Google+ Riddick's Realm: Andy Weir: Marťan

06 júla 2015

Andy Weir: Marťan

(alias Robinson MacGyver)

Som v riti. Zhodnotil som všetky fakty a došiel som k vedecky podloženému záveru.
V riti.
Na šiesty deň toho, čo mali byť dva najlepšie mesiace môjho života, sa všetko zmenilo na nočnú moru.



Keby to nebola fikcia, tak tomu neuveríte


Mark Watney je astronaut, povolaním inžinier a na tejto vesmírnej misii aj botanik. Patrí do skupiny šiestich kozmonautov, ktorí v rámci projektu Ares 3 odcestovali na Mars, mali tam stráviť dva mesiace a vrátiť sa domov na matičku Zem. Lenže pár dní po prílete prišla silná búrka, natoľko ohrozujúca ich odletový modul, že dostali príkaz okamžite sa nalodiť a vystreliť na cestu späť.
Vetrisko však narobilo takú paseku, že cestou k modulu to Watneyho zmietlo, skafander mu prepichol kus antény a ostatní museli v priebehu pár sekúnd odštartovať, v domnení, že je mŕtvy, aby neskončili rovnako.

Ale Mark to prežil.

Mars je holá pustatina a ja som na nej úplne sám. Samozrejme, vedel som to aj predtým, no je rozdiel niečo vedieť a niečo zažiť. Kam som sa pozrel, všade iba samý prach, skaly a nekonečná prázdna púšť. Slávna červená farba planéty pochádza z oxidov železa, ktoré na nej všetko pokrývajú. Nie je to teda iba púšť. Je to taká stará púšť, že doslova hrdzavie.

Slogan "keby to nebola fikcia, tak tomu neuveríte" mi napadol spontánne, keď som rozkošnícky kontemplovala nad zážitkami, ktoré mi čítanie tejto knihy prinášalo. Fantasticky som sa bavila, užívala si sarkazmus hlavného hrdinu i jeho macgyverovské výmysly, ako si v prvom rade predĺžiť a v tom ideálnom aj zachrániť život.
Marťan má geniálny námet, a jeho podrobnosti sú natoľko detailne premyslené, že ak by vám niekto opísal čo i len podobný príbeh, hoci by sa ani neodohrával v "nepriateľskom" vesmíre, boli by ste si istý, že si vymýšľa :-) No keďže je to literárna fikcia, môžete jej veriť každé slovo. Vlastne musíte. Navyše je to plné skvelých hlášok!

Mars nemá magnetické pole, ktoré by ho chránilo pred krutou radiáciou zo Slnka. Keby ma jej vystavili, dostal by som takú rakovinu, že ešte aj rakovina by mala vlastnú rakovinu.

Nech žije improvizácia!


Úplne prvý problém Markovej marsovskej robinzonády je v tom, že kvôli búrke prišiel o komunikačný systém, a z toho istého dôvodu sú všetci ostatní presvedčení, že zahynul. Nemá teda možnosť dať komukoľvek vedieť "haló, ešte žijem!" Našťastie si jedna zamestnankyňa NASA na záberoch zo satelitu všimne tie správne indície a zalarmuje nadriadených.
Ani Mark však nelení a po dôkladnom zorganizovaní všetkých detailov podnikne úspešnú výpravu za starou sondou Pathfinder, aby využil jej komunikačné schopnosti.

Jedno, čoho mám fakt dosť, sú vrecúška. Veľmi sa nelíšia od bežných vriec do koša v kuchyni, ale nepochybne každé stálo päťdesiattisíc dolárov. Lebo NASA.
...
Mám aj inštalatérsku pásku. Celkom obyčajnú inštalatérsku pásku, akú si kúpite v obchode na rohu. Ukazuje sa, že na inštalatérskej páske nevie nič zlepšiť ani NASA.

V tom čase je už skúseným stroskotancom, ktorý plánuje, premýšľa, kalkuluje, prestavuje, konštruuje... proste improvizuje ako o život. Doslova.
Na Zemi je z neho mediálna senzácia (NASA má povinnosť zverejňovať satelitné zábery, utajenie neprichádza do úvahy) a celé tímy expertov pracujú iba na tom, aby mu zatiaľ aspoň na diaľku pomohli.
On i všetká technika budú musieť vydržať veľmi dlho, lebo do príletu nasledujúcej misie Ares 4, ktorá by ho mohla zachrániť a priviezť domov, zostávajú ešte štyri roky!
Je nepredstaviteľné, koľko vynaliezavosti, duševnej sily, ale hlavne tej abstraktnej veličiny šťastia by potreboval, aby to prežil a presunul sa o 3200 kilometrov na miesto pristátia...

Moja debata s NASA ohľadom recyklátora vody bola dlhá a plná technických detailov. Preto ju budem iba parafrázovať:
JA: Zjavne sa upchal. Čo keby som ho rozobral a skontroloval vnútorné potrubia?
NASA (po piatich hodinách zvažovania): Nie. Poserieš to a zomrieš.
No a tak som ho rozobral.
...
Povedal som NASA, čo som urobil. Naša (parafrázovaná) konverzácia vyzerala takto:
JA: Rozobral som ho, našiel som problém a opravil ho.
NASA: Chumaj.

Aby som to nenaťahovala, každá zo 400 strán románu je nabitá elektrinou ako pouličný kocúr pred búrkou, jeden problém strieda druhý, čitateľ hltá kapitolu za kapitolou a často je ťažké Marťana pustiť z rúk :-)
Namiesto filozofovania a psychologických rozborov si autor vybral veľmi populárnu formu plnú akcie, vtipu aj rezkých dialógov. Na čelo príbehu postavil vskutku nezlomného optimistu a aj ostatné lokácie zaľudnil sympatickými vedľajšími charaktermi, ktoré sú také "normálne" i komické zároveň (moja ukážka z knihy).

To sú hlavné dôvody, prečo Marťan zaujal a pobavil toľko čitateľov. Odvšadiaľ naňho zachytávam len pozitívne ohlasy a po prečítaní sa im nečudujem. Je to ľahké sci-fi s jednoduchým humorom, ale neuveriteľne príjemné a uspokojujúce. Odhodlanie hrdinu proste musím obdivovať, lebo hoci je len literárnou postavou, viem, že takí ľudia existujú - a sú to práve tieto typy, ktoré sa nikdy nevzdávajú a šliapu naplno až kým ich neprejde kombajn (Drápalík sa nevzdá ani potom!;-)

Nakoniec som spustil výrobu paliva a nechal ju bežať, nech spracuje všetok doplnený vodík.
Tento proces musím pred štartom zopakovať ešte niekoľko ráz. Dokonca budem elektrolyzovať aj vlastný moč. To ešte len bude príves rozvoniavať!
Ak to prežijem, budem ľuďom hovoriť, že som šťal raketové palivo.

Pikoška: Andy Weir Marťana najprv zverejnil na svojom blogu a po žiadostiach ľudí dal na Amazon Kindle verziu za 99 centov. Tá ho vystrelila na prvé priečky a papierové vydanie bolo už len otázkou času :-)

Film


Kniha vyšla tlačou začiatkom roka 2014 a nemusela dlho čakať na svoju slávu ani na filmovú adaptáciu. Tá už je na svete, hviezdnemu obsadeniu vojvodí Matt Damon a k nám sa dostane v októbri.
Pozrela som si trojminútový trailer (s českými titulkami) a už podľa neho vidieť, že niektoré veci budú iné ako v knihe - Mark Watney napríklad nemá ženu ani dieťa, čo v románe je priamo spomenuté, pretože to hrá istú drobnú rolu v jeho postojoch. Hollywoodu pochopiteľne chýbal ďalší srdcervúci moment, tak si ho pridali ;-) 
Druhú, výraznejšiu zmenu som si všimla, keď posádka Aresa 3 otvorila správu s Markovým odkazom - v predlohe však NASA tají Markovo prežitie pred zvyškom posádky, ktorá letí domov, aby ich psychicky nerozhodila. To sú však iba drobnosti, ktoré si nečitatelia vôbec neuvedomia a my ostatní ich určite stolerujeme :-) A možno je trailer zmixovaný tak, že vo výsledku to bude správne.

Celkovo to vyzerá na poriadnu vizuálnu žranicu a napínavú jazdu, rýchlejšiu i bombastickejšiu, než akú sprostredkuje čítanie aj so zapojením všetkej fantázie, a na film sa teda rozhodne teším.





Andy Weir: Marťan (Ikar, 2014)






Súvisiace:
Andy Weir: Marťan - ukážka z knihy
interaktívna mapa Marsu s Markovými cestami
Robert Sheckley: Bláznivý vesmír. Povídky.
Lenona Štiblaríková: Šťastlivec
Odpor je zbytečný - antológia re-pre
Jana Plauchová: Večnosť omylov

2 komentáre:

  1. Na Marťana som aj ja videla len samé pozitívne recenzie a ak sú aj nejaké výhrady, vždy boli inde, než som mala ja. Kto by mal záujem o moju tak trochu nemainstreamovú recenziu, tu je: http://www.adhara.sk/?page_id=1327

    V recenziách ma ale dosť prekvapuje (okrem iného), že sa vyzdvihuje fakt, že sa Mark nikdy nevzdáva – pritom mne to pripadá samozrejmé, nikdy sa nevzdať, kým existuje aspoň nepatrná šanca. Veď pud sebazáchovy je najsilnejší zo všetkých. Podľa mňa by sa skoro akýkoľvek človek s nesamovražednými sklonmi a patričnými vedomosťami zachoval rovnako.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja som z Marťana tiež bol nadšený. Zdalo sa mi to trochu priamočiare, no inak som výhrady veľmi nemal. Povedal by som, že je to jedna z najlepších novinok (aj keď novinka ako novinka:D). Hlavne chválim Andyho Weira, že dokázal zaujať aj čitateľov, ktorí inak sci-fi veľmi nefandia. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).