Google+ Riddick's Realm: Neverte vešticiam!

09 novembra 2009

Neverte vešticiam!

Povedia vám to, čo chcete počuť, ale pravda to nebude.
Realita sa totiž zriedka stretáva s našimi želaniami (teda aspoň s mojimi, neviem, či ste na tom lepšie).


Aby bolo jasné, veštica Frenegonda dostala padáka.
Okamžite po vyhlásení Ceny Fantázie 2009.

Ak si spomínate, Frenegonda prorokovala, že tento rok to bude muž, kto zasadne na trón kráľa mladej slovenskej fantastiky a prelomí "kliatbu" päťročnej série ženských víťaziek.
Nestalo sa a zase vyhrala žena.
Jediná spomedzi finalistov.

Pokiaľ sa na Frenegondu ešte niekedy obrátim so žiadosťou o radu, prekutám najprv jej brloh a povyhadzujem všetky koňačíky poschovávané po kútoch! Lebo takto ma zavádzať a planými nádejami živiť, to sa zákazníkom nerobí.
Keď si teraz prečítam svoj článok o finálových poviedkach, neviem či sa mám hanbiť alebo si vlasy trhať.
Že Hladný tovar mal ísť do Ohnivého pera namiesto do CeFy... že Mischove dve poviedky možno poobsadzujú vedúce miesta... že favoriti na víťazstvo sú Karika a Jedinák...
Koľká naivita!
Aké scestné teórie!

Ale čo sa dá robiť.
Vox po(pa)puli, vox dei.

Výsledky Ceny Fantázie 2009:

1. miesto
Lucia Droppová, Hladný tovar
2. miesto
Tomáš Straňák, Ničiteľ škodcov
3. miesto
Jozef Karika, Samota
4. miesto
Michal Jedinák, Rattus
5. miesto
Michal Jedinák, V tomto dome straším ja


Lucia Droppová (to je tá so soškou) si zopakovala víťazstvo spred dvoch rokov

Okej, s odstupom času musím uznať, že v očiach širšej verejnosti si boli finálové poviedky asi dosť podobné. Keď k tomu prirátam vzorové slová porotcu Dušana Taragela, ktoré predniesol na adresu Ničiteľa škodcov na Bibliotéke a týkali sa ocenenia predovšetkým krimi motívu, postáv policajtov a celkového dánovského poňatia textu, pričom pozabudol na smutnú formálnu stránku diela - asi chápem, prečo na mňa zapôsobili úplne iné poviedky, než na hlasujúcu väčšinu.

Pritom sa necítim byť deformovaná prehnanými požiadavkami alebo samotným žánrovým zasvätením. Vôbec nie. Len zastávam názor, že kvalita poviedky, ktorá má byť ocenená jednak účasťou vo finále, jednak víťazstvom v súťaži, má byť v harmónii medzi obsahom a formou. Geniálny nápad nezachráni katastrofálnu štylistiku a naopak (to platí aj pre jemnejšie odtiene týchto extrémov). Nechcem však povedať ani to, že by toto bol prípad finálových poviedok CF 2009. No nebudem zapierať, že práve Ničiteľ škodcov od Tomáša Straňáka mi od začiatku ležal v žalúdku a jeho strieborná trofej ma veru nepotešila. Zvlášť, keď za ním skončili machri Jedinák a Karika.
Ktorí skončili aj za Luciou Droppovou, takže celkovo na chvoste, čo sa mi nezdá celkom fér. Môj osobný názor bol a zostáva taký, že Rattus a Samota boli kvalitatívne najvyššie. A podľa diskutujúcich čitateľov nie som sama. Čo však narobíme?

Na ilustráciu ponúkam veľmi výstižné momentky z udeľovania Ceny Fantázie, ako sa ich podarilo zachytiť fotografovi Jankovi Žižkovi:






<-- takto som sa tvárila po príchode na slávnostný program

a takto po jeho skončení -->



Môžeme sa aspoň potešiť, že Mischovi Jedinákovi sa ušla Cena Bibliotéky, ktorú ako vieme, udeľuje zástupca Incheby (tentokrát manažérka Anna Mydlová), ktorý prečítal podľa svojho vedomia a svedomia pokiaľ možno všetky poviedky a sám si vybral jednu jedinú hodnú ocenenia. A tou sa stal práve Mischov Rattus.

No a Jozef Karika so Samotou vyhral obnovenú Cenu Béla, určenú pre najlepšiu hororovú poviedku. O nej rozhodovala odborná porota vybraná občianskym združením Mastodont.


To by hádam aj stačilo, ak sa podarí, budú aj dve videá! (snáď zajtra :-)


Foto © Riddick + Ján Žižka

Súvisiace:

12 komentárov:

  1. Tá druhá fotka sa mi páči! :) Nejak tak som sa asi musela tváriť aj ja...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ja by som chcela vidieť fotku presne POČAS vyhlásenia výsledkov :))))

    nuž, čo viac k tvojmu článku dodať, aby sme neboli cenzurované alebo obviňované z krutosti? :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. POČAS som bola trochu stuhnutá :-) Keby si bola prišla, mohli sme byť stuhnuté spolu :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja by som bola paralyzovaná :) to by bolo výborné duo - paralyzovaná & stuhnutá :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. no co k tomu dodat, pri hlasovani verejnosti vzdy zvitazi to libive a lahko stravitelne. najma ak je to na takom masovom serveri ako sme.sk kde si to precitaju aj ludia mimo zaner a potom hlasuju podla toho co lepsie stravili. a musite uznat ze hladny tovar je lahko stravitelny aj pre bezny mainstream... ale som rad ze som tam nebol, tiez by mi asi padla sanka na podlahu a musel by som si potom zuby zbierat.

    btw. off topic: vidim ze mas rozcitany un lun dun, nepustis nejake preview alebo tak nieco do eteru? :)) (ozaj to by bol napad, po precitani ca polovice napisat take kratke preview ako na teba posobi ta kniha a tak :D)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. ad Un Lun Dun - ešte zďaleka nie som v polovici :-) a keby som písala preview, o čom by bola recenzia?

    OdpovedaťOdstrániť
  7. no preview som myslel len take dvoj-troj riadkove ze ako sa to cita, ci to naplna zatial ocakavania a ci sa maju ostatni do toho pustit... recenzia to potom rozpitva podrobnejsie :D

    OdpovedaťOdstrániť
  8. geronimo asi trafil klinec po hlavičke. Nuž, ale mňa viac ako výsledky sklamal prístup niektorých ľudí na FOL.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Geronimo, samozrejme sa mi to dobre číta, zatiaľ napĺňa očakávania (je to kniha určená aj pre mladšie publikum, ale stále je to Miéville:-) a rozhodne odporúčam ostatným sa do Un Lun Dun pustiť! :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Riddick: Keby si bola vedela, že to vyhrá Droppová, tak CF ani nepodporuješ a nepropaguješ, čo? To je proste prúser, vložiť do niečoho toľko energie a nakoniec to vyhrá niekto iný, než si si ty predstavovala... Škoda, no, snáď nabudúce vyhrá tvoj osobný favorit, aby si zase nemusela robiť tie kyslé ksichty.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Glanton, neviem z ktorej diery si prišiel, ale Anet bola a je jednou z najväčších podporovateliek celej CeFy. Keď ľudia odmietali hlasovať, my dve sme ich presviedčali, aby hlasovali, JEDNO ZA KOHO.

    Je úplne jedno kto to vyhral. Súťaž je to, na čom záleží. To ale neznamená, že sa máme všetci tváriť brutálne nadšene, keď nie sme spokojní s výhercom. Pokrytci na druhú, ktorí na začiatku prehlásili ake ZLÉ sú VŠETKY poviedky v súťaži, teraz víťazke srdečne gratulujú...TO je podľa mňa na hlavu.

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Glanton - no samozrejme, a keďže už 4 roky nevyhral môj favorit, tak špeciálne na základe tvojho komentára s podporou a propagáciou CF končím. Energia vložená do čítania poviedok a ich komentovania je taká enormná, že zo mňa vysáva všetkú životnú silu a ja už jednoducho nevládzem...
    Ibaže by mi organizátori na budúci rok sľúbili víťazstvo favorita, ktorého si vopred určím, a tak si udržali moju priazeň :-p

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).