Google+ Riddick's Realm: Ukážky z kníh - nová rubrika na Riddick's Realm

02 júna 2014

Ukážky z kníh - nová rubrika na Riddick's Realm

Dlho som si lámala hlavu nad tým, že aj v lepších časoch blogovania, keď som sa o každej dobrej knihe snažila napísať článok, stále mi unikali tie, na ktoré nezostal čas alebo nápady.

Chcela som nájsť spôsob, ako zdieľať zážitky a odporúčať rôznym cieľovým skupinám aj iné diela, ktoré skonzumujem tak akosi povedľa tých hlavných, a z rozličných dôvodov sa im recenzie jednoducho neujdú.

*

Napokon nápad vykryštalizoval v konečnej myšlienke pridávať úryvky z kníh samostatne.
Prideliť im nielen samostatnú rubriku, aby sa dali nájsť na hlavnej stránke blogu, ale aj podstránku (hore, vpravo ↑), kde budú mať vlastný zoznam.

Nebudem sa musieť frustrovať pomyslením, že k danej knihe nevznikne celý článok a nemám vám ju ako sprostredkovať. Poskytnem vám vybrané kúsky, vy sa môžete inšpirovať :-)
A ich úloha? Stačí ak sa pri nich zasmejete, zamyslíte alebo možno necháte dojať. Ak vás úryvok z knihy zaujme, môžete pátrať ďalej na internete alebo sa ozvať v komentári a spýtať sa ma na čo chcete.

Výber úryvkov sa pochopiteľne riadi dojmológiou, výber jediného bude o to ťažší. Cieľom je, aby každý krátky text mal v sebe nejakú myšlienku, emóciu alebo atmosféru. Bude to niečo, čo ma v knihe chytilo natoľko, že som sa zastavila a urobila si poznámku.

Okrem krátkeho úvodu, ktorý bude sprevádzať každý úryvok, sem-tam pridám aj pár teplých slov, keď sa mi bude žiadať.

Prefíkaný dodatok: vydavateľské údaje knihy nebudem uvádzať z estetických dôvodov, rozhodla som sa pre minimalistické poňatie - ale číslo strany v knihe nenapíšem úplne schválne - aby ste podľa neho nemohli zistiť, z akej fázy deja úryvok pochádza, ak by to čírou náhodou mohlo ovplyvniť... hocičo :-)

To je zatiaľ všetko, čoskoro začíname!

---------------------------------
Už zrealizované ukážky z kníh:
Groom Winston: Forrest Gump
Jurík Martin a Ružička Michal: Škoricovník
King Stephen: Holčička, která měla ráda Toma Gordona

12 komentárov:

  1. A čo na to autorský zákon? :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Čakala som, že sa niekto spýta, ale nenapadlo mi, že to budeš ty ;-) Presné znenie ti nepoviem (pokúšala som sa to znova nájsť, nepodarilo sa), ale autorský zákon uvádzanie vybraných úryvkov na účely prezentácie či propagácie nezakazuje. Bolo by to nielen absurdné, ale aj kontraproduktívne (hoci ani jedno nerovná sa nemožné ;-). Ale potom by nemohli existovať žiadne recenzie s ukážkami... Navyše, uvedenie úryvku či citácie nie je v nijakom ohľade kopírovaním diela v zmysle zákona, jeho nelegálnym šírením ani plagiátorstvom.
      Aj to, čo budem robiť ja, môže predaju kníh iba pomôcť, nie uškodiť. Ak toto raz zakáže nejaký zákon, potom už budeme ako spoločnosť definitívne v prdeli ;-)

      Odstrániť
    2. Viem, že úryvky sa pri rôznych príležitostiach môžu používať. Pýtala som sa skôr v súvislosti s tým, že nemieniš uvádzať presnú citáciu, vydavateľské údaje, stranu a tak. Z toho by mohol byť skôr problém.

      Odstrániť
    3. Prečo preboha rovno problém?
      Veď základné údaje na identifikáciu tam budú. Keby som laikov na to neupozornila, ani to nikomu nenapadne - možno to bola chyba. Začni sa obzerať naokolo a všímať si, na koľkých miestach nenájdeš tieto údaje. A ako často zistíš, že autori amatérskych textov nemajú o niečom ako "presná citácia" ani poňatia (niekedy ani autori tých odborných). Ja k recenziám pripájam internetový odkaz, ktorý vydavateľské údaje obsahuje.

      Pokiaľ ide o stranu, tú obvykle neuvádzam ani v receziách, neuvádza ju väčšina ľudí. Dokonca to považujem za rušivý element. Recenzie formálne nie sú citáciami (ohlasy sa delia na citácie a recenzie), navyše citácia ako taká môže mať rôzne podoby, od myšlienkového zdroja cez parafrázu až po v úvodzovkách vycitovaný text.

      Plus, ukážka z knihy pre účely propagácie tiež formálne nie je citáciou (podľa smernice č. 13/2008-R sa za citáciu nepovažuje a do publikačnej činnosti ju nevykážeš). Či sa pri takýchto recenziách na internetovom médiu majú alebo nemusia uvádzať skrátené bibliografické záznamy, považujem viac za otázku praxe než teórie. Nevidela som ešte blogového recenzenta, ktorý by bibliografický záznam uvádzal (nebodaj ešte podľa normy ISO 690 alebo podľa ISBD zápisu), takže nech prvý hodí kameňom, kto je bez viny.

      Okrem toho, ukážky budú najčastejšie z kníh, ktoré v SR alebo ČR vyšli (k dátumu zverejnenia) iba raz, takže identifikovať vydavateľské údaje povedzme knihy "Jana Plauchová: Nula kelvinov", by bola otázka jednej požiadavky cez Google.

      Len na okraj, ja s citáciami pracujem :-) Naozaj, profesionálne, denne. A poviem ti, že v odborných publikáciách dokážu publikujúci a titulovaní autori použitú literatúru tak "dohabať", že je občas problém publikáciu identifikovať, nieto ešte nájsť adekvátne vydavateľské údaje. Tie občas chýbajú aj v recenziách! Videla som stovky variácií na zlé citovanie a rozhodne mali väčší význam, než na mojom blogu.

      A hlavne nezabúdajme, že toto je iba jeden z tisícov blogov, ktoré o knihách píšu, aby ich spropagovali a priblížili čitateľom, ergo zvýšili predaj - nie vedecký zborník či odborná monografia. Osobne nevidím dôvod na detailné slovíčkarenie a babranie sa v autorskom zákone (a už vôbec nie na problém) pre takúto drobnosť.

      Odstrániť
    4. Teda Anet, skladám virtuálny klobúk pred tvojimi vedmosťami v tomto obore. Tak detailný rozbor ohľadom citácií, recenzií a autorských práv som ešte nikde nečítala. Ako laik môžem iba konštatovať že mnohé internetové kníhkupectvá uvádzajú ukážky z knihy úplne bežne bez definovania strany (na čo aj? Who the fuck cares?) - nehovoriac o tom, že vždy uvádzaš autora, názov knihy a dokonca aj internetový link k možnému zakúpeniu danej knihy, čo je reklama sama o sebe viac než skvelá.

      Pokiaľ sa nájdu nejakí blbci, ktorým sa takáto reklama a propagácia ich knihy nepáči, pretože považujú za veľmi inteleguánske rýpať do detailov ako je uvádzanie stránok knihy, počtu písmen a žmurknutí počas čítania, myslím že ich nečaká nič iné ako spravodlivá ruka Darwinova a literárne vyhynutie.

      Odstrániť
    5. Nuž, Adhare sa nepáčilo práve to, že som napísala, že pri ukážkach tie vydavateľské údaje vynechám... v minimalistickej verzii nebude ani odkaz, hoci ja v tom stále nevidím vážny problém, veď každý si to môže hodiť do googlu.
      Možno nad tým popremýšľam a niečo tam predsa len zakomponujem, aby bol kľud na planéte Zemi a v dodržiavaní slovenskej legislatívy ;-) V prvom Škoricovníku som dala odkaz na domovskú stránku, lebo chcem podporiť záujem o knihu.

      Odstrániť
    6. Podľa mňa je názov knihy a autora základ, zvyšok už je tvoja dobrá vôľa ako veľmi chceš knihu spropagovať - zabudla som napísať, že sa mi myšlienka týchto krátkych ukážok veľmi páči, keďže v tvojich reckách som si vždy ukážky prevelice vychutnávala a mnohé ma dokázali navnadiť na kúpu knihy.

      Odstrániť
    7. teším sa a dúfam, že aj samotné ukážky sa ti budú páčiť. zatiaľ sú len dve, ale zdá sa mi, že budú pekne pribúdať ;-) tých pár riadkov k ukážke sa mi píše omnoho ľahšie, než celá recenzia (pochopiteľne) a o to rýchlejšie ich viem aj vyprodukovať.

      Odstrániť
  2. Ahoj Aneta, tu je Mir(o Kocur)...

    1. Dobrý nápad. Presne vďaka pár úryvkom teraz ked chodím po rôznych kníhkupectvách tak krúžim okolo Asfaltu :D

    2. Google možno blokuje to aby moje maily chodili na G-mail. Preto sa spýtam - mali ste čas sa na to mrknúť? Vieš čo mám na mysli :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. 1. díky, hoci tieto akčné žánre veľmi nečítam, hádam sa časom zjaví aj niečo pre teba :-)
      2. google určite neblokuje, niekde ten mail mám. ale zatiaľ sme nemrkli :-(

      Odstrániť
    2. Ja som to čítala, hneď po slavcone, ešte pred škoricovníkom, moc si to nepamätám, ale viem, že to nebola až taká katastrofa, ale strašne ma znechucovalo to kvantum gramatických chýb, čo si tam mal :)
      kissilen

      Odstrániť
  3. O nich viem. Zatiaľ to nemá veľmi zmysel riešiť ani v tých častiach ktoré sú "hotové".

    Tak ťa zatiaľ poprosím aby si sa nad to skúsila povzniesť :) Obecne čo viem že ešte je nehotové je istý vývoj charakterov a deja, ale približné štýl, myšlienka a náčrt deja tam už je.

    OdpovedaťOdstrániť

Zanechajte komentár, ak sa vám ráči. Budem rada a takmer určite odpoviem. Ak ste slušní a zvládnete to, podpíšte sa svojim cteným menom či obľúbenou prezývkou ;-)

UPOZORNENIE! Blogger má niekedy s pridávaním komentárov problémy. Ak nepatríte medzi šťastlivcov, prispievajte anonymne a podpíšte sa. Tí, ktorí sa spoliehate na prihlásenie cez Google účet, si pre istotu každý komentár dočasne skopírujte (ako ja;-).