Google+ Riddick's Realm: Kim Newman: Anno Dracula

16 mája 2017

Kim Newman: Anno Dracula


Začalo to v roku 2014, keď som si v 25 hodinovom výpredaji Book Depository za 4,85€ kúpila knihu Dracula Cha Cha Cha. Tieto 25-hodinovky bývali špecifické akcie, pri ktorých ma vždy mykalo niečo si za facku kúpiť, lebo veď aj v tom zberačovi sa občas ozve lovec ;-)

Blbé na tom bolo, že šlo o tretiu časť série. Ale ten kauf stál za to :-) Nasledujúci rok vydali Laser Books český preklad pilotného dielu Anno Dracula, no trvalo ďalšie dva, než som si k nemu našla cestu.
V čase vydania som totiž zachytila okrem nadšených ohlasov aj skeptické názory - že je to písané akosi po starom, rozvláčne, že to človeku musí sadnúť, inak ho to vôbec nebude baviť... A tak som pri 16 eurovej knihe dlho váhala.
Ale veď čo na tom, koniec-koncov som notoricky známa tým, že knihy čítam niekoľko rokov po vydaní ;-)



Teraz zvažujem, či si pokračovanie The Bloody Red Baron zohnať v originále (keď tretiu časť už mám), pretože čakať sa asi neoplatí. Český preklad odvtedy nevyšiel a nie je ani v edičnom pláne, takže Anno sa asi nepredávalo dosť dobre. Lacný paperback vyjde o 3 mesiace, lenže ako dlho bude ležať v polici? Je toľko skvelých kníh od super autorov, ktoré sú stále v poradí. Tak zase neviem...

Podstatné na tom je, že Anno Dracula sa mi nakoniec naozaj páčilo. Nezdalo sa mi ani pomalé, ani nezáživné. Čítalo sa príjemne, hoci odkaz na starú školu je neprehliadnuteľný, najmä vo fonografických denníkoch doktora Sewarda.
Áno, milí čitatelia, jednej z hlavných postáv Stokerovho Draculu. To je práve tá sranda - Kim Newman založil celý cyklus Anno Dracula na použití dávno vymyslených charakterov z iných kníh. A vôbec to nepôsobí zvetrane, naopak. Jeho fanúšikov to asi tiež náramne baví, lebo si dali námahu a porobili na internet zoznamy, kto odkiaľ pochádza. Je ich celá plejáda a neobmedzujú sa len na fiktívny pôvod ani presné časové obdobie.

Dve hlavné postavy však autor dodal sám. Vyše štyristoročnú upírku Geneviève (Sandrine de l'Isle) Dieudonné vyhrabal z vlastného univerza, keď ju už predtým používal v knihách zo série Warhammer a postupne ju recykloval vo viacerých podobách (jednotlivé manifestácie jej osoby sa líšia stredným menom). Charles Beauregard je myslím originál. Dúfam, lebo už som sa v tých nespočetných odkazoch strácala :-)
Toto nové vydanie Anno Dracula (prvýkrat vyšlo v orig. 1992) je obohatené o rozsiahly poznámkový aparát autora a spolu s obligátnym záverečným medailónom od Martina Šusta vás oboznámi so všetkým, čo o Anno Dracula potrebujete vedieť.

Už by som sa aj mohla dostať ku klasickej otázke "a o čom to sakra je?", všakže.

No, základy sú veru pôsobivé. Dúfajme, že ste čítali pôvodného Draculu alebo aspoň viete o čom je ten, pretože z neho budeme vychádzať.
Kim Newman vám poskytne predstavu, ako by to asi dopadlo, keby družina okolo Abrahama Van Helsinga zlyhala vo svojej snahe zlikvidovať grófa Draculu, kedysi dávno knieža Vlada Tepeša. V tejto verzii ešte stihli zabiť premenenú Lucy Westenrovú, ale potom to šlo všetko dolu kopcom.
Vlad Tepeš ich všetkých prešťal, definitívne si podmanil Mínu Harkerovú, zabil jej manžela, vyrobil si stúpencov a... dostal sa tak vysoko, že si vzal za ženu kráľovnú Viktóriu! Búm!
Van Helsinga dekapitoval a jeho hlava odvtedy zdobila jeden z prvých (rýchlo sa množiacich) kolov pred Buckinghamským palácom.

Ocitáme sa v roku 1888, keď upírstvo je už neodmysliteľnou súčasťou spoločnosti, upírom je takpovediac každý druhý, Británii vládne tvrdou rukou "princ-manžel" a na bezpečnosť dozerá jeho karpatská garda.
Johnovi Sewardovi, Van Helsingovej pravej ruke, sa zázrakom podarilo uniknúť trestu a bezpochyby zámerne bol ponechaný napospas hlbinám svojej rozháranej duše. Pracuje pre dobro chudobných ako lekár vo "vzdelávacom" ústave Toynbee Hall, kde je mu pomocníčkou práve Geneviève, tiež zručná lekárka so znalosťou upírskych zdravotných špecifík.
Zato Arthur Holmwood alias Lord Godalming, ďalší z nápadníkov dvakrát zosnulej Lucy a pomocníkov Van Helsinga, sa zariadil inak. Obrátil kabát, stal sa lojálnym upírom a úspešne stúpa po rebríčku až na asistenta aktuálneho ministerského predsedu Lorda Ruthvena.

No a Charles Beauregard, to je špeciálny agent veľmi tajnej služby známej pod názvom Klub Diogenes. Pochodil už kus sveta, aby v britských kolóniách "riešil problémy" podľa pokynov úzkeho kruhu svojich nadriadených, z ktorých jedným je aj Mycroft Holmes, a toho určite netreba predstavovať. Dokáže sa pohybovať vo vyššej spoločnosti rovnako rozvážne ako v najnebezpečnejšom podsvetí.
Tridsiatnik Beauregard už popri tom stihol prísť o manželku, ktorá mu zomrela pri pôrode dieťaťa v Indii, a tak ho na jeseň 1888 stretávame v situácii, keď sa práve zasnúbil s jej sesternicou Penelope. Prečo, to ani čert nevie, keďže tá je podľa všetkého len mladším, hlúpejším, veľmi malicherným a po všetkých stránkach nesmierne nudným vydaním jeho milovanej a obdivovanej Pamely.

Charles a Geneviève sa zoznámia pri pátraní po takzvanom "Striebornom noži", brutálnom vrahovi upírích prostitútok, ktorých je vo Whitechapeli ako maku. Čitatelia od začiatku poznajú jeho pravú totožnosť, ale ja vám ju neprezradím. Láme si nad tým hlavu celý Londýn, jeho zameranie na upírky navyše rozdúchava občianske nepokoje medzi krvožermi a teplokrvnými.
Do ich spoločných dobrodružstiev sa zamiešajú Tepešovi nohsledi, čínska mafia, radikálny ľudový kazateľ aj Scotland Yard. Nakoniec to všetko do seba zapadne a v tomto románe máte rozhodne jednu istotu - že krvi pri tom nebude málo.

Ako sa mi čítalo? Veľmi... nenútene. Príjemne. Rýchlo som zistila, že sa k Anno rada vraciam, mám naň stále rovnakú chuť a teším sa na ďalší vývoj udalostí - hoci to zároveň neboli žiadne výbuchy vášne. Sú také knihy, lákajú a uspokojujú, bavia aj priťahujú, ale nepotrebujete kvôli nim búchať po stole ani vzdychať rozkošou. Sú proste také fajn :-)
Presne tak som sa cítila s Anno Dracula - fajn! Bohovsky fajn. Samozrejme je to úplne subjektívny pocit, a ako ja vravím, vždy súvisiaci s tým, či som si knihu vybrala v správny čas (táto veličina je pri čítaní tá najvrtkavejšia). No určite by som ju odporučila všetkým, ktorí majú radi upírsku tematiku. Hoci tí ju už asi čítali :-)

Drobný problém som mala len s tým, s čím ho obvykle mávam a zdá sa mi, že muži ho nemávajú (alebo to nepriznajú). Možno vôbec nejde o pohlavie, len o to, že každý ľudský mozog je jedinečný a ja som si vedomá, že ten môj nezvláda matematiku, nerozumie finančníctvu, je alergický na daňové formuláre - ale zato má bujnú fantáziu a keď chce, dokáže byť celkom slušne empatický (keď nechce, vtedy som cynická mrcha non plus ultra).
No a k tomu si nerozumie s asi polovicou spisovateľov pri opise akčných scén, zložité politické intrigy rezignovane prejde a počká, kým (či) ich autor vysvetlí a radšej si ani neskúša predstaviť mapu, po ktorej sa hrdinovia v rýchlom slede presúvajú hore-dolu. To sú moje slabiny.
Aj v Anno Dracula som mala občas problém zorientovať sa v uliciach Londýna a vrave pouličných bitiek, našťastie netvorili ani väčšinovú ani kľúčovú časť knihy. Adresujem tento odstavec skôr všetkým svojim minulým i budúcim skúsenostiam s dobrodružnými románmi, než konkrétne tomuto :-)







Kim Newman: Anno Dracula (Laser Books, 2015)







Súvisiace:
Bram Stoker: Dracula
Christopher Moore: upírska trilógia
Farby strachu - antológia slovenského hororu
66+6 hororů ve sto slovech
Život mi pije krev (komiks)
Justin Cronin: Priechod
Guillermo del Toro, Chuck Hogan: Žihadlá, Nákaza
Stephen King: Prokletí Salemu
Andrzej Pilipiuk: Upír z činžáku
Stephanie Meyerová: Súmrak


4 komentáre:

  1. ....to bolo cool.....vies motivovat :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je neuveriteľné !! Stále si predstavujem, ako mi Dr. Adeleke priniesol môjho manžela späť za 48 hodín. Môžete ho kontaktovať prostredníctvom tohto e-mailu: aoba5019@gmail.com alebo Whatsapp +27740386124... Nikto ma nikdy nemohol presvedčiť, že existuje skutočné kúzlo, ktoré naozaj funguje. Moje meno je Anita Mur Adela Matúš z Nitry, Slovensko. Keď som sa spojil s doktorom Adelekeom kvôli láskavému kúzlu pre mňa a môjho manžela, aby sa vrátili spolu, ktorí povedali, že so mnou nemá nič spoločné, ale dnes som rád, žemúťť mááá late. pretože som teraz spokojný s manželom. Každému, kto číta tento článok a potrebuje akúkoľvek pomoc, môže Dr. Adeleke tiež ponúknuť akékoľvek druhy pomoci, ako napríklad Zmierenie manželstva a vzťahov, Súdne prípady, Kúzla tehotenstva, Duchovná ochrana a ďalšie.

      Odstrániť
  2. To je neuveriteľné !! Stále si predstavujem, ako mi Dr. Adeleke priniesol môjho manžela späť za 48 hodín. Môžete ho kontaktovať prostredníctvom tohto e-mailu: aoba5019@gmail.com alebo Whatsapp +27740386124... Nikto ma nikdy nemohol presvedčiť, že existuje skutočné kúzlo, ktoré naozaj funguje. Moje meno je Anita Mur Adela Matúš z Nitry, Slovensko. Keď som sa spojil s doktorom Adelekeom kvôli láskavému kúzlu pre mňa a môjho manžela, aby sa vrátili spolu, ktorí povedali, že so mnou nemá nič spoločné, ale dnes som rád, žemúťť mááá late. pretože som teraz spokojný s manželom. Každému, kto číta tento článok a potrebuje akúkoľvek pomoc, môže Dr. Adeleke tiež ponúknuť akékoľvek druhy pomoci, ako napríklad Zmierenie manželstva a vzťahov, Súdne prípady, Kúzla tehotenstva, Duchovná ochrana a ďalšie.

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).