Google+ Riddick's Realm: Štěpán Kopřiva: Asfalt I. Poslední tři týdny

04 augusta 2014

Štěpán Kopřiva: Asfalt I. Poslední tři týdny

Ako je u mňa dobrým zvykom, ani táto recenzia nebude znalecká, ale nadšenecká.
I keď mám na konte zopár agentov JFK a české splatterové poviedky od najžiarivejších hviezd žánru, Asfalt bol prvou masívnejšou a komplexnejšou skúsenosťou v tejto oblasti.

Získal si moje sympatie, a hoci nevravím, že budem tento druh literatúry odteraz konzumovať pravidelne, tak už viem, čo všetko obnáša a koľko znesiem :-)


Dvojmetrový bielovlasý Martin Kuffenbach mal ešte pred štyrmi rokmi na povel vlastné bojové komando. Teraz žije on aj ďalší bývalý člen Adam Ostranski vo Švédsku, majú mizernú prácu ako ochranka supermarketu, no aj o tú v úvodnej scéne prídu. Na(ne)šťastie sa zjaví záhadný zazobanec, ponúkajúci džob za 15 miliónov - ak zase dajú dohromady komando, po čom však Martin nijako extra netúži.
Adam nakoniec kamaráta a šéfa presvedčí, aby to vzal.
Znovuvzkriesenie ich skupiny je takmer dojímavé. Ku Kuffenbachovi a Ostranskému patrí ešte "mierne" úchylný doktor Holofaust, ruský expert na výbušniny Denis Vorošilov a informatik Lambert, ktorý však medzitým zomrel a nahradí ho vraj mimoriadne talentovaný syn Lukas.
Majú za úlohu vyslobodiť malé dievča z rúk poľského veľkňaza satanistov Grabowicza.
Lenže sa to všetko šeredne poserie. V okamihu akcie prikvitne tretia strana a všetkých bleskovo vyvraždí.
15 miliónov sa nekoná.
Zato sa koná výlet krvavým potrubím na onen svet.

Tým je pravé, nefalšované, Luciferom certifikované Peklo.
Toto je Peklo, na aké kresťania nemali dostatok fantázie, vynaliezavosti ani krutosti.
Štěpán Kopřiva áno.

"Kde je teda ta odměna za to, že se budeš celej život chovat vzorně?"
"Žádná odměna není, pochopitelně," usměje se Ostranski. "Není a nikdy nebyla. Klidně můžeš bejt celej život zmrd, a přesto na konci shrábneš jackpot, a můžeš bejt ten nejvybělenější slušňáček, a stejně ti na konci rozvěsej střeva po kolotoči. Protože i když peklo a nebe existujou, ten takzvanej systém je prostě furt jenom pohádka, která má držet lidi na uzdě. Člověk by se přece měl chovat slušně kvůli sobě samotnýmu. Aby mu ze sebe nebylo na blití. A ne proto, že mu někdo mává před nosem posmrtnou mrkvičkou."

Zákonitosti a fungovanie Pekla podľa Kopřivu sú smršťou originálnych nápadov a ohňostrojom najtemnejších vízií aké si dokážete predstaviť.
Postačí zmienka, že ľudia (resp. duše vo fyzickej podobe, na akú boli zvyknuté) sú v Pekle jedinou surovinou. A tak sa z nich vyrába všetko, od nábytku cez dopravné prostriedky až po asfalt. Démoni preto podradenú rasu nazývajú asfalťákmi.

Na rozdiel od démonov sú asfalťáci po svojej prvej smrti tak akosi nezničiteľní - a hoci po 48. hodinách sa ich osobnosť rozpustí (ak pravda nezískajú personalizovaný koktejl užitočnosti, aby proces oddialili a mohli tak slúžiť démonom), telo pretrvá ako konštrukčný materiál, a s ním aj vnímanie bolesti - naveky. Geniálne zákerné.

"Hele, dejme tomu, že jsme doopravdy v pekle. Máš tady všechny hajzly, co kdy umřeli. Víš, co by se s nima všechno dalo dělat? Víš, jaká by tu mohla bejt prča? Mohl bys vykolíkovat válečný pole, vycvičit jednotky a pustit proti sobě Napoleona a Hitlera – nebo ještě líp Sun Cu a von Clausewitze. Mohl bys dát Eiffelovi materiál na padesát věží, ať něco vymyslí. Mohl bys nechat Goebbelse navrhnout reklamní kampaň na dámský vložky. Mohl bys Shakespearovi pustit filmy Davida Lynche a Quentina Tarantina a pak ho nechat napsat Othella 2: Jagovo buznobraní. Mohl bys Johna D. MacDonalda donutit, aby dokončil Černou hranici pro McGeeho. Mohl bys nechat Marxe šéfovat finančáku, Mozarta dělat beatbox a de Honnecourta vynalézat asfalťácký perpetuum mobile. Takový možnosti! Takovejch lidí! A co s nima ty debilové provedli? Udělali z nich potrubí. A baráky. A stromy. Tomu se říká fantazie."

Podľa okrídleného hesla, kde iní končia, my začíname, dobrodružstvo ostrého komanda po smrti nekončí, práve naopak.
Ako vraví anotácia, žoldnieri neumierajú a "Peklo vyrábí z lidí asfalt, a nechtějte vědět, co vyrábějí z pekelníků naši antihrdinové."

Alebo ako by povedal Martin Kuffenbach:
"Teď přejdeme k hlavní otázce: jak se dostaneme zpátky na Zemi?" Kuffenbachovým hlasem by se daly řezat podmořské lodní vraky. "A dej si na odpovědi záležet. Uvědom si, že jestli prohlásíš něco jako cesta zpátky neexistuje, k ničemu mi nejsi."

Majú na to slabých 36 hodín a nebude to vôbec, vôbec jednoduché...


Český brutal splatter HUHO*

(*môj vlastný termín, znamená humor&horor)

Nepočítam, koľko ľudí mi za tie roky, čo sa pohybujem medzi scifistami, už odporúčalo na čítanie Jiřího Kulhánka. Kedysi dávno mi z neho frajer prečítal krátky úryvok, kde nejaká odseknutá hlava poskakovala po schodoch. Nebola som v správnej nálade a nijako ma to nedojalo, ani sa mi to nezdalo vtipné. Všetko má svoj čas a na Kulhánka ešte neprišiel.
(Možno ani nepríde, lebo podľa toho, čo som sa dozvedela napr. u Luborga, Kopřiva môjmu založeniu vyhovuje lepšie).

Ani s Kopřivom to nebolo od začiatku jednoznačné. Úvod s Kuffenbachovým a Ostranského pôsobením v ochranke supermarketu bol zaujímavý aj vtipný, a tak sa mi to páčilo... ale potom prišlo Peklo a chvíľu sa mi zdalo, že to celé nikam nesmeruje... no počúvala som ďalej a postupne sa mi Asfalt dostával do krvi. Rástol a pridával nové chutné detaily, dejové kľučky a drobné záhady.
Nezisťovala som si vopred obsah, chcela som sa nechať prekvapiť.

A najviac ma prekvapilo, keď kniha uprostred napínavého deja uťala :-) Úplne som zabudla, že toto je iba prvá časť audioknihy! Až potom som sa pozrela na informácie a zistila, že pôvodný román má 640 strán. Nečudo, že ho rozdelili.
Pokračovala som tým, že som začala uvažovať, čo napíšem do tejto recenzie.
A potom som si pustila Asfalt znova. Len tak, ku kreatívnym kratochvíľam a domácim prácam, na relax. A keď bol druhý raz takmer vypočúvaný, skočila som si na Audiolibrix a kúpila pokračovanie.
Teraz si už predsa nenechám ujsť finále!

Lebo...


...Štěpán Kopřiva je neuveriteľne vynaliezavý autor, nielen v akčných scénach a ponuke dejových zvratov (jeho hrdinom zďaleka nevychádza všetko ako by si priali), ale aj dokonale prepracovanej vízii Pekla, ktoré je v tejto podobe tým najpríšernejším miestom vo fantastike, alternatívnych svetoch alebo (ne)existencii, aké ste si doteraz nedokázali ani predstaviť. A krvi je v Asfalte toľko, že aj režisér slávneho Braindead by uznanlivo zapískal.

...hlášky, odsekávané vety, popkultúrne odkazy, cynické metafory, silene vtipné i naozaj humorné poznámky - to všetko je súčasťou zámernej hyperbolizácie a premyslenej štylizácie. Ten chlap je talentovaný inteligent, lebo takúto knihu hocijaký blbec nevymyslí ani nenapíše.
Jednoducho, ak chcete písať krvavé HUHO (či "akčný sci-fi splatterpunkový komediálny triler") pre naše publikum, takto nejako to vyzerá. Dúfam, že môj popis a vybraté ukážky sú dostatočným dôkazom, že nekecám :-)

Její první porsche.
Dva osmiválcové motory o obsahu čtyři a půl tisíce krychlových centimetrů plněné cévními turbodmychadly.
Zrychlení z nuly na sto během sedmi sekund. Náhon na všechna čtyři kola. Osmnáctipalcové větrané kotouče brzd z porcelánované zubní skloviny. Sklivcové světlomety, šlachová stabilizace podvozku, ostřikovače ze slzných kanálků, plicní airbag. Zaklápěcí dveře vyřezané z těla zápasníka sumo. Karoserie z tažených dětských jater. Černá barva (ráda by červenou, ale Indiáni jsou nedostatkové zboží). Volant potažený Stevem McQueenem. Samozřejmě kožené sedačky. Jeden z dvaceti osmi vozů, které profesor Porsche v Pekle vyrobil.

Walker a Volf audio vydavatelství


Okrem toho, že patrí (aj) známemu českému autorovi sci-fi, Jiřímu Walkerovi Procházkovi, jednému z najšarmantnejších a najcharizmatickejších postáv českej fantastiky (nepreháňam, je to zaslúžený miláčik žien i mužov:-), oveľa podstatnejšie a chvályhodnejšie je, že sa do vydavateľskej činnosti pustilo maximalisticky. Ešte pred Asfaltom som absolvovala na Slavcone 2014 prednášku s ukážkami - pokým presviedčať ma o čare audiokníh nebolo nutné (robím to už roky sama), pustené úryvky z viacerých pripravovaných titulov ma príjemne šokovali svojou kvalitou.

Vyberajú si vynikajúcich predčítačov so skvelými hlasmi, ktorí sú navyše profesionáli. Nepotrebujete čestné slovo fanúšičky audiokníh s bohatými skúsenosťami, aby vám bolo jasné, že najlepší predčítači sú herci. A hoci bezchybnú audioknihu som ešte nestretla (nikto zatiaľ neuspokojil moju túžbu po správnej anglickej výslovnosti, občas sa vlúdi zlý strih aj iné drobné neduhy) - tak Asfalt patrí medzi špičku.
Správny výber predčítača, dobrá príprava, hra s hlasmi jednotlivých postáv a herecké umenie vložené do dramatického prednesu, to sú kľúčové vlastnosti najlepších audiokníh. V tomto smere ma Asfalt viac než uspokojil!

Je pravda, že takéto predčítanie býva pomalšie, než čitateľov vnútorný hlas (čo osobne nepovažujem za problém, naopak) a pri podrobne vyobrazených akčných scénach môže byť občas trošku únavné - ale to zase vyvážia momenty absolútneho blaha, keď drsný hlas Ludvíka Krála zavalí takú hlášku, že by ste ju najradšej ráno, na obed aj večer 10x počúvali v slučke, škeriac sa pri tom od ucha k uchu pri spomienke na konkrétnu scénku...

"Tobě, kolaborantská píčo, řeknu leda tak velký hovno."

To proste musíte počuť! :-D

Ešte trochu o Asfalte


Nechcela som si čítať cudzie recenzie, ale pri hľadaní ako je to s tými dielmi, som predsa len zahliadla zopár názorov.
Všimla som si, že fanúšikovia Kulhánka a Kotletu majú radi aj Kopřivu (hmm, tri K), že sa im Asfalt páčil viac než Zabíjení (má vraj "aspoň nejaký dej").
Čítala som názor aj u meetpolluxa, ktorý ešte v roku 2011 strávil papierovú verziu a podľa jeho recenzií na klasické horory aj podľa nálady tohto textu o Asfalte som tak akosi vycítila, že začal s Kopřivom na rovnakej štartovacej čiare ako ja. Výsledok - kniha sa mu páčila. Zdravou mierou ho znechucovala i zabávala zároveň :-)

Známi českí recenzenti Martin Stručovský a Jan Pechanec zase Asfalt rozobrali v experimentálnej interview-recenzii, a dopriali mu veľa chvály. Prepracované postavy, cynický humor, hlášky, odkazy, nasledovanie ducha českej akčnej školy, a tak podobne. Martin si dokonca dovolil vypustiť také rúhanie, že vraj Kopřiva prekonal Kulhánka! ;-)

Po týchto slovách už naozaj niet dôvodu, prečo si Asfalt neprečítať... ale podľa mňa je oveľa lepšie si ho vypočuť.

Preda len, koľkí z vás majú v hlave taký dokonale drsniacky hlas ako Ludvík Král?! :-)






Štěpán Kopřiva: Asfalt I. Poslední tři týdny
(Walker&Volf, 2014)






Dodatok: k recenzii som pridala ešte zvukovú ukážku z krátkej kapitoly

Súvisiace:
Moudrý + E. Pocha: A bude hůř! Sbírka splatterových povídek
Agent JFK - Soumrak Kamelotu
Agent JFK - Hitman
66+6 hororů ve sto slovech
upírska trilógia Christophera Moora
Andrzej Pilipiuk: Upír z činžáku
Dušan D. Fabian: Odbila 13. hodina

21 komentárov:

  1. Nooo. A čo tak recenzie na audioknihy spracovať v audioformáte? :)

    Každopádne super recenzia, vidno, že ťa dielko nadchlo. Palec hore.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ehm, z toho, čo viem z pokusných nahrávok vlastného hlasu, tak nie je príliš "mikrofonický" :-) vo vlastnej hlave sa dá zniesť, bohužiaľ technika dokazuje, že von vychádza niečo oveľa... horšie :-D

      Odstrániť
    2. a ďakujem zase za pochvalu! :-)
      hej, bavilo ma to. išlo to postupne, ale Kopřiva si ma získal. teraz sa snažím dopočúvať do konca a je fakt, že po 600 stranách už začínam byť presýtená a nedočkavá ako to dopadne... tak uvidíme :-)

      Odstrániť
  2. Ja ti môžem Kulhánka len vrelo doporučiť. Mne sa jeho knihy páčia ešte viac ako Kopřiva (aj keď "Asfalt" je geniálny). Skús napríklad "Noční klub I.,II." (upírska tematika po "klulhánkovsky" a s Tvojím "obľúbeným Twilight-om" to nemá absolútne nič spoločné), alebo "Cesta krve: Dobrák, Cynik". Sú to krátke série, v ktorých Kulhánek nešetrí krvou ale ani humorom.

    "Po týchto slovách už naozaj niet dôvodu, prečo si neprečítať aj Kulhánka ..."

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Touché, pekne si to otočila! :-D
      S Kulhánkom som sa stretla v poviedkach, poznám "Je 7.00, pro dnešek nejvyšší čas zabít svého prvního policajta", ale najviac na mňa zapôsobila "Tak tedy - Heil Hitler! - ty svině!" Raz aj naňho príde :-)

      Odstrániť
    2. Keď už tak- "otočil". Ale poviedky sú len také jednohubky. Jednoznačne to chce nejakú "kalorickejšiu" sériu.

      Odstrániť
    3. velmi sa ospravedlnujem :-) chodi sem diskutovat malo ludi a este aj v tych mam hokej, to je hanba :-D

      Odstrániť
    4. Aspoň vidíš, aké komplikované je to s prezývkami. Ja keď niekde poviem, že "Riddick napísala ...", tak mi radia obrátiť sa na Sybilu Myslovičovú v jazykovom okienku ...

      Odstrániť
    5. Pán farár by ti za takýto hriech "naordinoval" nejaké tie otcenáše a zdravasy .... . Ty obídeš lepšie: spravia to dvaja "Kulhánkovia" a jeden "Žamboch" podla vlastneho výberu. Nástup trestu: OKAMŽITE (prípadne pri najbližšej príležitosti).

      Odstrániť
    6. Dvaja Kulhánkovia a jeden Žamboch??? Tak to je dlhoročný trest :-)
      (pretože mám dlhý zoznam čakajúcich kníh a neustále mením žánre, nedokážem vopred povedať, čo si kedy prečítam)
      Počíta sa, že som práve včera dopočúvala audioknihu Asfalt II.? :-D

      Odstrániť
    7. Tak teda dobre. Za "Asfalt" Ti odpúšťam jedného "Kulhánka". Takže Kulhánek a Žamboch v nasledujúcich dvoch rokoch. Prečítanie dokážeš "pichľavou" recenziou (môže byť aj "nadšenecká" ako táto na "Asfalt"). Ja mám pamäť dobrú a určite si to odsledujem. Teda DO DVOCH ROKOV A DO DŇA .... ( do roka a do dňa by znelo lepšie...) :-D

      Odstrániť
    8. No fasa... tak to aby som si už pripravovala plán úteku :-D

      Odstrániť
    9. Riddick, nechcem byť "rypák", ale rok prešiel a už ti ostáva iba "jeden rok" na prečítanie trestu/odmeny (ak si zabudla, prečítaj si pár predchádzajúcich komentárov).

      Odstrániť
    10. ale ja som nič nesľúbila! iba ak to, že emigrujem, aby si ma nemohla vystopovať? :-D

      Odstrániť
    11. teda nemohol... sorry, furt si ťa mýlim s istou Bronsen :-)

      Odstrániť
    12. Nehádž flintu do žita..... máš na to ešte "celý dlhý rok"....

      Odstrániť
  3. Mňa Kulhánek najviac bavil v Ceste krve. Možno preto, lebo to bolo prvé, čo som od neho čítal. Vlastne nie, prvá kniha, ktorú som dal, bola Vládci strachu, ale to bolo nejaký rok predtým, tak som aj na nejakého Kulhánka zabudol. Každopádne, po Ceste sa mi zdalo, že čítam stále o tom istom hlavnom hrdinovi - rovnaké myšlienkové pochody, rovnaký feeling, rovnaká interakcia s prostredím :).
    Kotleta už ma nebavil skoro vôbec, zdal sa mi už len taký klon Kulhánka. Alebo už možno nie som vo svojom veku cieľová skupina?
    Minulý rok som skúsil Žambocha a ten sa mi celkom páčil. Jeho Drsný spasitel zabrnkal presne na tú strunu, o ktorej som si myslel, že je už dávno roztrhnutá :)
    A teraz si ma navnadila na Kopřivu. Peklo môžem :) Hádam bude lepšie ako v Kulhánkovej Vyhlídke na věčnost, kde vraj vychádzal z Danteho pekla

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak Žamboch spolu s Kulhánkom patrí k mojím najobľúbenejším českým autorom. Taká "Temná trilógia" alebo "Koniáš" sú perfektné.

      Odstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).