Google+ Riddick's Realm: B.M. Horská: Brouk (audiokniha)

18 apríla 2016

B.M. Horská: Brouk (audiokniha)





Severská detektívka od českej autorky








Kriminálka so škandinávskym feelingom sa odohráva v troch európskych krajinách: Fínsku, Veľkej Británii a Česku. Geograficky originálne žánrovky pripomenie aj samotársky profil rozvedenej vorkoholičky v hlavnej úlohe, makabrózna téma takmer ako z Mlčania jahniat, striedanie scén uprostred napínavého diania či neodmysliteľný stret s psychopatickým zločincom v nervy šponujúcom finále.

Viac spoilerovať nebudem, aby ste nemali ani tušenie, o aké nechutné veci tam šlo ;-)

Inšpektorka Elen Jollyová sa vracia z dovolenky domov do Milton Keynes, keď kvôli islandskej sopke zostane trčať v Helsinkách. Odrazu nevie, čo s voľným časom a v helsinských Timesoch si všimne správu o hľadanom svedkovi. Zavolá na dotyčnú policajnú stanicu a rozhodne sa zvyšok leteckej krízy stráviť v Lappeenrante pri jazere Saimaa, namiesto aby sedela v hoteli.
Pomoc neznámej cudzinky s lokálnym prípadom by dnes žiadnemu spisovateľovi asi neprešla, ale pozor, toto je Škandinávia, tam je niečo také možné hádam aj dnes ;-)

Ten chalanisko, čo sa potichu vyparil, kým policajti vypočúvali jeho parťákov po divokej oslave letného slnovratu, pochádza z Eleninej domoviny, takže sa inšpektorka prichomejtne k vyšetrovaniu predpokladaného utopenia českej študentky Nikol, a môže pátrať ďalej aj po návrate z dovolenky do práce. A prípad, ktorý bol od začiatku čudný, sa vo Veľkej Británii stáva čoraz čudnejším...

Dej graduje pozvoľna, no to mi neprekážalo, lebo som si užívala príjemne mrazivú atmosféru, dotváranú zamatovým hlasom Lucie Fiony Šternerovej i zádumčivým hudobným motívom. Ako to znie, si môžete vypočuť u vydavateľa na youtube.

Zapáčila sa mi hlavná hrdinka a narážky na jej minulosť vo mne vyvolali zvedavosť - na Pitavalovi som zistila, že neboli márne - už v roku 2013 vyšiel prvý jej príbeh s názvom Pach smrti (úplne najradšej by som si ju tiež vypočula, ale to sa mi asi nesplní).
V Broukovi sa opakovane vyskytujú zmienky o tom, že Elen už spolupracovala s českým detektívom Šafránkom na inom medzinárodnom prípade a dokonca, že vie po česky (na to asi jedna pracovná skúsenosť nestačila, takže?...).

Imponovala mi atmosféra knihy a vďaka audio podobe som nemala problém ani s podrobnými alebo menej záživnými pasážami - pri počúvaní som vždy tolerantnejšia k obsahu. Autorka šikovne opísala aj vedľajšie postavy (z kolegov sa mi rátal mladý Dal Singh), štatistov dokázala vystihnúť zopár vetami či dialógom a psychologizáciu zvládla naozaj dobre.

No musím sa priznať, že keď sa na Brouka pozriem s odstupom, čosi mi v ňom nesedelo, chýbalo. Napríklad nejaká zložitejšia motivácia vraha (OK, prepnutý človek veľa motivácie nepotrebuje, ale...), hlbšie súvislosti vo vývoji jeho osobnosti... niečo mi v príbehu uniklo a akosi to neviem zachytiť.
Akoby, hmm, úvodná zápletka a druhá polovica románu boli dva rôzne prípady. Alebo mali byť. Možno je to iba môj problém, napokon, táto kniha získala v Česku Cenu Jiřího Marka za najlepšiu detektívku roka 2015...

B.M. Horská je pseudonym Češky pochádzajúcej z Plzne, žijúcej už 12 rokov v Anglicku a píšucej v češtine pre český knižný trh. Aspoň toľko som vyčítala zo staršieho rozhovoru.
Jej oficiálna stránka je bohužiaľ zúfalo neaktualizovaná, ale ak by vás táto spisovateľka zaujala, môžete ju sledovať na Facebooku. Ja som si ju lajkla :-)

Ak vám moja recenzia nestačila, odporúčam ešte túto z českého Klubu knihomolů, dozviete sa viac o deji.






 B.M. Horská: Brouk (Walker a Volf, 2016)






Súvisiace:
Jiří W. Procházka, Klára Smolíková: Mrtvá šelma (nominovaná na Cenu Jiřího Marka 2016, držím palce)
Podvodník a jiné povídky
Dominik Dán: Beštia
Lars Kepler: Hypnotizér
Peter May: Skála
Arnaldur Indridason: Jezero

1 komentár:

  1. To je neuveriteľné !! Stále si predstavujem, ako mi Dr. Adeleke priniesol môjho manžela späť za 48 hodín. Môžete ho kontaktovať prostredníctvom tohto e-mailu: aoba5019@gmail.com alebo Whatsapp +27740386124... Nikto ma nikdy nemohol presvedčiť, že existuje skutočné kúzlo, ktoré naozaj funguje. Moje meno je Anita Mur Adela Matúš z Nitry, Slovensko. Keď som sa spojil s doktorom Adelekeom kvôli láskavému kúzlu pre mňa a môjho manžela, aby sa vrátili spolu, ktorí povedali, že so mnou nemá nič spoločné, ale dnes som rád, žemúťť mááá late. pretože som teraz spokojný s manželom. Každému, kto číta tento článok a potrebuje akúkoľvek pomoc, môže Dr. Adeleke tiež ponúknuť akékoľvek druhy pomoci, ako napríklad Zmierenie manželstva a vzťahov, Súdne prípady, Kúzla tehotenstva, Duchovná ochrana a ďalšie.

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).