychologizaciou postav nebude nikto chrochtat blahom.

    To len tak na okraj :)
    Suhlasim s tym, ze King je vyborny skoro vzdy - ale skor by som ho oznacil za kronikara sucasneho americkeho malomesta. Vsetky tie zaprdene, nudne, uplne priemerne diery na konci prerie a ich prachobycajni obyvatelia su dokonale zivi. A to nepotrebuje ani nijake otravne "matkinovske" barlicky s vecnym kecanim o sexe a milionom popkulturnych odkazov.

    Takze som na toto dielo vcelku navnadeny, dokelu...

    draculin

    OdpovedaťOdstrániť
  5. dobre si to napísal, ja toto jeho malomestské kronikárčenie mám strašne rada :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).