Google+ Riddick's Realm: Vyhlasovanie Ceny Fantázie 2014

14 novembra 2014

Vyhlasovanie Ceny Fantázie 2014

Ako sa tento rok na Bibliotéke vyhlasovala Cena Fantázie...



Spoluorganizátorka a porotkyňa Lucia Lackovičová zverejnila na svojom blogu vyčerpávajúce a vtipné zhrnutie celej udalosti, plus podrobne informovala o novinkách a zmenách v nasledujúcom ročníku (nič zásadné, len kozmetika, ale aj nová súťaž).
Zo svojho pohľadu diváka Luciin sumár nemôžem ničím doplniť ani prekonať, no aby som si nepokazila tradíciu a z hľadiska retrospektívy mi tu raz nechýbali výsledky CF 2014, tak stručný report predsa len prinášam. A dovolím si k nemu aj nejaké osobné komentáre :-)

Okrem tých podstatných informácií som bola zvedavá aj na číselnú štatistiku (neviem prečo, k číslam vo všeobecnosti vzťah nemám), a tak som hneď na začiatku programu už tradične vytasila pero, zápisník a písala ako český žandár, kým to Ivan Aľakša sypal:
157 poviedok
67 žien, 90 mužov, z toho 26 neplnoletých
61 sci-fi poviedok
51 hororov
27 fantasy... čo dáva dokopy len 139, takže buď mi v tej rýchlosti niečo uniklo, niečo som poplietla, prepočula, nestihla... alebo bolo fantasy poviedok 45 (výsledok po odpočítaní sci-fi a hororov od celkového počtu)
Vidíte? Ja som vravela, že nemám vzťah k číslam...

Priemerná dĺžka poviedok vyšla 14,5 normostrany na jedného autora (uf!).
Vo finále hlasovalo vyše 800 ľudí, čo je nový rekord!

Prvého ročníka anglickej Fantázia Award sa zúčastnilo 23 autorov, z toho 16 žien a 7 mužov. 11 sci-fi poviedok, 8 fantasy, 4x horor.
11+8=19+4=23, fajn, tentokrát mi to sedí ;-)

O finalistoch a ich poviedkach som už napísala. Detailné informácie o jednotlivých súťažiach, podmienkach, atď. v tomto článku nehľadajte, na to máte stránku Ceny Fantázie.

Poďme svižne ďalej!
Na pódium si posadala porota v zložení Adela Banášová, Daniel Hevier, Jana Šlinská, Lucia Lackovičová a Marek Kolcun, sekundoval hlavný organizátor Ivan Aľakša a hostia udeľujúci ceny, moderovania sa ujal Pišta Vandal.
To je inak človek, ktorého meno som dávnejšie iba zachytila a potom som videla video, kde robil rozhovor s Jurajom Červenákom v nejakej svojej talkšou... Taký celkom veselý a vtipný patrón. Cenu Fantázie zvládol s gráciou akú len blonďák s kučeravými vlasmi aj očami môže mať. Bolo živo, aj sme sa zasmiali :-)

Po krátkej ankete medzi porotcami, z ktorej si nič nepamätám, sa pristúpilo rovno k udeľovaniu cien:

Cena Béla (najlepší horor podľa vydavateľstva Artis Omnis)
Dominika Polakovičová: Oakville

Cena Intel (najlepšia sci-fi poviedka)
Barbora Vinczeová: Fialky

Najlepšia fantasy poviedka (momentálne si nespomeniem, kto udeľuje túto cenu, asi porota)
Lucia Lenická: Temnovlasá Barbora
(Jediná poviedka, ktorú som betačítala pred súťažou - a už pred konečnou úpravou bola taká dobrá, že by si zaslúžila finále. V tejto kategórii zvíťazila určite zaslúžene.)

Cena Bibliotéky (najlepšia poviedka zo všetkých podľa porotkyne Incheby)
Simon Crabak: Starostlivosť o magického živočícha v praxi
(Tak už vieme, ktorá poviedka z celej súťaže sa najviac páčila našej diskutérke Jennke!:-)

Cena poroty (najviac bodov v prvom kole)
Adriana Markovičová: Svedectvo Miliducha Grg-Neduživého vo veci konca Angálie

Publikum zvedavo okukovalo nominované osoby i víťazky (zatiaľ výlučne ženy a dievčatá). Myslím, že so spravodlivým rozptylom (1 cena / 1 autor) sme boli všetci spokojní.

Potom už nasledovalo... badam, tssss... vyhlasovanie súťaže najsúťažovejšej, najdôležitejšej, veľkej Ceny Fantázie. Tej, ktorej finálové poviedky boli prístupné verejnosti a verejnosť ich už stihla na internete rozpitvať, pochváliť, prežuť, vypľuť, popľuť a inak peristalticky spracovať. Nuž, ale to všetko k sláve patrí a ísť s kožou na trh môže znamenať aj to, že sa domov vrátite bez skalpu ;-)

Miesto štvrté a piate! (aby sa nemuselo povedať, kto bol posledný)
Richard Brenkuš: Kontraktor / Marek Mittaš: Kamaráti
No, takže - vox populi, vox dei - romantická antiutópia bola predsa len nízkotučná a horor (bez fantastického ozvláštenia, začo niektorým ležal v žalúdku) príliš zvrátený, aby sa vysekali vyššie.

Tretie miesto - bronzová plaketa a 100€
Adriana Markovičová: Svedectvo Miliducha Grg-Neduživého vo veci konca Angálie
Teda ani môj favorit to nevytiahol na striebro ani zlato. Potvrdzuje moju domnienku, že keď príde na lámanie chleba, väčšia časť spoločnosti uprednostní vážnejšie témy pred humorom. Viacerí hodnotiaci kritizovali aj hru so slovami, ktorú ja oceňujem. No proti gustu žiaden dišputát.

Tu ale nastal pre mňa okamih hrôzy, pretože to znamenalo, že mnou najhoršie hodnotená poviedka Oakville to dotiahla buď na druhé... alebo dokonca prvé miesto! :-o
Nie som sviňa zloprajná, aby som nenávidela mladé dievča za to, že sa mu darilo v súťaži, to zase nie. Ale vzhľadom na nedostatky Dominikinej poviedky považujem Cenu Béla za adekvátnu odmenu a hlavnú cenu by už vyhrať nemusela. Čiastočná úľava sa dostavila vzápätí. Nebol to môj najružovejší sen, ale aspoň to nebolo to zlato.

Druhé miesto - strieborná plaketa a 150€
Dominika Polakovičová: Oakville
Dve ceny za jedno popoludnie pre mladučkú autorku znamenajú, že povzbudená do ďalšieho písania je až-až, zostáva dúfať, že sa bude zlepšovať po stránke obsahovej i formálnej. Tomášovi Straňákovi sa to onehdy podarilo.

Absolútny víťaz, socha Ceny Fantázie a 250€
Ján Franko: Deň, keď piatok trinásteho skončil
Radosť a spokojnosť! Hoci bol Ján Franko v mojom súkromnom rebríčku až druhý (bola to dilema), jeho poviedka sa mi veľmi páčila. Okrem toho, v mojej mini-rodine sme poslali do CF dva hlasy, spravodlivo rozdelené medzi Adrianu a Janka ;-)

Joj, a aby som nezabudla! Spomínam si, ako Ivan Aľakša spomenul, že Piatok trinásteho mal o takmer polovicu hlasov viac než druhé miesto za ním - čo to znamená matematicky, na to sa budem musieť spýtať Asha... ale v každom prípade to hovorí, že zvíťazil s pekným náskokom :-)

Ján Franko, víťaz Ceny Fantázie 2014
foto © Martinus Cena Fantázie

Po hlavnej sláve nasledovala ešte chvíľa napätia pre účastníkov prvého ročníka Fantázia Award, fantastických poviedok v angličtine. Americký spisovateľ Mike Resnick sa publiku prihovoril prostredníctvom videozáznamu. Vrele zhodnotil (pochválil) všetkých účastníkov a potom vyhlásil víťaza, Richarda Brenkuša a jeho Three days with Mirabel. Výber z týchto poviedok bude zverejnený v elektronickom zborníku.
Mimochodom, šuškalo sa a autor aj potvrdil, že Mirabel sa odohráva v rovnakom univerze ako jeho finálová poviedka Kontraktor. Som na ňu zvedavá, lebo najlepšie dielko v očiach Mika Resnicka proste muselo byť lepšie než Kontraktor ;-)

Čakal nás ešte improvizovaný krst nového zborníka, ktorý zmanažoval Pišta Vandal s použitím mikrofonických "robíkov", potom oznámenie o novej súťaži v spolupráci so scifi.sk a časopisom Kozmos (detaily v Luciinom článku) a už sme sa aj mohli dvíhať a uháňať k pultíku Artis Omnis pre nový zborník :-)

Spoločná fotografia finalistov a poroty.
Zľava: Marek Mittaš, Richard Brenkuš, Adriana Markovičová, Daniel Hevier, Adela Banášová,
Ján Franko, Jana Šlinská, Lívia Hlavačková (finalistka Fantázia Award), Marek Kolcun, Lucia Lackovičová.
foto © Martinus Cena Fantázie
P.S.:
Pokiaľ ide o novinky pre budúci ročník, relevantná pre mňa ako blogerku môže byť tá o pokračujúcom konkurze na "porotcu z ľudu".
Rekapitulácia - kto napíše a zverejní recenziu na najnovší zborník a k tomu sa prihlási u organizátorov, že s ňou aj "súťaží" - má šancu stať sa porotcom. Tento rok ním bol Marek Kolcun. Napísanie recenzie nie je zárukou, že človek pozíciu získa, ale je prvou podmienkou.

Priznám sa otvorene, že o tejto možnosti stále uvažujem, hoci pred rokom som ju dobrovoľne vypustila. Je to naozaj mimoriadne prestížna príležitosť, ktorá má však aj svoje nároky - okrem samotného čítania cca 150 poviedok a účasti na akciách bude v roku 2015 táto čestná funkcia spojená s povinnosťou blogovať o prečítaných poviedkach. O to ťažšie rozhodovanie, či sa vôbec uchádzať. Avšak ako dlhoročná podporovateľka Ceny fantázie by som o zborníku mala napísať, porota-neporota. Pokúsim sa :-)

Nuž, teraz zostáva dodať jediné - dovidenia o rok, priatelia! :-)

Súvisiace:

29 komentárov:

  1. Zo stránky Cefy: 68 fantasy, 51 sci-fi a 38 hororových poviedok.

    Ináč zhrnutie brilantné a vtipné. Odporúčam zabojovať o porotcovské kreslo :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. kokso, takže len jedno číslo som mala správne! :-D Ivan hovoril príliš rýchlo ;-)
      ďakujem... a s tým kreslom ešte nie som ani len 50/50... fakt neviem. dúfam, že ma vaše pochvaly nezblbnú tak, že spyšniem kvôli tomu ;-)

      Odstrániť
  2. Prosím prosím zabojuj o to kreslo! Budeme si vymieňať postrehy ;) Anet, bola by si skvelá porotkyňa (opäť) a na tvoje hodnotenia poviedok by som sa extra tešila.

    Zhodnotenie je to pekné a mohlo by byť kľudne aj dlhšie. Vysoké umiestnenie Oakville ide mimo mňa, asi mi chýbajú nejaké receptory na vnímanie tohto typu poviedok??

    Druhá vec (dnes píšem extra nekonzistentne za čo sa ospravedlňujem) konečne sa mi podarilo prehltnúť Temnovlasú Barboru a musím povedať že zvíťazila zaslúžene (aj keď to nie je moja šálka kávy).

    Tretia vec, Starostlivosť si získala moje srdce z troch dôvodov - pripomína mi Radošincov, ktorých milujem, s byrokraciou som si tento rok užila nesmierne množstvo srandy (pozdravujem magistrát Bratislavy) a tak mi sadla ako riť na šerbel a tretia, Kasper si ma získal rovnako ako Mačka, aj keď úplne z iných dôvodov. Po dočítaní tej poviedky som mala chuť ju objať. Ach jaj.

    Ale bolo to ťažké rozhodovanie tak či tak. Všetky ostatné poviedky v mojom výbere považujem za skvelé.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jennka, aj tebe vďaka za povzbudenie, musím si to rozmyslieť :-) (A prečítať a zrecenzovať zborník!!)
      Dlhšie zhodnotenie radšej nie :-) Aj tak som sa divila, ako sa to nafúklo, hoci len rýchlo sumarizujem.
      Na viaceré poviedky v zborníku sa teším, lebo som už o nich čo-to počula. Zostáva len čítať! :-)

      Odstrániť
    2. Zneužívam príležitosť a ďakujem za milé slová na adresu Starostlivosti tu aj v zborníku. Ľutujem, že pri predávaní cien sme sa nemali možnosť stretnúť osobne, fakt som bola veľmi zvedavá, prečo práve Starostlivosť. Teraz už budem pokojne spávať :-).
      Ešte raz vďaka.

      Odstrániť
    3. Anet, na recku zborníka sa teším a som velice zvedavá - mrzí ma, že sa tam nezmestilo ani zďaleka všetko... mimochodom, včera som si kúpila obidvoch Riddickov (originál DVD, konečne) a hneď sme si s priateľom pustili Pitch Black, tak som si na teba spomenula :) ach a jaj, ten Vin Dízl a tie jeho Riddick oči!!

      Simon Crabak, aj mne je ľúto že som nemala možnosť stretnúť ťa naživo. Tá poviedka mi ukradla srdce :) dúfam že budeš písať ďalej a viac!! Dúfam správne??

      Odstrániť
    4. Ale áno, samozrejme píšem ďalej. V šuflíku je ešte miesta dosť :-).

      Odstrániť
    5. Raz za čas je fajn šuflík vyvetrať :) máš niekoho na beta čítanie? Pomáha ti niekto s písaním alebo je to úúúplne že IBA hobby? :)

      Odstrániť
    6. Úprimný beta čitateľ je úzky profil, takže žiadneho nemám. Pod pojmom úprimný myslím osobu, ktorá vie byť aj zdravo kritická :-). Bezvýhradná chvála sa síce dobre počúva, ale nikam neposunie ;-). Písanie je pre mňa "len" hobby, ale keď už, tak nech stojí za niečo :-).

      Odstrániť
    7. Ak potrebuješ zdravo kritickú osobu, Anet (Riddick tuto) je skvelá. Nielenže je to grammar nazi, ale má zmysel pre príbeh, jeho funkčnosť a logiku deja. Viem že robí viacerým ľudom beta čitateľa :) možno by jej to nevadilo?

      A ja by som bola tiež rada keby si mi (ak budeš mať chuť) niekedy čo-to poslala. Teda okrem vecí ktoré skončia v Cefe ;) môj mail je jennka22@gmail.com -keby niečo :)

      Odstrániť
    8. Vrelá vďaka za ponuku, určite ju využijem. Momentálne mám rozpísané dve veci, ktoré určite budú potrebovať cenzúru :-)

      Odstrániť
    9. K rypuni som sa dostal už aj ja :)... Zatiaľ s Jožom Ferom a Mačkou patrí k trom najlepším k v zborníku, ale ešte nemám z krku všetky poviedky :). (na preskačku), Každopádne, zaslúžené umiestnenie v zborníku.
      W.Cody

      Odstrániť
    10. Jennka, zase nešetríš (nekritickou) chválou na moju osobu, čo mi síce lichotí a ďakujem :-) Avšak... prosím neponúkať ani sa nespoliehať na moje služby ako betačitateľa. Správy v tomto zmysle mi sem-tam chodia, väčšinu však odmietam. Šancu na prijatie má poviedka len krátka, prípadne krátka a vtipná... a nepísať prosím e-maily typu "prosím prečítaj si moju poviedku, ale vôbec ti vopred nepoviem o čom asi je ani aký je to žáner, a že má 40 normostrán" ;-) Bohužiaľ, posledný žiadateľ keď v druhej správe prezradil tých 40 normostrán, bol odmietnutý. Je mi ľúto, až taký nadšenec jednoducho nie som. A tiež musím mať správnu náladu (hormóny v rovnováhe, dobrý zdravotný stav, priaznivé ročné obdobie, usporiadanie orgánov a postavenie planét ;-).

      Odstrániť
    11. Lol Anet :)) dúfam že tými orgánmi nemyslíš naše štátne :))

      Netušila som že ti chodia aj takéto požiadavky - 40 normostrán je dosť aj na beta verziu Čísla 5! A samozrejme že to chápem, tiež nemáš nekonečno času a potrebuješ v noci spávať.

      S.C. to rada počujem :)

      Cody, potešilo ma že sa ti Starostlivosť páči. Nie je to poviedka, pri ktorej sa človek plesne po kolene a začne sa rehliť na plné kolo - jej humor je nenútený, podprahový, založený na tragikomickosti teórie zákonov verzus praxe jedincov, ktorých sa týka (rypuňa a jej neochota akceptovať snahu o jej "záchranu") - tak to vnímam ja. Veľmi sa mi páči jej ľudskosť, prirodzenosť a taký ten "zdravý selský rozum" ktorý v tomto prípade veľmi sympaticky naozaj funguje :)

      Odstrániť
    12. Jennka, samozrejme myslím svoje telesné :-D

      Odstrániť
    13. W. Cody - vďaka za milé slová :-)
      Aneta Riddick - vzhľadom na stupeň rozpracovania vyššie spomenutých prác, angažovanie obetavého beta čitateľa ešte nie je aktuálne :-). Počet strán budem aj ja vedieť až po dokončení, takže potom zvážim ďalší postup :-).
      Jennka - ešte raz vďaka za pochvalu.
      Mimochodom, komplimenty prijímam v neobmedzenom počte a dĺžke na adrese simon.c@post.sk :-))

      Odstrániť
  3. Anet : Keby si už bola tou porotkyňou, Miliducha by som ešte prekusol (mne proste nesadol), ale prosím... Skús byť tá zlá, čo veci bez fantastiky odsunie do iných súťažéí :P.
    W.Cody

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. William, keby som aj bola, toto by nebolo v mojej moci :-) A aj pri vylučovaní jednotlivých poviedok nespĺňajúcich v nejakom ohľade podmienky súťaže sa tuším musia zhodnúť aspoň traja porotcovia, aby bol text vyradený.
      Hovorila som na Bible o téme nefantastických hororov aj s Ivanom A. (no len veľmi kratúčko) a zhrniem to tak, že momentálne sa o zmene pravidiel v tomto zmysle neuvažuje (čo bolo celkom jasne vyjadrené aj v iných diskusiách).

      Odstrániť
    2. Bavíme sa samozrejme len teroreticky a s úsmevom (snáď tomu nik nepriloží väčšiu váhu ako treba) :
      No veď... môže sa stať, že budeš tretím hlasom :)
      W.Cody

      Odstrániť
    3. Zmena pravidiel tymto smerom sa urcite nechysta. Staci si precitat prispevky Ivana a Lucie v zborniku. A kedze horor je takyto flexibilny zaner, tak mam o dovod viacej pisat ho aj nadalej :-)

      Odstrániť
    4. no veď hypoteticky áno :-) v prípade konkrétnych poviedok.
      tuším aj v 2008 sa v zákulisí niečo riešilo - nejaká poviedka, ktorá nebola celkom jednoznačne (okamžite) vylúčiteľná, sa rozoberala medzi porotou. už si nespomínam, ako to dopadlo.

      Odstrániť
  4. Keď pri vyhlasovaní Ceny fantázie povedali 3. miesto Miliducha a ostávali už len dve poviedky, s hrôzou som sa chytil za ústa a šepol som niečo v zmysle "bože, len nie oukvil". Lívia Hlavačková, ktorá stála vedľa, sa na mňa pozrela - a mal som pocit, že chápavo, ak nie priam súhlasne. Vzápätí mi odľahlo... :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hehehe :-D Vidím, že nás tam podobne zmýšľajúcich bolo viac :-D

      Odstrániť
    2. Bolo nas viac :-)

      Odstrániť
    3. Inac je to sranda. Na to, ako kazdy deklaruje, ze nema rad horory, celkom vysoko sa vzdy dostanu. Vid Stranak, Karika, Jedinak, Droppova, Kucera... A ci su dostatocne fantasticke...to je vzdy na debatu. Ked tak nad tym rozmyslam, vzdy to bolo tak 50/50

      Odstrániť
    4. ja furt hovorím, že ľudia sa radi boja ;-)
      ale zároveň má každý svoju hranicu, za ktorou už je odpor.

      Odstrániť
    5. Ano. A preto som, hoci milovnik hororov, nehlasoval ani za Kamaratov (za hranicou) ani za Oakville (slabe)

      Odstrániť
  5. Prvé miesto neprekvapilo (na základe názorov a recenzií, na ktoré som narážala na nete), zato druhé miesto poriadne. Aj to, že Oakville vyhralo Cenu Béla. Niežeby som autorke nepriala úspech, naopak, dúfala som, že nebude demotivujúco posledná. No napriek sympatiám som sa nemohla povzniesť nad fakt, že ono to dielko akosi naozaj nebolo veľmi dobré.

    „...keď príde na lámanie chleba, väčšia časť spoločnosti uprednostní vážnejšie témy pred humorom“ – k tomuto sa priznávam aj ja. No ak je ten humor rádovo lepší než ostatné diela, tak môžem povedať len – škoda, že Miliduch nezískal aspoň druhé miesto! :-)

    A držím palce, ak zabojuješ o porotcovstvo. :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).