Google+ Riddick's Realm: Tim Powers: Brány Anubisovy

22 septembra 2011

Tim Powers: Brány Anubisovy


V roku 2008 som prvýkrát čítala od amerického autora Tima Powersa knihu Stáčení temného piva. Jeho štýl ma natoľko očaril, že som si pri najbližšej príležitosti kúpila ďalší román, a bol to jeho najznámejší, Brány Anubisovy.


Je typické, že keď chce človek originálnym spôsobom opísať dej románu, zistí, že pred ním to stručnejšie a originálnejšie urobili editori píšuci na obálky kníh. Čím lepšie je napísaný text na obálke, tým ťažšie sa hľadajú tie správne slová, ktoré by mu konkurovali. Keď k tomu dodám, že knihu vydal Laser, takže ju dopĺňa obsiahly medailón autora od momentálne najvýznamnejšieho českého SFaF editora Martina Šusta (ktorému k nesmrteľnej sláve chýba hádam už len vlastný geniálny román), mám dojem, že už teraz sa mi zasekávajú kolieska...
Aj tak to skúsim :-)

J. Cochran Darrow, postarší geniálny vedec a trochu výstredný miliardár z Veľkej Británie, si najme amerického profesora literatúry Brendana Doyla, aby sprevádzal skupinku elitných turistov.
Doyle má dôkladné znalosti o živote a diele anglického básnika Samuela Taylora Coleridgea. Turisti majú (či skôr mali;-) každý po milión dolárov na zaplatenie unikátneho zájazdu. Darrow celý výlet zabezpečí - tvrdí, že vezme týchto ľudí na Coleridgeovu prednášku.
Skutočnú Coleridgeovu prednášku.
Do roku 1810.
A potom naspäť.

Spolu s Doylom sa dozvieme, ako cestovanie pomocou časových "trhlín" funguje a náš hlavný hrdina ponuku prijme. Pretože je hlava otvorená, nemá čo stratiť a vidieť jedného zo svojich mŕtvych idolov naživo - taká príležitosť sa veru nenaskytne každý deň.
On bude len robiť sprievodcu, ktorý pozná reálie i básnikov život a dielo, zažije niečo nevídané - a ešte mu to slušne zaplatia!

Darrow všetko do poslednej drobnosti premyslí a pripraví. Časový skok prebehne a experiment sa bez najmenšej chybičky podarí.
Dva koče so skupinou ľudí sa prenesú v čase a ocitnú sa na (vtedy ešte neobývanom) okraji Londýna, 1. septembra 1810.

Všetko ide podľa plánu, Brendan Doyle prežíva zatiaľ asi najfantastickejší večer svojho života...
A potom ho unesú.

Tým pádom nestihne presne naplánovaný odchod do svojho roku 1983 a trhlina sa uzavrie. Momentom jeho únosu začína najväčšie a najdôležitejšie dobrodružstvo jeho života, v porovnaní s ktorým je Coleridgeova prednáška len banálnym oživením večera.
Spozná temnú mágiu, brlohy londýnskej spodiny aj hrôzostrašné kúty mestských kanálov. Živorí v absolútnej biede, príde o zdravie, o ucho a mnohokrát takmer o život. Ešte raz si zacestuje časom, no aj loďou až do Egypta... A popri tom všetkom získa niečo neoceniteľné - na prahu smrti dostane šancu na nový život, a to dokonca trikrát!
Ale viac už neprezradím :-)

Spolu s Doylovým príbehom sa súbežne odohráva viacero dejových línií, ktoré pomaly začnú do seba zapadať - až je z toho jedno obrovské nádherné puzzle... Komplikované intrigy temných mágov s úmyslom oživiť bohov starého Egypta a položiť Britské impérium na kolená, ich spolupráca s diabolským kráľom žobrákov Horrabinom, záhada šarmantného básnika Williama Ashblessa, životný príbeh chudobného chlapca Jackyho, ktorý vôbec nie je tým, čím sa zdá, Darrowov skutočný plán na pozadí rekreačného cestovania časom aj nevysvetliteľný výskyt čudných chlpatých opíc v uliciach Londýna, ktorý súvisí úplne so všetkým...

Toto a ešte omnoho viac si prečítate na 500 stranách dychberúcej knihy nabitej akciou až do poslednej stránky. Fantastika s dobrodružnou literatúrou, drámou, komédiou a hororom sa tu miešajú do toho najchutnejšieho koktejlu, ktorý vám zamotá hlavu a nepustí vás, kým šejker nebude prázdny. Ešte aj potom naň budete dlho spomínať.

Najslávnejší Powersov román si medzi čitateľmi fantastiky právom vyslúžil masovú obľubu a kultový status. V rokoch 1983-84 vyhral dve literárne ceny a po zážitku s ním potvrdzujem (aspoň pokiaľ siaha môj rozhľad;-), že v oblasti dobrodružnej fantasy s prímesou hororu patrí medzi to najlepšie, čo náš trh ponúka.
Úspech Brán Anubisových aj v našich končinách ostatne dokazujú dve české vydania v roku 1996 a 2005.
Za cenu paperbacku dostanete fascinujúci príbeh plný zvratov, napätia, nebezpečenstva, krvi aj mágie. Kniha sa odohráva v Londýne, Káhire, Grécku i USA a spolu s hlavnými hrdinami čitateľ navštívi tri storočia.
Dej i pozadie románu sú tak perfektne poprepájané a zápletka do detailov prekombinovaná, až som nevychádzala z úžasu, ako tie čriepky mozaiky k sebe pasujú a ohromene som uvažovala, či si na to Tim Powers nepotreboval nakresliť časopriestorovú schému :-) S touto zábavnou a neustále prekvapivou metódou autora som už po Stáčení temného piva mala skúsenosť, ale v ešte košatejších a komplikovanejších Bránach Anubisových doviedol svoj charakteristický znak k dokonalosti, navyše ho okorenil časovými paradoxami.

Druhou jeho špecialitkou je nadupanosť a napínavosť - žiadne také, že oddychový záver, rozuzlíme všetky zápletky a spravíme si romantickú chvíľku, aby sme si pokecali kto s kým a prečo... nič také, Tim Powers šliape na plný plyn až po tiráž!
Nemusím snáď ani dodávať ako vynikajúco vyberá aj vykresľuje svojich hrdinov, charakterovo rozložených od tých najhorších odľudov cez šialencov, statočných zlodejov, zbabelých boháčov až po tichých hrdinov so srdcom na správnom mieste. Dobrý spisovateľ nepotrebuje podrobne opisovať charaktery ani tváre svojich postáv, stačí mu naskicovať všeobecnú podobu a to ostatné si čitateľ doplní sám. Netreba sa ani príliš snažiť. Powersovi hrdinovia sú takí živí a plastickí, že z ich konania a správania si každý z nás rýchlo zostaví obraz človeka podľa svojej typológie a predstáv. U tohto autora nikdy nemám problém s vtesnávaním vlastnej fantázie do jeho odliatku. Dáva mi voľnú ruku a to mám rada.
No a pripomínať ešte Powersovo majstrovské miešanie historických faktov s fikciou je už snáď klišé. Tim je jednoducho fantasy románopisec par excellence.

Preto aj náš vzťah nezakrnel a kúpila som si aj Plout na vlnách podivna (Laser, 2007) a potom čerstvučké Tři dny do nikdy (Triton, 2011). A dokonca sa mi podarilo s pomocou priateľov zohnať aj staré vydanie knihy Poslední výzva, ktorá vyšla v dvoch zväzkoch ešte v roku 1990. Posledné dve si šetrím, ale aj Plout na vlnách podivna tretíkrát potvrdilo v mojich očiach status Tima Powersa ako pána spisovateľa.





Tim Powers: Brány Anubisovy (Laser-books, 2005)




Recenzia bola pôvodne napísaná v roku 2009


Súvisiace:

8 komentárov:

  1. ano, vyborna kniha, aj spominane staceni temneho piva a plout na vlnach podivna. osobne sa mi najviac pacilo to pivo. teda ked som to citala. mozno casom prehodnotim.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja chcem 48 hodinovy den a pracovnu dobu ako mam teraz. Inak to proste nie je mozne stihnut a zvladnut :((

    OdpovedaťOdstrániť
  3. mne by stačilo, keby sa nemuselo pracovať v stredu. dva dni / voľno / dva dni / víkend. to by sa mi páčilo :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. jo, taketo zlozenie pracovneho tyzdna sa paci aj mne ... uz som ho tu parkrat navrhoval ale nepreslo ... zato nam ale zaviedli skorsi zaciatok prace a za odmenu koncime v piatok skor...

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Idete na to zle. Ja som si naordinoval skorsie prichody do prace - a ako odmenu moznost robit do noci a po vikendoch. Uz len nemusiet spat a casu bude dost.

    A co sa tyka Powersa - pise perfektne. Z fantasy vychadzaju v poslednych rokoch stovky kusov, pricom vacsina su dokonale zabudnutelne priemerne kusy. Powers ma neopakovatelne kuzlo, schopnost napisat vyborny pribeh - a drzat sa ho. A hlavne nerozpisat na 1680 stran to, co moze napisat na 400. V tej zaplave sa straca, ale kludne by ho mohli pouzivat ako ucebnicovy vzor - spajania nasej reality a fantastickych motivov, vytvarania atmosfery a nerozkecavania sa :)

    draculin

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Anet, po tejto recenzii dupľom neľutujem, že som do toho išla s vami išla akúpila takmer kompletne všetko, čo vyšlo. chýba mi ešte tá najnovšia, ale už teraz sa teším, keď sa k nemu dostanem. navnadila si ma už Stáčením temného piva, po tomto je moja chuť pustiť sa do neho dvojnásobná. musím rýchlo dočítať to, čo mám teraz na stolíku a asi ho premiešam s tým heitzom. duo Powers - Heitz až do Vianoc :)
    inak po recenziách kníh, ktoré ti priniesli isté roztrpčenie, je konečne táto vyslovene nadšená. kiežby takých kníh, ktoré v človeku vyvolávajú čistú radosť z čítania, bolo viac :D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. táto je z archívu ;-)
    ale aj teraz čítam výbornú knihu, Chvalozpěv na Leibowitze, ale je to ťažká téma, tak dúfam, že sa mi ju podarí adekvátne spracovať. A čítala som aj perfektnú Enderovu hru, ale tá recku (zatiaľ?) nedostala...

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Card je moj liebling :)

    ja

    tj. draculin

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).