Google+ Riddick's Realm: Upíri, upírky a upírčatá

28 septembra 2011

Upíri, upírky a upírčatá

Pondelok 26. septembra som zažila ďalší malý rozhlasový šok. Ozvali sa mi z Fun rádia, či im dodám nejaký materiál k upírskej literatúre. Vraj na druhý deň ráno budú mať Adela a Sajfa v Rannej šou tému o netopieroch a ich fiktívnych humanoidných príbuzných.
Nielenže je zábavné, že autorka možno najškandalóznejšieho článku o Súmraku je považovaná za odborníka na upírov, oveľa zábavnejší je fakt, že odborníkom vôbec nie som ;-) Ale! Opäť to bola svojím spôsobom výzva... a nenapadol mi ani nikto iný, koho by som mohla odporučiť, aby splnil misiu. Tak som sa do toho pustila sama.

V panike som odmietla nahrávanie hlasu cez mobil a radšej ponúkla písaný text. Z hľadiska slávy to bola osudová chyba, pretože do vysielania sa z mojich odporúčaní ani informácií nakoniec nedostalo vôbec nič. Adela a Sajfa sa vlastne venovali len netopierom z hľadiska zoologického a upírom z hľadiska etnologického. O popkultúru sa len jemne zavadilo, tam pomohol nahratý Juraj Malíček. A to bolo všetko.

Keďže som po veľmi dlhom čase len kvôli zvedavosti a svojmu egu pretrpela tri hodiny nášho najkomerčnejšieho rádia nabité reklamami, reklamnými témami, súťažami, reklamami na súťaže, trochou hudby, dopravnými správami, ďalšími reklamami na program a inými irelevantnými záležitosťami (preto sa vám môj opis rannej témy môže zdať taký chudobný), s úľavou som Fun rádio nakoniec vypla :-)

No keď už som zabila čas písaním stručného a stručne informatívneho prehľadu pre najslávnejších rozhlasových moderátorov, podelím sa s vami oň. Ešte raz pripomínam, bol to text robený narýchlo na zákazku, takže je zovšeobecňujúci, povrchný, stručný, zameriava sa na útržkovité informácie, ktoré sa dajú z neho vybrať a rýchlo použiť - len čistý infotainment, rozhodne nijaká profesionálna rukoväť pre upírofilov :-)
To nechám na vás - napíšte mi do diskusie, čo tu podľa vás chýba!
Ktoré pre vás zásadné diela som vynechala? Ako si vy predstavujete rozdelenie upírskych románov? Koľko ste ich prečítali? Chcete poradiť niečo nové od iných diskutérov alebo ak ste odborník na upírov, čo najlepšie (alebo najhoršie) ste v žánri už preskákali?

Ale najprv ten môj text:
-------------------------------
Upírska literatúra má oveľa staršie aj hlbšie korene než by sa mohlo zdať zo záplavy modernej literatúry pre mládež - viera v nemŕtve bytosti sajúce ľuďom krv siaha až do pradávneho folklóru.
Upír v pôvodnej podobe je zákerná beštia, ktorá s romantikou nemá nič spoločné. Tú sa do fenoménu podarilo prepašovať až neskôr, zobrazovaním cicania mladých nevinných panien v dlhých nočných košeliach. Ľudská fantázia nabrala nový smer a pridala k upírom neprehliadnuteľný erotický nádych. Z hryzenia krčných tepien sa namiesto akútnej bolesti stal orgastický zážitok.

Každý správny "upírofil" by si mal prečítať klasického Draculu od Brama Stokera, i keď jeho denníkový a reportážny štýl je dnes už priveľmi rozvláčny. Ale to sú podrobné zápisky Belly Swanovej tiež ;-p

Upírsku literatúru by sme mohli rozdeliť na dva smery, drsný a romantizujúci. Výborne fungujú aj ich kombinácie. Nie je to delenie oficiálne, také ani nepoznám (zaznel aj návrh na delenie kníh na romantické, akčné a psychologické drámy, kde je upírstvo iba funkčnou kulisou).

Drsné upírčiny sa zameriavajú na zarytých upírobijcov, ktorí nemilosrdne likvidujú nemŕtve monštrá a bez problémov sa radia k hororovému žánru.
Prekliatie Salemu od Stephena Kinga je taký moderný Dracula... legendárny román Ja, legenda od Richarda Mathesona skombinoval upírov s globálnou nákazou a post-apokalyptickou tematikou a odvtedy je inšpiračným zdrojom množstva filmov i počítačových hier (vrátane filmu Georgea Romera Noc živých mŕtvych, ktorý položil základy zombie žánru). Známy filmár Guillermo del Toro sa rozhodol napísať Upírsku trilógiu, v ktorej tiež nie je ani za mak romantiky... Českí a slovenskí čitatelia majú radi aj Jiřího Kulhánka a jeho krvavé dobrodružstvá.

Do krajne romantizujúcej vetvy upírskej knižnej kultúry hneď na prvé miesto zaradím Stephenie Meyerovú a jej Súmrak. I keď ani ona iste nebola prvá, zaznamenala najväčší masový úspech. Hrdinovia (skôr hrdinky;-) podliehajú čaru upírov, zamilúvajú sa do nich, túžia ich brániť pred nespravodlivým svetom, ktorý ich zaznáva a vidieť ich ako vegetariánskych humanistov. Hrôza ustupuje do úzadia, aby uvoľnila miesto ľúbostnému príbehu. Maximálne sa stáva hnacím motorom zápletky, čiže konfliktu. Podobne sú na tom všetky Vampírske akadémie a iné mládežnícke série kombinujúce motívy upírstva so strednou školou (nech už je to klasická pre "živákov" alebo špecializovaná).

Zaujímavý prienik medzi upírskymi zabijakmi a poddajnými uhryznutými slečnami môže ponúknuť Anne Riceová a jej slávne Upírske kroniky (z jedného dielu vznikol film Interview s upírom), v poslednom čase si získal pozornosť John Lindqvist príbehom Nech vojde ten pravý. Dlhotrvajúcu masovú obľubu má aj Laurell K. Hamiltonová so sexi upírobijkou Anitou Blakeovou, a u susedov v Česku domáca autorka Jenny Nowak. Do tejto škatuľky som sa rozhodla hodiť všetko čo nie celkom vyhovuje predchádzajúcim dvom, aby sme to príliš nekomplikovali.

Faktom je, že po tuctoch kníh a viacdielnych ság je upírsky žáner natoľko "prefláknutý" a ošúchaný, že pozornosť vydavateľov sa v posledných rokoch už upína inam - do módy hneď po (čarodejníkoch a potom) upíroch prišli anjeli, démoni, rôzne iné hybridné bytosti s nadprirodzenými schopnosťami, mŕtve dievčatká a podobne.
Inovácia ani dravý knižný trh na nikoho nečaká, upírske ságy bežia už len zo zotrvačnosti, a tak musí každý, kto chce dnes písať o upíroch, priniesť niečo nové alebo aspoň namiešať zaujímavý koktejl námetov. Lebo o originalite tu už ťažko hovoriť...
------------------------------------------------

A teraz vy :-)

Súvisiace:
Literárne kontakty s vedeckou fantastikou
Justin Cronin: Priechod
(ostatné moje recenzie upírskych knižiek sú linkované v článku)

7 komentárov:

  1. zabudla si na hit poslednej doby: "The Southern Vampire Mysteries" od Charlaine Harris, ktorú väčšina pozná ako seriál "True Blood" :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Kulhánka si spomenula (kam sa hrabe Mayerová na jeho Nočný klub- TO JE PRAVÉ ODDYCHOVÉ ČÍTANIE), takže nemám čo doplniť.
    Nato, že si to písala "narýchlo", si vystihla asi všetko podstatné, akurát že vo FUN radiu sa im nejako nechce "ČÍTAŤ". Nahádž perly ......

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ten súmrakový článok nebol najškandalóznejší, to si trochu fandíš. :P
    Ale ináč výborne. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. no neviem :-) vyše 2000 lajkov na FB, 361 komentárov (zatiaľ)... poznáš škandalóznejší? rada si prečítam ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Priznam sa, ze som nepochopil, cim tu skandaloznost merias. Ze ci poctom lajkov alebo poctom komentarov :)
    Ale nie, vazne, povedzme si otvorene, ze pokial by clanok zostal v okruhu Tvojich pravidelnych citatelov (medzi ktorych sa rad pocitam), tak by tie cisla boli uplne ine. Kolke ine Tvoje aj este lepsie (skandaloznejsie?) clanky zapadaju prachom?
    Kedze sa vsak stal viralom na ktorom frcali aj odporcovia, aj priznivci Sumraku, voila, su tu cisla.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Jo, clovek je uprimi prezraty, a mozu za to tie buz... no skratka vsetci vedia co. Ale nebol by to Mick, keby nieco neprihodil z herneho sudka (dufam, ze nevadi :) ) - Vampire The Masquerade (ako som nedavno zistil, to uz je stara zalezitost a materska firma ho tiez istym sposobom "restartovala" a ten "restart" sa mi uz tolko nepaci). Podstata je, ze VtM krasne spaja vsetky literarne i filmove upriske druhy a spaja ich do vlastneho, treba dodat zaujimaveho, sveta.

    V digitalnom spracovani sa vynima urcite VtM: Bloodlines. A v televiznom Kindred: The Embraced. Som si najprv myslel, ze to bude blbost a ono nie. Pekne to podchytilo atmosferu World of Darkness! Aj ked bez chyby ten serial nie je.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Týmto môj odpor voči funrádiu ešte viac vzrástol.

    Lev bez hrivy, podľa mňa bol ten článok dosť škandalózny, keďže ten rozruch čo vyvolal, stál za to :)

    Pamätám si, že keď som prvýkrát čítala Draculu od Brama Stokera, mala som asi 12 rokov a na prázdninách u babky... až do rána som bola zabalená v perine a odmietala vyliezť, kým nezačalo svietiť slnko :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).