Google+ Riddick's Realm: Terry Pratchett: Průvodce po Zeměploše

25 júna 2012

Terry Pratchett: Průvodce po Zeměploše



Síce som o Terrym Pratchettovi na tomto blogu ešte nenapísala článok, ale hádam ste si nemysleli, že je to preto, že ho nepoznám či nemám rada, však? Ťažko povedať, čo by bolo horšie. Prvé by znamenalo len kolosálnu hanbu, druhé riziko verejného lynčovania SFaF komunitou ;-)



No uznajte, písať ďalšie recenzie na jeho knihy by bolo len márnou snahou naskočiť do preplneného rýchlika. Na internete existuje nespočetné množstvo recenzií všetkých jeho románov aj kvalitne spracovaných stránok, ktoré sa venujú problematike Zeměplochy (podobne ako väčšina jeho slovenských fanúšikov čítam české preklady Jana Kantůrka a odmietam používať termín Plochozem).

Preto som sa rozhodla, že namiesto jednotlivých kníh je práve Průvodce po Zeměploše vhodným prostriedkom, ktorým vzdám sirovi Terrymu verejný hold.

Tri dôvody, prečo som si vybrala tento titul sú nasledovné:
jednak je to kniha kumulatívna, ktorá sa venuje všetkému možnému, čo (a hlavne koho) ste v príbehoch zo Zeměplochy mohli stretnúť, takže veľmi dobre poslúži nielen ako encyklopédia, ale je aj ideálnym oddychovým čítaním, pri ktorom si nemusíte pamätať príbeh, a zároveň čriepky príbehov či ich zhustené verzie obsahujú samotné heslá,
druhak sa presne z dôvodu heslovitosti v nej vynikajúco vyberajú obľúbené perly, ktoré obstoja aj bez širšieho kontextu,
a tretiak je to asi to najhrubšie, čo v rámci Zeměplochy vyšlo - kniha má šokujúcich 650 strán, takže si ju môžete užívať veľmi dlho - a medzitým ju hocikedy odložiť na neskôr. Zeměplocha v kocke :-)

Okrem toho, ak ste na tom podobne ako ja, že ste z Pratchetta ešte zďaleka neprečítali všetko, čo napísal, pomôže vám Průvodce vytipovať nasledujúce knihy, ktoré chcete čítať. Podľa toho, ktoré postavy a miesta vás zaujmú. Heslá, ktoré nie sú všeobecne platné pre celú Zeměplochu, majú na konci uvedené, v ktorej knihe sa objavili.
Mojimi favoritmi do budúcnosti sa stali Pohyblivé obrázky (paródia na Hollywood) a Malí bohové (paródia na náboženstvá), ale ešte predtým to bude Pátý elefant v podobe audioknihy.

Apropos, audioknihy. O prvých troch audioknihách načítaných prekladateľom Janom Kantůrkom som písala v článku na starom blogu, pridala som galériu z krstu a všetky tri mám doma. Od roku 2008 bolo ticho po plešine, až kým nezačal geniálny rétor menom Jiřík načítavať ďalšie, "hliadkarske". Konkrétne to boli Stráže, stráže!, Muži ve zbrani, Nohy z jílu, Hrrr na ně! a naposledy Pátý elefant. Všetky nájdete na Království mluveného slova a sú božské! Garantujem, že po tom, ako budete počuť dabing niektorých postáv (napr. psíka Gaspodu) v podaní Jiříka, už navždy si ich s takým hlasom budete predstavovať pri čítaní :-)

Z môjho nadšenia ste už iste vycítili, že Terryho knihy a predovšetkým Zeměplochu milujem. Nesmierne si užívam bujnú fantáziu, psychológiu postáv, bláznivý humor, ale hlavne satiru. V jeho diele sa odrážajú najrôznejšie absurdity alebo nepríjemné stránky nášho skutočného sveta, na ktoré poukazuje s rafinovanosťou skúseného humoristu a brilantne ich zapracúva do svojho vymysleného sveta.

Nepodarilo sa mi vymyslieť kľúč, podľa ktorého by som vhodne zakomponovala najobľúbenejšie hlody medzi odstavce, tak tie najlepšie vypíšem sem. Ochutnajte a nechajte sa zlákať.

Zabil holýma rukama více než čtyři sta mužů a dva dokonce jejich holýma rukama. (Caleb, Rozparovač)

Ukázalo se, že cech zlodějů je daleko efektivnější v udržování kontroly nad zločinností než hlídka. Hlídka totiž, aby potlačila kriminalitu, musí pracovat více, zatímco cechu stačí pracovat méně. (Cech zlodějů)

Přesto je dle měřítek Středu prakticky učencem, dokáže totiž myslet, aniž by pohyboval rty. (Hrun Barbar)

Stařenka je žena, která vymyslela frázi: "Jen přes tvou mrtvolu." (Magie čarodějek (a čarodějky))

Má se za to, že až Mrakoplaš zemře, průměr okultních schopností lidské rasy o zlomek vzroste. (Mrakoplaš)

Byla tím druhem dívky, která by strašně ráda byla gotičkou, ale je od přírody stavěná tak, aby byla dvěma gotičkami. (Nulíčková, Anežka)

Měl rád černou. Šla ke všemu. A dříve či později šel každý k ní. (Smrťova říše)

Je zde například uložen přesný Rezavý drát, hrubý, ale účinný prostředek měření přijatelnosti prakticky čehokoli. Testovaný jev je lepší nebo horší než právě tímto Rezavým drátem do oka. (Standardy, ankh-morporské)

Trpasličí námluvy spočívají převážně v opatrném a diskrétním zjišťování, jakého pohlaví je vyhlédnutý partner. (Trpaslíci)

Pokud se stane T'rus vaším přítelem, je to na celý život. Když je T'rus vaším nepřítelem, pak je to také na celý život, ze kterého vám v tuto chvíli zbývá asi dvacet sekund. (T'rusové)

Vyhláška o trestuhodné blbosti, 1581 (Zákony a právo Ankh-Morporku)

Život, jak už bylo řečeno, má sklony existovat. (Zeměplocha)

Prakticky cokoliv může obživnout a vyvinout si když už ne inteligenci, tak alespoň úhel pohledu. (Zeměplocha)







Terry Pratchett, Stephen Briggs:
Průvodce po Zeměploše
(Talpress, 2006)







Súvisiace:
Douglas Adams & John Lloyd: Smysl Životic
Šílení rytíři - antológia humoristických poviedok
Frans G. Bengtsson: Zrzavý Orm
Andrzej Pilipiuk: Kroniky Jakuba Vandrovce
Patrick Ryan: Jak jsem vyhrál válku

8 komentárov:

  1. Pohyblivé obrázky som nedočítala, vôbec mi nesadli. V budúcnosti sa k nim plánujem vrátiť, ale je to podľa môjho názoru jedna z Terryho slabších kníh. Takisto Malí bohové majú vynikajúce momenty a skvelý nápad, ale keď som ich čítala, bola som viac naladená na Hlídku, Čarodějky a SMRŤa. Som zvedavá, ako sa ti tie knihy budú páčiť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. hliadkarske, čarodejnícke aj SMRŤ sú aj moji favoriti :-) naopak nemusím Mrakoplaša. zle zvolená stratégia pri čítaní posunula môj záujem o Pratchetta o niekoľko rokov (priateľ ma tlačil do čítania a vrazil mi do ruky bohužiaľ prvú časť s Mrakoplašom, z čoho som mala dlho traumu). vo filmovom spracovaní je Barva kouzel milá, ale v čítaní sa veru Mrakoplašovi vyhýbam. ešteže je toľko iných super postáv, o ktorých Terry písal :-)
      PO a MB plánujem kvôli témam, som zvedavá, ako budú spracované a teším sa. hliadkarske od Jiříka sú THE BEST, takže tam si počúvam :-) no a Smrťa milujú všetci, on sa nedá nemilovať, heh.

      Odstrániť
  2. Mňa napríklad najprv od Zemeplochy odradila obálka prvej knihy o Mrakoplašovi, ked ju čítal kamarát, ale nakoniec stačilo prvých pár stránok a "bol som nadobro stratený". Pratchett je proste pán spisovateľ a žiaci by to na školách mali mať v povinnom čítaní, možno by to viacerých pritiahlo ku knihám.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja tiež považujem Pohyblivé obrázky a Malých bohov za tie slabšie... Pátý elefant je super, ale ak ho človek číta tesne po nejakej inej "hlídke", môže mať občas pocit déja vu : )

    Soňa L.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. S tými obrázkami je to pravda, majú poslabšie tempo. Ale aj tak som im vďačný za mnohé. Napríklad za frázu: "Mnozí efektové! Tisíc slonů!" Ona sa zíde hlavne, keď sa mi podarí zhliadnuť nejaký nezmyselný blockbuster a dojdú mi slová... :-D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa napr. zdalo, že aj Carpe jugulum nebolo extra rýchle, ale až tak mi to nevadilo. Od PO očakávam hlavne tučnú paródiu a podobné hlášky, ako cituješ :-)

      Odstrániť
  5. Miluju miluju miluju Sira Pratchetta a všechno co kdy jeho geniální hlava sepsala :D A průvodce bych si asi vážně mohla pořídit :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).